Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: frågor-o-svar
Läst 2971 ggr
sonny-77
1

Grytunderlägg av sydda pärlor

**Hej

Jag kommer ihåg att man ska kunna sy grytunderlägg av pärlor.

Är det någon som kan förklara hur man gör ??

Snälla hjälp mig**

CarolineO
0

jag har bara gjort grytunderlägg av trä, där man sågar av en pinne i lika tjocka plattor och limmar fast på en stor…

Med pärlor gjorde man ju som liten på en pärlplatta, som man sen limmade på ett papper på toppen…

Men man borde kunna göra som man gör med "vanligt" pärlbroderi, att man syr i varannan, eller att man trär 2 pärlor på tråden och syr igenom den senaste…

Undin
0

Om det är rörpärlor så placera 3 tillsammans och sy fast med varandra med tre stygn, man bara trär fram och tillbaka, efter dessa tre är det bara att sy fast en itaget tillsamman med 2 eller 3 pärlor som redan finns. Det var länge sedan jag gjorde sådana, undra om vi har några rörpärlor kvar?

CarolineO
1

O jag har massor!! Har aldrig fått för mig att slänga dem, jag är en såndär människa som aldrig slänger något för "det kan vara bra att ha"  och där ser man! Nu fick jag ngt att använda dem till =0)

När jag var liten och gick på dagis gjorde vi tomtar med pärlor också, men jag kan inte komma på hur man gjorde… någon som vet?  De var ju som två trekanter som möttes… typ såhär   så < var skägget och > var luvan…

tillan_93
0

det kan jag:P
 man börjar med en pärla och trär ett stygn genom den.sen tar man två pärlor o syr igenom osv:) upp till ca 6-7 st sen mindre o mindre:)

tillan_93
0

*det var till inlägg #3* :P

CarolineO
0

O vad roligt!! Måste testa =0)     Men då börjar man på mitten av tråden va, sen korsar man ändarna genom pärlorna eller??  Jag har ngt minne av att man tog tråden genom varannan eller nåt i den stilen… eller är det ngt annat jag tänker på??

parsley
0

Det finns en beskrivning i boken "Sy, väva, knyta. Handarbete för yngre" av Elise Green. Kolla på bibblan.

tillan_93
0

#6 ja exakt man börjar liksom mitt på:)

CarolineO
0

#7 tack för tipset!