Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterpapperspysselscrapping
Läst 2638 ggr
Niwa
1

Decoupage, jag behöver hjälp

jag fick en påse med decoupage grejor av grannen som hon inte ens öppnat.
det ar någon slags krackeleringslack o decoupagelack  men min fråga är finns det någon utgångsdatum på dessa grejor?? hon hade haft dem hängande inne i skrubben i över ett år, oöppnade.

samt behöver jag något mer utöver servetter för att komma igång med Decoupage?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Marinas Mix
0

En bra pensel, är en fördel. Tror inte det finns bäst före, vad som händer när de är öppnade är att de kan torka ihop. Ska bli kul att se vad du hittar på.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Niwa
0

nej det känns som att det skvalpar där inne i burkarna, men tänkte kanske de gulnar. vill inte göra massa underarbete  för att lacka med något som gulnar'/blir missfärgat sedan det torkat

Marinas Mix
0

Kolla runt på burkarna om du hittar något datum.
jag har en bricka som jag gjorde decoupage på förra århundradet (1999) och den ser fortfarande ny ut.
Anledning till att saker, gulnar och missfärgas är ju rekationer mellan materialen, men det kanske du redan känner till från scrappingen?

_

Niwa
0

jo det et jag men köpte en annan typ av lack någongång och den såg gulaktig ut när jag lackat😕 det måste vart någon reaktion kanske el måndagsexemplar

[JeanetteK]
1

Jag tror att det bara är att köra! Jag hade ett gammalt liggande som var öppnat och det funkade bra ändå.

Niwa
0

Det låter toppen JeanetteK 🙂

[JeanetteK]
0

#6 Visa gärna resultatet sen!! Alltid kul med inspiration!! Lycka till.🌺

Niwa
0

Absolut, visst visar jag😃
Skall bara komma på vad jag vill göra först🤔

[JeanetteK]
0

#8 🙂Ja, det är inte alltid så lätt att komma på vad man vill göra! Här hemma blir det mest blomkrukor om jag har idétorka!

Niwa
0

JAg målade blomkrukor ett tag, fast …. hmm ingen dum idé.
ad behöver man för att hålla på behövs bara lack,pensel,servetter och färg- behöver man inte limma fast servetterna el liknande annrs fäster de ju inte. hmm jag nybörjare näää

[JeanetteK]
0

Börja med att lacka blomkrukan både inuti och utanpå. Sen kan du måla om du vill ha någon färg. Sen när det har torkat sätter du fast servetten med hjälp av dekoupaget. Du ska bara använda ett av servettlagren, det yttersta. Sen behövs det lack över också. Om man slarvar med lacket under färgen så blir det fläckar sen när man vattnar. Lacket på utsidan är så klart för att skydda bilden.

Ibland när jag har brist på tålamod och servetterna trasslar brukar jag använda bokmärken i stället.

Hoppas du förstår hur jag menar!

Niwa
0

ok är det samma lack under,lack för att sätta fast servett samt lack för att skydda. dvs tre lager lack?

Marinas Mix
0

har för mig att det var så jag gjorde, samma lack tvärsigenom projektet

_

Niwa
0

ok en hel del lack går det åt alltså 🤔🙂

[JeanetteK]
0

Ja jag har använt mig av samma lack! Det låter mycket, men min uppfattning är inte att det går åt så himla mycket. Och det torkar relativt snabbt, vilket passar mig som är otålig. 🙂Nu senast använde jag ett lack från Panduro men man kan använda sig av lack från bygghandeln eller liknande. Det brukar vara billigare.

Niwa
0

Det finns ju hobbylack/allmogelack det är jätte drygt skulle det kunna funka?

Marinas Mix
0

Ja, det fungerar fint till Krukor, så det borde gå till decoupage också.

_

[JeanetteK]
0

Håller med Marina - tror det funkar bra!

Niwa
0

hmm ska kolla på IKEA om det finns någon enkel träbricka. skulle vilja göra en vit bricka med skavda kanter och ljusa blommor på botten

[JeanetteK]
0

Det låter jättefint!