Hur gör man ljus? :S
Jag ser att många av er gör ljus och jag håller på att pyssla ihop julklappar. Det låter som om ljus skulle vara en kul present, men hur gör man och vars får man tag på material?
/Fanny
Så klickar du vidare till Blandat-presenter-tvålar
Tack, men jag menar ljus, inte tvålar :) Men tack i alla fall
Ops XO sorry!
Man behöver en hög kastrull och en värmeplatta (oftast räcker inte spisen eftersom fläkten är för lågt ner)
Sen kan man antingen köpa stearinmassa eller smälta ner gamla ljusstumpar (se till att inte vekarna är med bara!!)
Ner med stearinet i kastrullen, ta en pinne eller liknande som du kan hänga upp… Knyt fast vekar (tråd av ngt slag) och doppa ner en och en i kastrullen. Sen hänger du upp dem så att de får torka, doppa, doppa, doppa. Till sist är det så tjockt du vill ha det och då är ljusen klara!
Om man ska göra stearinljus…
Ska du göra värmeljus kan du gjuta dem i en gipsform eller liknande. Då smälter du stearinet och häller i formen. Se dock till att du har en veke i!

Man kan ju även göra geleljus (även om hypen för dem kanske är över), och så finns det "stearinspån" som man kan hälla i en burk eller glas o göra randiga ljus.
Det beror ju helt på vad du tänkt göra för ljus. Man kan även dekorera blockljus, med tex vaxplattor som man kan klippa ut former i, måla på ljusen med vattenfärg och tvål eller föra över bilder från servetter till blockljus.

vekarna.. är det vanliga vaxade bomullssnören? Jag har en hög med gamla fina ljusstumpar jag tänkt pröva göra nåt av. Men undrar om det bara går att köpa en rulle bomullstråd i en affär och vaxa den..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Nja. Jag har testat med vanlig bomullstråd, men det fungerade inte till värmeljus. Den brann ner på 30 min… Panduro har vekar att köpa, eller kanske man kan behandla tråden på ngt vis…?

#7 vaxade du tråden då?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Nja, jag hade inget vax, utan testade med att fördoppa den i stearin.
Möjligta tt det går om man vaxar den…
Ang. veken:
Finns det nåt som är brandfarligt? :S
är väldigt rädd av mig XD
Tack för alla svar förresten <3<3<3

Det måst4e vara speciella vekar, flätade av bomullsgarn. Vekarna är olika tjocak beroende på om man ska ha vanliga smala ljus eller blockljus. På samma ställe man köper ljusmassa har de även vekar, och man bör säga hurdana ljus man ska göra.
När man stöper ska ljusmassan vara 70 -75 grader. Man behöver en termometer att kolla temeraturen med hela tiden. Blir massan för varm ökar inte tjockleken, stearinet bara rinner av. Är den för kall fastna stearinnet men har en tendens att rinna neråt så det blir långa "istappar" i ändarna på ljusen.
Jag har stöpt två omgångar ljus i år, så jag har verkligen fått erfarenhet. Senast stöpte jag med min klass på 24 fyror. Det blev jättefina ljus, om än något krokiga…

Ett tips om du ska göra vanliga stearinljus och inte vill köpa på dig dyra formar. Jag köpte engångs champangeglas i plast och stöpte i. Det gick jättebra.
Jobbar med ljus och tillverkning. Ett bra tips om man inte vill slabba med handstöpning : I rengjorda fiskbullsburkar ställer man en veke av porös träfiberplatta i mitten. Sen smälter man ljusstumpar i vattenbad och häller i burken. Marschall!! Jätteskoj!! Brinner ett par timmar breoende på blandningen av stumpar, olika brinntid på stearin och parrafin.

Kan man använda eteriska oljor i ljusmassan när man gjuter ljus för att få doftljus? eller är det brandfarligt (det är ju en olja)?
# 15 vet inte om det funkar med doftolja i , vi har inte såna ljus. Men gjut ett och testa att elda det ute .

