Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettlera
Läst 11913 ggr
Odette
3

Hundar i lera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åh.. hittade alldeles just hit till den här sidan faktiskt! så jag får nog surfa runt här lite mer sen å kolla vad ni har gjort å vad ni pysslar med här. alltid kul att se hur kreativa å uppfinningsrika folk är!! Skrattande

jag har nyss fått upp ögonen för det här med lera å ler figurer.. okej, förut gjorde jag små kylskåpsmagneter av cernit lera. Men här är det första projektet jag tog min an av lite större variant! Det är typ världens roligaste pyssel!! Tungan ute

Detta är alltså min allra första skulptur, ingen "ras typisk" hund,, men jag gillar den ;) å ja för er som undrar- jag tog inspiration från Silver Fang till teckningen på den.. men dom hundarna älskar jag ju så inte så konstigt kanske *hihi*

Sådär, det var lite bilder på min första skulptur.. håller på för fullt med mitt pågående projekt nu- FLER HUNDAR!! ;o)
är kass på allt annat så det känns som är det något jag kan försöka mig på så är det väl det *lol*

Det tar tid såna här pysslings aktiviteter,, å tålamod.. men definitivt värt allt slit me tanke på hur skoj det är!!  Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Cornish-rex
0

Välkommen hit! Vad duktig du är!!

Vi vill gärna se dina andra projekt senare också;)

Odette
3

#1 tack så mkt! jag hoppas att jag en vacker dag kan bli riktigt haj på det, möjligheterna för vad man kan göra är ju oändliga å man blir väl förhoppningsvis bättre å bättre ju mer man övar och testar sig fram.. är väl det man inte ska vara rädd för att göra- att prova! =)

här är den andra hunden jag gjort… hund nr 2- "Nessawen", den går lite i en annan stil. Är väl mest såna här hundar jag tänkt jobba med.. av olika typer. Men jag slänger väl upp ett par bilder på hur denna blev (å några bilder som jag tog under arbetets gång)

:)

(bilden ovan- börjat lägga på leran, bara tassar och svans kvar.. sen finslipning.)

(tassar och svans färdiga!)

Målad & klar,, detta blev slut resultatet..

Å så en sista bild på dom två tillsammans :)
Ingen av dom är perfekt, men jag är nöjd!

_

Alex05
0

Jösses, vad fina hundarSkrattande Du är duktig på, inte bara att arbeta med leran, utan även på att måla, förstår jag av alla fina detaljer.

Allamej
0

Hejja Monica! Dom blev ju skitbra!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Odette
0

#4 å #3 hihi,, tack tack!! Glad

_

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jättefina lerfigurer

inisklo
0

Juu..u håller med dom andra.

Sen tycker jag att det var trevligt,att du kunde visa hur gör man…Tack!

Dom är fina o har nåt himla specielt…nu har jag kollat på dom igen o igen o kommit på…den större hunden har kroppspråket som min andra hund…Glad…därför jag tyckte på en gång,att nåt bekant är med denFlörtkul…jaa.a jag tycker om dom..jätte mycke…

Odette
0

#7 jaså? vad är det för hund den påminner om, läckert :D kul å höra att du gillar dom, det är ju himla massa arbete man lägger ner så känns ju bra med lite respons. Så kanske man orkar fortsätta,, men det lär jag göra :o)

har en till hund som jag gjort.. vill ni se bilder?? eller inte ;)

_

[Vargnatt-]
0

Jättefina verkligen! :)

inisklo
0

#8…min hund som jag tycker,att din stora lera hund liknar är blandras…Spanska podenco o nån sårts haski o lite av schäfer,men vem vet för hon är hitte hund…jaa..jaa…men dina hundar är fina.

Jag vill allafall jätte gärna se bilder..kul om du vill visa….

Alex05
0

Jag vill oxå se fler bilderGlad

Odette
2

#10 det låter inte allt för långsökt,, det kanske finns lite dinosaurie i henne också hihi..

Okej, jag kan visa min sista hund som är klar. jag skrev sådär mest för att jag inte hade tid att ladda upp några bilder just då men klart ja ska visa Skrattande

Första bilden är ju helt psycho!! Man kan inte förstå vid det stadiet.. att det ska komma att föreställa en hund *hmm*

gillar verkligen ansiktet på den här hunden.. minen liksom :-p sen tycker jag om pälsen också,, å det faktum att den inte bara "står" utan att jag fick lite rörelse i den också.. det tog tid att göra grunden kan jag lova! Den där förbenade ståltråden hade ju inte sitt eget liv näääedå!! Cool

framifrån innan målningen..

