Tips på bra gravyr verktyg
Vet inte riktigt vad det heter… Någon som vet var man kan hitta ett bra verktyg till att gravera glas med? Gärna till en hyfsad peng =0)

Jag kan tipsa om claes Ohlsson, de har till bra pris faktiskt. Viktigt att se till att varvantalet är högt och att det är ställbart steglöst.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
OK. Tack! Ska genast susa in där och kolla =0)

Gör de, de har också diamant stift som är väldigt bra.
Se bara till att du köper gravyrmaskinen som har en förlängningsarm, annars får du stora bekymmer.
Audiatur et altera pars
OK. Ja, jag har ju inte testat innan… Men tycker det verkar så skoj, så jag vill ju testa =0) Annars kan man ju inte veta *s*

Är det något du undrar så bara fråga. jag är långt ifrån expert, men har lyckats gjort några små grejer i alla fall.
Var försiktig med lasdammet bara. De som är experter rekomenderar att man har både handskar och munskydd när man håller på.
Audiatur et altera pars
OK. Ska bli superskoj =0) E det en sån här jag ska ha?
Eller en sån här? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14388674
eller sätter jag den förra saken i denna?
ajg tycker det är SÅ skoj att bara kasta sig in i nåt nytt =0)

#6: De där ska du inte ha. Det blir helt fel till glas.
#7: en liknande maskin, men den ska vara med en förlängningsarm. Just den där utan arm blir jobbig att hålla i för dig.
Audiatur et altera pars

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386692
Där har du en liksadan, fast med armen med. ;-)
Audiatur et altera pars

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386883
Där har du diamant slipstiften.
Audiatur et altera pars

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14388443
Dessa kan man också använda till att börja med. Fungerar också bra. Säkert får du av den här sorten med i lådan när du köper maskinen.
Audiatur et altera pars
Tack! Vad snällt =0)
Nu har jag beställt =0)
Lycka till nu o spännande att få se ad du gjort sen med;)
//Pia
ja, jag tycker också det ska bli superspännande! Det landande bara på 500 för alltihop! Det är ju ingenting!!
ÅsaF - när du graverar, gör du det på frihand då eller kan man göra någon typ av mall eller liknande?

Det är lite olika. Ofta så använder jag mallar.
Audiatur et altera pars
Kan man köpa sådana också någonstans eller gör man dem själv??

Tyvärr har jag ingen bild på de glasen att visa, Men jag tror det finns en här inne som har ;-)
Audiatur et altera pars

Jag var inne på albumet på din sida och kollade. Vilka fina graveringar du gjort, det kanske man skulle börja med också…

#20: Ja testa, det är jätteskojigt tycker jag. ;-)
Tack för berömmet.
#21: Tackar, nu har vi visat hur mina senaste alster vart :-)
Audiatur et altera pars
Ojoj, vad fina!! Det ska bli så skoj att testa! Hur gör man en egen mall? Alltså, klipper man ut ur kartong eller på nåt sätt? Tänkte att man kanske klipper ut "spåren" där man ska gravera…. Eller ?

Ta bara en bild och tejpa fast på insidan. Många tycker det är lättare om man ritar av det man ska gravera på glaset först och vissa kör med mallen kvar. Dock får man tänka på 3-D effekten som blir när man har mallen på andra sidan glaset.
Använd en penna som inte är permanent.
Audiatur et altera pars
Ooooo! Så smart!! Jag tänkte att man skulle bli tvungen att kalkera en bild till kartong och sen skära ut en "skåra", men detta är ju såklart mycket lättare!! Tusen tack!

#25: Japp det blir lättare så här. ;-)
Roligt att jag kan komma med lite användbara tips. Nu har jag ett motkrav bara, jag vill ju se vad du gör sedan. ;-)
Audiatur et altera pars
Absout!! Min sambo älskar Elvis. Han har bilder på skivomslag etc. som jag tänkte scana in och sätta som mall =0)
Det tror jag han blir supernöjd med =0) Hoppas grejerna kommer idag!! Men det kanske e för mkt begärt eftersom jag beställde dem igår… men *hopppas, hoppas*

haha, ja kanske liite väl optemistiskt att tro att den ska komma dagen efter. Men jag förstår att du hoppas.
Audiatur et altera pars
Ja, men ikväll ska jag till mamma o pappa och pyssla med min nya hemsida (www.carolz.se) eftersom de har bredband och mitt har inte kommit än… Så jag har kanske inte så mkt tid ikväll…
men jag jobbar bara 2 dagar till, sen har jag semester 3v så då får jag ju tid =0)
Kom att tänka på en sak… visst skulle man väl kunna färglägga glasen sen, typ dutta färg i mönstret? Frågan e bara vilken sorts färg man skulle använda för att det inte ska åka av sen i disken… Men visst finns det särskild glasfärg?

