Tvålformar?
Har gjort min första sats med tvål, margarintvål, som jag tänker smälta om. Funderar på vad man kan använda till formar? Har sett att man kan använda mjälkpaket, öppnade på längden och silikonformar till is och muffins m.m.
Men kan man använda sandkakeformar?? Lite flexibla är de ju så man får ut tvålen. Ska man kanske smörja in den med nåt?
Jag vet inte, men de borde väl tåla värmen tex, det är rätt kraftig plast.
Jag såg ett par muffins formar på clas ohlsson igår formade som snögubbe och julgran, de tål värmen men de är kanske för mjuka, har inte provat ännu.
Aha. Det finns kanske andra roliga kakformar än den vanliga muffinsditon..!
Annrs gör tvålen på en stor plåt och använd pepparkaksformar! :)
Bra idé!
Har fått en ny idé som det börjar luta åt; Fyller en tub (pappersrör eller nåt) och skär den sen i bitar med varm ståltråd. Så blir det runda "poletter"
En annan form jag kom på som fungerar liknande är att fylla ett gräddpaket (de som är höga o smala och fyrkantiga med rundade hörn) och göra lika dant med. Vill helst ha många småtvålar att ge bort och så.
Pringelchips rör är bra för sånt :) i en artikel har jag använt en tom gammal pladtburk, cirkulär :)
Bra tips!!!
Men vad menar du med pladtburk?
Åh, sorry, plastburk :) eller rund matlåda.
*haha ok
Pringels är lysande. Och en god anledning att äta lite chips!
Det är bra att smörja formen med lite olja oftast tycker jag inte det behövs när jag använder silikonformar. Ofta är omsmält tvål ganska trögflytande i konsistensen så det kan vara enklare att inte använda formad med alltför mycket detaljer. En lösning är också att frysa tvålen för att lättare få ut den.