(andra sidan innan målningen)

Å såhär ser den ut efter målningen!! Fääärdig :o)

*naw*

Sådär,, nu har jag nog laddat upp bilder från alla håll å vinklar… får nog ge mig här så tråden inte blir femhundra mil Oskyldig

_

Alex05
0

Jättesnygga, och kul att du visar hur du gör!

Odette
0

Finns mer detaljerad information om hur man kan göra, på min sida; http://fantasydog.webs.com/index.htm

Finns ju olika sätt att gå tillväga men det här är då så jag gör :-P

_

CarolineO
0

Bra info   =0)

Är ögonen av glas? Tänkte att de kan ju inte gärna vara av plast om de ska med leran in i ugnen…?
Var får du tag i dem?

Odette
0

#15  helt rätt, ögonen är av glas.. de finns att köpa i "pyssel affärer" eller vad man ska säga, såna som säljer div. lek & hobby relaterade saker :o)
jag har visserligen bara fått tag på en storlek- i grönt och blått. Men det kanske finns andra storlekar också :-)

_

SusannAlg
0

Häftiga!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Tina-T
0

Gud vad fina! :)

Odette
2

Tack tack!! :o)

Gjorde en terrier nu till pappa i födelsedagspresent, ska väl föreställa en Airedale.. men jag är inte nöjd med grundfärgen å hade ingen annan hemma :-(
Så den är klar- men ska målas om!
Färgen är för mörk.. sen ska jag förbättra sadeln och ögonsminket på den.
Men jag är förvånad att jag fick den så pass bra ändå,, första gången jag ger mig in på att försöka efterlikna en riktig "ras" ;-)
Å mustachen trodde ja aldrig att jag skulle få till.. fyy :D

_

Alex05
0

Nästan otäckt lik en terrier, jösses vad du är skickligGladSå detaljrikt också.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag fattar inte hur ni kan, ni är grymt duktiga Skrattande Jättefin terrier

Odette
0

tack,, det värmer oerhört. trodde verkligen inte det skulle bli så bra, e ju så svårt att få till det "ras typiska". Var väl därför jag började med lite friare tyglar med mina första tre hundar *ler*
Men det ska bli kul att se slutresultatet! Alltså när jag har målat terriern i lite ljusare färg..

_

inisklo
0

Obestämdhmyyy…terrier…polis hund..pössan under magen…Skrattande

Odette!!!Du är så himmelens duktig att göra dom där hundar..jag blir snart grön av avundsjuka..FlörtDom är så himmelens fina i sin kropp o knopp…WoW va kan man säga annat..Tack att du har visat dom..jag blir så glad,att titta på dom..jaa..jaa du vet det nu..jag älskar dom också..lite extra kopian av min vovve…hih-hii

[TrevorS]
0

Nej va fina. =)

Odette
2

Tack alla! :-D

Blev sååå sur nu, suttit flera timmar och har försökt lägga upp bilder på hemsidan.. men det vägrar fungera. Fattar inte varför, den laddar bara upp vissa bilder. Sen tar det stop Gråter vet inte om det är full redan eller vad problemet är.. nån som e bra på webs sidor ??

Iaf,, har gjort klar pappas terrier nu.. blev jätte nöjd med den. Trodde aldrig jag skulle få till pälsen och mustachen på'n,, men till slut så Flört

hade först målat den i en färg,, men det blev ju på tok för mörkt.. hade bara den bruna färgen hemma då tyvärr. Men jag har numera målat om den- så nu ser den ut som på bilden till höger Glad

_

Ceciliaolucifer
0

Dom ser lite läskiga ut i ståltråd och ögon, och folie Tyst

Men jag erkänner, slutresultatet är helt hänförande..

Odette
0

#26 haha, jag vet.. när man börjar he på folien tror man inte att det ska kunna bli nåt överhuvudtaget. ser ju helknäppt ut ;D

_

Odette
0

*fått upp lite bilder på hemsidan nu*

adressen är www.fantasydog.webs.com

Gå gärna in där å kika,, glöm inte lämna en kommentar i gästboken Tungan ute

_

mandariiin
0

helt underbart fina! bara för att du var så duktig så lägger jag in bild på mammas airedale, så alla kan se hur lik han är din figur! (Malte är otrimmad på bilden!)

gör du sånan här på beställning?

Odette
0

ja.. det är faktiskt ganska likt :-D han va super söt Malte.. dom har så kloka ögon terriers Glad

jo jag har faktiskt tänkt tanken att ta emot lite beställningar ibland, men har inte kommit på något bra sätt att frakta dem på.. de är ju ganska ömtliga så man vill ju paketera dem väl så de inte går sönder i frakten.
Men visst kan jag tänka mig ta emot en beställning!