Ja det finns glasfärg. Själv har jag också funderat i de banorna men inte testat själv.
Audiatur et altera pars
Det ska väl i så fall vara sån glasfärg du kan bränna i vanlig ugn. Utan bränning i ugn tål de handdisk men bränner du ska de även tåla maskindisk. Själv vill jag inte riskera så jag handdiskar alla mina handmålade glas.
//Pia

Fast glas fungerar väl oftast inte så bra i ugn va? Det är väl mest där som jag har mina funderingar. Inte skojigt om man lagt ner en massa jobb på att gravera och måla sedan spricker det i ugnen.
Audiatur et altera pars
Lillasyster min samt min bästa kompis har alltid härdat sina målade glas i ugn och mig veterligen har inget spruckit.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ja, helt vanlig ugn. Här kommer en beskrivning för en sorts glasfärg som säljs på Panduro (tror att det är den de använder).
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Fint CarolineO!!! "En praktisk burk att ha saker i" som Nalle Puh gav bort i prsent. Nu får du fortsätta med de andra djuren.
Kanon CarolineO.
Ja det är den glasfärgen jag använder som man bränner i vanlig hushållsugn. Däremot kom jag o tänka på att man kunde använda frostfärgen för att få mer liv istälet för färg. Min bror hade en fågel på ett gravera glasblocck o det såg ut dom om de använt frostfärg på vissa partier. Annars är jag osäker när det gäller glasfärg på det graverade. Men testa går ju.
Kan tillägga att inte jag heller har haft glas som spruckit i ugn.
//Pia

Ohh, vad fin den blev. Men som du säger, det är svårt att fota glas. Men jag tycker du lyckades bra även med den biten. Nu ser vi fram emot fler saker. ;-)
Audiatur et altera pars
*s* Ja, min sambo e superduktig på att rita och han skriver fint också, så jag tänkte att han ska få rita o skriva lite mönster till mig =0)

Detta såg roligt ut! Jag har målat på glas mkt innan, men nu måste jag ju prova detta med gravera också.
Och jag måste testa också =0) JAg ÄLSKR att testa nya saker =0)
#21 Superfina glas!!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#42: Tack så mycket. Det var en hel del pillergöra att få ihop de små hjärtana så att de bildade ett stort hjärta. Men lite extra roligt då brudparet som fick dem vart nöjda och att mandymoo som köpte dem blev det. Oftast så brukar jag visa vad jag tänkt mig gravera i förhand, nu blev det inte så denna gång så allt var en jättechansning från min sida. Hon hade ju kunnat få hem dem och inte tyckt om dem :-)
Audiatur et altera pars

jättefina jobb, båda! Verkligen! Och vad mönstret gäller, glas är ju genomsynligt, bara lägga lappen bakom, tejpa fast och jobba på! 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria kommer med så bra tips!
men så är hon ju proffs på området med ,-)
Maria jag skulle ha köpt mer glas av dig, men jag hittar inte sidan….har den komit bort?

Åsa är jätte duktig på gravering…
det är hennes "fel" att jag satte igång för nått år sedan…..*S*

Fel???!!! Det var väl för din skull…
jo, sidan är på www.glasdeco.se/billigt_glas_for_gravyr.htm Fast några av dem har jag redan sålt, 805 och 816. Osså vill jag själv ha 802 och 806, har jag bestämt. Men resten kan ni välja och vraka bland. Pokalerna är ju jättefina, och 50 Kr är ju ingenting, de är ju i handblåst kristall, handdrivna och är stora, även om de är lite sneda, men det är ju charmigt, det är ju inne med chabby chick, så man kan gravera mycket på dem.

hmm…mm menar du att åsa satte igång för min skull för att sedan göra mig nyfiken på detta…JAHAA!! dåååå förstår jag preciiis hur det ligger till *Fnissar*
jag ska genast rusa in och norpa åt mig det jag vill ha…
Har bara ett problem…min gubbe kommer att klubba ner mig …*S*

Maria
hur höga är pokalerna ungerfär?
frakt, vad blir det …*minns inte*

Posten höjde frakten ännu mer, så nu är minsta paket kostar 140 och nästa steg 160, nästa 210 Kr, Bussgods är billigare om man bor där det finns utlämning. Pokalerna är cirka 18-24 cm höga, cirka 1 kilo var. Som en vas på fot.