#16, just det, det tänkte jag inte på att jag provelda ute. Ska göra ett med en gång o testa. Återkommer med resultat :)
Tack för tippset

Jag är också sugen på att göra egna ljus och då speciellt blockljus men även vanliga. Har massa stearin hemma som jag tänkte smälta ner och hälla upp i vanliga dricksglas som jag sen kan knacka sönder för att få ut ljuset. Det jag behöver nu är vekar. Vet bara inte vart man köper dem.
# 18 Hobbyaffärer typ Panduro och sen vanliga färgaffärer brukar ha vekar.
Ett tips : sortera ljusstumparna i färger och smält var för sej : raniga ljus !! kan bli jätteläckert!
Sen finns det nog andra kärl att använda så du slipper knacka sönder glasen, konservburkar, plastglas mm. Använd fantasin!

Nu är det så att mitt stearin redan ligger blandat hällde av det från ljusen under tiden de bran så att inte veken skulle dränkas. Jag funderade på plastglas också. Men tar jag min vanliga glas har jag en anledning att säga till sambon att vi behöver nya glas samt att utav de vanliga små dricksglasen har en hel del redan gått sönder så vi har inte så många kvar ändå. Så det gör inget om jag knackar sönder ett par till. Blir nog att åka förbi hobbyaffären på stan en dag. Tack för tipset

Nu har jag kollat upp lite kring om man kan använda eterisk olja som doftbärare i ljus. Svaret är Nej, det ska man inte göra.
Det finns speciella doftämen man kan köpa om man vill göra doftljus.

#21 tack för att du delade med dig av den infon :)
#14 Låter skoj :)
Hejsan alla ljustillverkare
Gå in på www.joelvax.se så hittar ni det mesta i ljustillverkning både till gele och stearin. Dom har även en bra handbok som heter Ljusstöpning
Dom är billigare än Panduro. Det är från Joel Svensson som Panduro köper sina ljusartiklar
Att tillverka ljus är inte billigt i början men när ni har skaffat alla tillbehören så kan ni verkligen se fram emot några mysiga stunder
Jag köper allt ljusmaterial från Joel Svensson eftersom jag vet att deras material håller bra klass
Lycka till // crilda
Gammal tråd men jag tänkte bara dela med mig ang det senaste inlägget. joelvax.se har verkligen allt inom ljustillverkning, och även massa olika oljor för att göra doftljus samt vekhållare som inte finns på panduro. Däremot vill jag "varna" er för att beställa "stora" grejer som ljusmassa som man lika gärna kan köpa på panduro. Jag köpte nämligen 2 paket ljusmassa och lite andra smågrejer och frakten gick på 200 spänn! Och eftersom det var postförskott såg man inte det när man gjorde beställningen utan det blev man varse om när man skulle hämta ut paketet.
Ska prova doftoljorna i helgen, blåbär, jasmin och ros:-)
#25 - 26
Hur klarar ni att beställa därifrån? det finns ju inga bilder att utgå ifrån, bara inventeringsnummer på vad dom har i hyllorna, säger ingenting om vilken kvalitet som passar var. Mycket underligt.
Förresten så finns det ofta att köpa ljusmassa och andra tillbehör i vanliga färgaffärer.
Var precis inne på deras hemsida. Alldeles för dyrt. Värre än på Panduro och då är de alldeles för dyra när det gäller allt sådant.
Kolla här istället:
http://www.kontorsmagasinet.se/aktivitet-smaslojd-ljustillverkning-c-5900000_5901600_5901626.html
De har även annat pysselmaterial till vettiga priser.
Sedan finns ju hur många webb-butiker som helst (känns det som) som har allt mellan himmel och jord. En vän till mig har en pysselbutik i Tyresö, Pysselfabriken (vid Masten). Inga ljusgjutningsmaterial än men vem vet. Frågar någon så hon ta hem det.
Ja det är synd att det blir dyrare att göra egna ljus än att köpa motsvarande på ikea! Jag saknar en hel del saker på panduro som joelvax ändå hade. T.ex. doftoljor och vekhållare vilket jag aldrig hittat på panduro. Man får väl googla runt nästa gång man behöver fler grejer. Känns som intresset fortfarande är lite för litet för att pysselaffärer ska börja köpa in fler ljussaker.
Jag saknar fortfarande bra doftoljor, de på joelvax var sådär..