(får dock påpeka att jag helst gör stående hundar iom att det är lättast haha)

_

mandariiin
0

de flesta terriers har otroligt fins ögon! Skrattande

vart i landet är det du bor någonstans?

Odette
0

jaa,, verkligen.. !

jag finns i Lycksele, Västerbotten.. så det är väl en bit. antar jag. För det är typ bara jag i hela världen som bor här haha

_

mandariiin
0

haha, ja, det är en bit! jag bor i sthlm :P

Annars får du gärna lägga upp en tråd för hur man skapar dessa små djur, så kanske jag kan försök amej på det själv. även om det inte kommer bli lika bra som dina…..

Odette
0

Ja tyvärr är det ju det, men jag skulle samtidigt uppskatta en beställning nu och då.. för det om något ger ju nya utmaningar! Tanken sen är väl, när jag har gjort ett antal hundar- att jag kommer att lägga upp dem på hemsidan och så får man beställa färdiga hundar så att säga. Så ser man direkt hur de ser ut och vilken man vill ha, pris och allt. Men så långt har jag inte kommit än Flört

Du kan gå in på min hemsida för lerhundarna;

http://www.fantasydog.webs.com

där finns massa bra info och t.om filmer och tips på hur man kan göra!

_

mandariiin
0

åh, då ska jag kika där! men vad har du tänkt dej för priser ungefär?

mandariiin
0

åh, då ska jag kika där! men vad har du tänkt dej för priser ungefär?

Odette
0

Har väl tänkt mig något i stil med;

Stor hund, mankhöjd ca 15 cm, "rygglängd" (boge till rumpa) ca 15 cm= 350 kr inkl. frakt.
Liten hund, mankhöjd ca 6-10 cm, "rygglängd" (boge till rumpa) ca 10-11 cm= 300 kr

Men vill du göra en beställning kan du PM'a mig eller skicka ett mail till rottwa85@hotmail.com (skriv dina önskemål om du vill ha en speciell hundras osv..)

så får du komma med önskemål, skulle va kul om jag fick en liten beställning att ta mig an. Det blir ju som en liten morot att fortsätta med hobbyn, det har stannat av lite nu tyvärr. Så lite extra motivation skadar inte Flört

_

mandariiin
0

det är ju bra priser :) jag ska absolt komam med beställning sen. men tyvärr är man ju fattig som en gris i dagsläget.

kan förvarna om attd et ska vara en svart/silver dvärg schnauzer då :)

Odette
0

#38 låter helt klart spännande. får jag tid över kan jag börja på den så fort jag slutfört mitt nuvarande projekt,, så där lite i smyg hihi

_

mandariiin
0

det får du gärna göra :) för jag ska absolut ha en sen.

Hyrrokkin
0

Wow, läckert! Vart får man tag i sådana där ögon? =)

Odette
0

Man kan hitta ögon på hobby/leksaksaffärer eller så. Glas håller ju i ugnen också så dom e perfekt Glad

_

Hyrrokkin
0

Oh, då måste jag förbi och kolla någon dag! Perfekt ju! :)

[Mharya]
0

Du är verkligen jätte duktig, vill också börja göra sådant, men det kanske är dyrt med leran. Ska kika in på din sida. ;D

Odette
2

#44 tack tack! Leran jag köper är inte så dyr faktiskt, finns en massa jätte konstig lera att få tag på. en del fattar jag inte ens hur man ska kunna göra något av,, en del är typ.. lösa.. å en del för hårda. Så jag tror att det är viktigt att få tag på en riktigt Bra lera som är lätt att arbeta med- för att resultatet skall kunna bli bra.
Pilens hobbylera som jaganvänder mig av är helt sjukt bra, enligt mig. Skulle inte överge den för nåt i väärlden Skrattande 

Det som är bra med den är att den är väldigt lätt att arbeta med, och man kan gömma skarvar ganska bra. Är leran för hård går det knappt få en figur slät, då ser man minsta lilla lager man lagt på så att säga.

Men nu mina vänner, så har jag faktiskt **en Ny hund att presentera!!
**Gjorde den klar i dag och det är ett nöje att presentera min första sittande hund Skrattande
Mamma blev den lyckliga hundägaren till denna, hon döpte honom till Muhrat. Finns fler bilder på honom på hemsidan så gå in å kika nu vettja Flört

http://www.fantasydog.webs.com/

_

mandariiin
0

helt sjukt söt!!!

mandariiin
0

puttar för alla söta hundar! (och för att jag ska hitta tråden lättare nästa gång jag letar efter den)

Denna kommentar har tagits bort.
Aviendha
0

Så kul det verkar! Skulle vilja testa detta någon gång :) Kul att du skaffat en hemsida, den hamnar bland mina bokmärken :)

Odette
0

Härligt me en liten putt ibland,, jag behöver själv en putt där bak nu för att fortsätta va lite kreativ.. har fått lite önskemål på hundar nu så det gäller att Ta sig tid att skapa fler!! Skrattande

Måste dock komma på en bra lösning här hemma till vart man ska ha alla hundar.. för det lär väl bli ett par genom åren lol…

Funderar på något snyggt skåp av nåt slag, att ställa dom i Obestämd

_

mandariiin
0

ett vitrinskåp skulle ju inte var helt fel att ställa dom i. Flört

ZorroR
0

Så coola! :D

mynthis
0

#45  Helt sjukt söt! Man blir verkligen sugen på att testa själv! Du är himla duktig! :)

Odette
0

#53 tack! Ja visst blir man sugen ;) håller på med en annan grej nu,, vete tusan vad det kommer att bli i slutändan men nånting ful/sött iaf! Haft så himla kul åt den nu ikväll så det finns inte, ser helt sjuk ut *lol*

_

smurfan-13
0

Har inte läst hela tråden, men måste fråga om det går att beställa utifrån bilder på ens egna hund? Jag har blandraser, så man hittar aldrig skulpturer som liknar dem. Gillade dina vovvar då de syns att de är skulpturer och det blir lite "karikatyr" eller vad det heter över dem liksom. Min ena kille kommer antagligen inte vara med oss om ett år längre & jag funderar dagligen på hur jag vill göra och vad jag ska ha som får påminna en så där lite extra om honom.

Gimli

Odette
0

#55 Inte helt omöjligt att komma med en beställning, jag förstår ditt dilemma. Svårt att få tag på prydnader på blandraser etc, men tycker det är en väldigt fin gest. Det är ju något man kan ha kvar som minne länge…

Kan du maila en eller två (helkropps) bilder på hunden du vill att jag ska efterlikna så ska jag se vad jag kan göra :)

rottwa85@hotmail.com

Mvh :)

_

smurfan-13
0

#56 Jag har mailat dig massa bilder nu :D

Odette
0

#57 ja jag såg det, jag kan gå igenom dom i helgen så kanske jag kan börja lite smått med den :) den får första prio, har varit fler som visat intresse av att beställa men har inte fått bilder mailade av dessa så då går du automatiskt före ;)

håller dig uppdaterad sen om hur det går !

_

smurfan-13
0

#58 spännande :)

Odette
1

Har verkligen inte haft tid att börja med din hund smurfan, sorry. Varit så mycket nu över jul å jag vill ha mycket tid när jag väl sätter igång så man inte får göra något längre uppehåll mitt i skapandet, finns risk att man aldrig får den klar då :-D

Men det kommer.. har iaf påtat ihop en råtta, dumbo råtta (större öron) till en kompis i Julklapp.

Slänger upp lite bilder på den :)

sådär, det får bli den sista :o)

_

smurfan-13
0

Åh en sån söt råtta :) Och jag förstår att det varit mkt i jul. Har själv knappt hunnit hälften av det jag borde ha gjort innan jul :P

Allamej
0

Jag som nu har PeeKaaBoo hemma hos mig säger jättetack till Odette :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Odette
0

Var någon som tyckte den såg ut som en gerbil hmm, aja jag tycker hon blev söt iaf ^^

Varsego allamej! Får tacka själv för smycket! Grööönt dessutom Kyss

_

smurfan-13
0

Gör du fortfarande dessa hundar?

Min älskade Gimli ha vandrat vidare nu och jag skulle gärna vilja ha en skulptur av honom på hans minneshylla.

Daizycarola
0

Helt makalöst jobb du gör med dessa figrer. De e ursöta :)

mieeow
0

lägger in ett avtryck så jag kan få inspiration :D

[Forest]
0

WOW, så fina o så häftiga hundar + råtta  Kyss Kanon fina!

[Justie]
0

Jättefina!! :O

LinaK
0

så himla tuffa!! Hade gärna beställt en Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emo
0

Ännu en fantastisk tråd, som bör lyftas fram till glädje för många, som inte sett den tidigare.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Odette
0

Oj, detta var länge sen! Har inte hunnit göra fler såna här hundar tyvärr, å nu är det fullt upp med husbygge..

Men i framtiden kanske jag kan fortsätta träna på att göra såna här 😛

_

MiaJoh
0

Så många hundar du gjort.

De är verkligen mycket fina.