Jag målar mycket på glas och jag har köpt min glasfärg på panduro. Den härdar man antingen i ugnen (vanlig ugn) eller luftorkar i 21 dagar. Jag har alrig provat att lufttorka men när man har haft den i ugnen går det utmärkt i diskmaskinen!
Låter jättekul att gravera! Hur gör man???
åååh nu minns jag att jag gjorde såndär gravyr eller vad det heter(orkar inte scrolla upp och läsa.. ;)) i skolan.. men var den dyr på clasohlsson? Men när man gjort det på ett glas måste man väl inte bränna den i ugnen?? det är väl bara med färg..? För det var väl det som stod i slutet av tråden.. bränna i ugnen = målat på glaset.. ? hehe jag är trög och blondin och dyslektiker.. asg.. men jag tror jag fattat det rätt ändå.. :)
Nu ska jag med åka dit och köpa en maskin.. ;)
nu har jag köpt en maskin.. Men jösses vad skakis man är.. :) tur att man har massa ölflaskor.. dom får vara försökskaniner tills man blivit stadigare på handen.. ;) Men jösses vad kuuul det är!!
Denna tråden verkar vara död för länge sen?
Men den låter intressant, någon som graverar ännu? 

#54: Jag graverar ännu. Inget man slutar med när man väl har börjat :-)
Audiatur et altera pars
Okej så roligt ! Var ute och kikade på ditt album :) Vet du vart man kan få tag på verktyg och så idag? Jag skulle gärna gärna prova:) var ute på clas ohlson och kikade eftersom de haft tidigare, men hittade inget där?
Har du något bra tips? jag har ju inte ens en aning om vad det är jag ska ha för nåt, haha 

visst har de det. Fråga i butiken vilket är bäst, jag vet faktiskt inte.
Läskigt ju 
oj, jag hittade inte det förut. Okej,tackar så mycket det ska jag göra
vad är läskigt
?

Jag vet inte riktigt, jag har för mig att de som kostar så lite, har en väldigt svag motor, dvs roterandet avstannar när du trycker stiftet mot glaset. Hade varit bra om affärerna hade en visningsexemplar, då hade man kunnat testa olika varianter och välja det som ligger bärt i handen. Men just för att det är så billigt, kan man ju köpa och ha som förstagångsverktyg, om inget annat, kan man fila naglarna med sen.

Som Mariasäger så är det otroligt viktigt att kontrollera varvtalet på maskinen. Annars blir den för svag och stannar när man graverar. Och det är inget man vill.
Audiatur et altera pars

Jo, fast varvtalet är inte detsamma som styrkan hos motor. 

#63: Nepp men om en maskin har tillräckligt bra varvantal så brukar motorn vara bättre. Lite enkelt fusk sätt tänkte jag för de som inte vet vad de ska kolla :-)
Audiatur et altera pars
Hur högt varvantal skall man ha när man gör konturer? När man använder det spetsiga stiftet. Min gravyrpenna vill liksom slinka iväg lite vart den vill och kanterna blir inte snygga alls? (har köpt en med ställbart varvantal)

#65: Jag kör på så högt jag bara kan. Känns som om det blir stadigare då. Men dock känner jag igen det där med att stiftetliksom bara slinker iväg. Så gjorde den nästan jämt när jag började. Så jag tror mycket har med övning att göra. Att man måste lära sig att stabilisera pennan ordentligt liksom.
Audiatur et altera pars
Okej dåså, då är det bara fortsätta öva då 
Övning ger ju färdighet 
Tycker det låter jätteintressant med gravyr, dock inget jag tror har handlag för fast ni som pysslar på det kan väl visa några bilder på något ni gjort? Bilder ger ju alltid inspiration och det är alltid roligt och se vad andra har gjort (även om jag nu inte kan gravyr alls)
Hur väljer ni motiven?
Ritar ni upp dem på glaset eller bara frihand?

