Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 5511 ggr
Diana61
2011-01-07 12:50

Långstyngs Montering

Jag har broderat en långstyngns tavla som nu skall monterar, men nu behöver jag hjälp. Jag har aldrig gjort detta tidigare och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Jag har vikt in kanterna på baksidan som man skall men seda så står det att man skall smyg sy fast kanterna innan man pressar på vieselinet eller hur det nu stavas.

Min fråga är nu; hur smyg syr man snyggt på denna typ av arbete?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
hindul
2011-01-08 01:32
#1

Kan du inte bara nästa fast kanterna "bakom" motivet? Alltså att när du sticker genom själva tavlans tyg, så går du bara precis genom tyget, men inte genom långstygnen.

Hmm…svårt att förklara hur jag menar…

Tanken med att smygsy är ju att de invikta kanterna ska ligga stilla och inte halka utanför när du stryker fast vlieselinet. Det är ju synd, och lite svårt, att behöva dra loss vlieselinet och börja om.
Men ett alternativ är ju att du använder fållband, ett tunt sorts vlieselin som har lim på båda sidor. Det lägger man mellan två tyger som ska sitta ihop, t ex för att göra en osynlig fåll utan sömmar. Då kan du först stryka fast en kant i taget mot tavlans baksida och sedan stryka på vlieselinet.

Diana61
2011-01-08 15:38
#2

Väven är som stramalj (Hård) och det är svårt att sätta nålen i det.

Jag  tror det blir lättare kansle om jag klipper bort lite av den invikta för det är en hel del. Kanske kan jag pressa med strygjärn men vet ej hur det blir. Jag skall fota baksidan senare idag så du kan se hur det ser ut och kanske förstå vad jag menar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
2011-01-08 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer då baksidan av den.

Hur skall jag få detta snyggt och platt innan kag stryket på vlieselinet?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Evahelene
2011-01-09 20:21
#4

Här finns lite goda råd.

Kanske ännu bättre råd här.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Diana61
2011-01-10 10:33
#5

Evahelene, jag tackar för länkarna men de gav mig inget som jag redan inte viste. Saken är den att Långstyngns tavlor är lite annorlunda mot korsstygn. Det finns inget på baksidan att fästa i direkt så det är lite svårare att få till det på samma sätt. Men jag har löst det nu så jag tackar alla för era råd. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

hindul
2011-01-10 20:42
#6

Så bra att det löst sig!

Annons:
Evahelene
2011-01-11 01:27
#7

Varsågod Glad Jo, jag vet att det skiljer sig - har gjort många långstygnstavlor! Dom länkarna visade i princip ungefär som jag gör…bättre än jag kunde förklara iaf (försökte verkligen Foten i munnen) Skrattande

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Upp till toppen
Annons: