Avgjutning...
Skulle vilja gjuta av min mammas hunds tass som en julklapp.
Men vad ska jag använda för gelé som form?
Kan man göra någon egen gelé?
/ Kamilla
Prova trolldeg,
Det brukar man göra när man gör barnens händer och fötter.
Gör trolldeg, tryck ut hundens tass i den, gör en ram av papper och sätt i i degen runt tassen så det sticker upp lite, sen fyller man i gips i lagom tjocklek, sen väntar man på att det ska torka.
Sen kan man måla osv….
Vad väger hunden? är det en stor hund så blir det lättare då det behövs ganska mkt kraft för att få ett naturligt avtryck i expempelvis lera..
#1, vad smart!
Ska verkligen prova det tipset :)
#2, hon väger runt 25 kg, alltså medelstor. Men finns det någon lera som man kan göra själv? Trolldeg spricker ju oftast (eller det kanske är jag som gör fel)
Play-doh kan man göra själv… den är lite mjukare.
Tror jag har gjort en artikel med recept här på sajten…
Ska leta lite, länkar om jag hittar den!
Minsann!!
Här är länken till receptet!!
Lycka till!!
Men play-doh lera stelnar väl inte? 
man häller i gips innan trolldegen torkar då brukar det gå bra
Provade nyss med trolldeg.
Men allt blev bara en stor katastrof, men en sak gick bra!! - Hunden bara satt som en modell med sin tass :) Hon tittade lite på mig och tyckte nog att jag är helt knäpp.
Men jag ska INTE ge upp. Ska försöka igen imorgon :)
Tjena igen!
Kunde inte låta bli att prova igen.
Denna gång gjorde jag degen med lite mindre mjöl. Så att degen nästan var lite seg, men inte så seg att man fastnar med fingret i degen.
Jag la degen i en liten skål som jag hade klätt med folie för att det inte ska fastna i skålen.
Sen var det bara att hämta modellen (hunden) och trycka i tassen i röran :)
Nu ska jag bara vänta till trolldegen har torkat sen ska jag hälla i gips. :) :)
#6 Det gör inget att play-doh inte torkar. Har du format något ändras inte den formen om du häller i gips.
#11, okay toppen.. Ska prova det med
när jag gjorde avtryck av min hund väntade inte jag tills den torkade.. det gick bra iallafall, blev jättefint avtryck!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Trevlig tråd med bra tips! 🙂
/Désirée