#65 Om du använder det spetsiga stiftet, kan du tänka på att centrumet på stiftet är i metall och är belagt med industridiamantkorn. Om du graverar på hårda glas som t.ex. ölflaska eller liknande, då slits diamantkornen bort och du har bara metallen kvar på spetsen, det kan man också ritsa med men är inte jämförbart med diamant och slinter då lätt. Titta noga på din spets och om du ser att diamantkornen är borta, då kan du fila bort den frilagda metallspetsen. Sen måste du luta gravyrpennan så att det alltid är diamantkornen som möter glaset och inte metallstommen. Hoppas det hjälper lite. Sen kan du köpa runda stift, de lämnar finare "spår" i glaset. Det spetsiga använder jag själv inte för annat än bara signering.
Nästa fråga: med lite övning ser man vilka motiv som passar fint på glaset. Man kan använda vilket motiv man sjlv tycker, allting kan göras. En inspirationsbild kommer här. Denna gravyr gjorde jag allra först i mitt liv, med en dålig dremel som vibrerade så mycket så jag kunde knappt hålla den.
Tack för tipset ! Köpte en paket med diamantstift så har även testat de runda stiften och de ger en finare yta och verkar mycket lättare att arbeta med, iallafall för min del.Får kika på det spetsiga stiftet och se hur det ser ut. Testar mig fram så får vi se vad som händer. 
Vart kan man hitta ett bra mönster att börja arbeta med, har ni några tips? :)

Det är bara att titta runt dig, ett höstlöv, en blomma, en insekt, vadsomhelst. På det sättet lär man sig se med egna ögon, istället för kopiera något någon annan har redan gjort. Det finns några gravyrhäften från Tyskland men de är så typiskt tyska med sina folkdräkt och druvmotiv, jag tycker det är bättre arbete efter eget tycke.

Jag hittade här en bra övningsbild. De svarta ska graveras och bli vitt.
Tack så mycket, nu ska jag testa detta 
Jag har en enklare gravyrpenna, eller penna o penna mrn den billiga från Clas Ohlson. Funkar för mig än så länge och den har ställbar styrka men visst kan stiftet dansa iväg. Jag har då gjort så att frö att få ett stadigt tag om den så har jag min axel som stöd upp på änden och det funkar kanon. Slipper den jobbiga känslan och kan lättare koncentrera mig på att hålla maskinen som en penna och få mönstret som jag vill.
Nu har jag tyvärr inte haft så mycket tid för gravering men det kommer igen sen igen;
//Pia

din axel som stöd upp på änden? Vad kan detta vara?
Kul att veta att du är med!
Maria: jag har en som i #60 ungefär och de är ju lite större än en penna så det blir lite klumpigt att hålla stadigt. Jag är ju vänsterhänt så jag lutar mig framåt när jag graverar så min vänstra axel stödjer mot änden på gravyrpennan. En stor skillnad än om jag inte skulle göra det.
//Pia

OK :-) då kanske är ett tips att ha någon fjäder i taket (inte hönsfjäder) med en krok där du kan trä genom sladden, då behöver du inte anstränga handen med lyft och ändå kan röra den fritt. Jag har köpt någon gammal kökslampa för en tia på loppis med en sån sänkbar fjäder och har sladden hängandes där. Sedan kan jag lyfta och sänka beroende om jag arbetar på en stor pjäs eller på en liten.
Röra handen fritt kan jag utan problem men att jag har axeln lite som extra stöd är mere för att minska vibrationerna och få det lite stadigarte så den inte dansar på glaset.
//Pia

För mig låter detta väldigt märkligt, jag skulle nämligen inte kunna arbeta om jag skulle försöka gravera så, jag skulle bara känna mig hindrad att röra mig fritt. Du kanske skulle iaf gå o pröva en annan maskin som inte vibrerar så förskräckligt, så du vet skillnaden? (Du är alltid välkommen hit också om du hade vägarna förbi någon gång)
Hej,
jag ska gifta mig nästa år och istället för namsskyltar för placeringen tänkte jag gravera namen av gästerna i glasen som de sedan även får ta med. Är det någon som vet en bra och prisvärd maskin för detta ändamål? Vore jättetacksam för ett svar.
cia cia

#80 kan inte annat än rekomendera en dremmel. ;)