Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 15091 ggr
beem
0

Cernitlera vs Fimolera

Vad är det för skillnad på Cernitlera och Fimolera ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Joanna76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen skillnad, det är bara två olika fabrikat. Skrattande Det finns leror av märkena preemo och sculpey III också och dom är enligt experter lite annorlunda. Vilken man väljer är en smaksak tror jag. Om du vill ha mer tips så köp/låna en bok om polymerlera (samlingsnamn). En informativ och ql bok är "the polymer clay cookbook" (endast på negelska. Den innehåller en lång del med tips och en del där det finns utförliga beskrivningar med många bilder på hur man gör charms i form av frukt, burgare, kakor mm. Leta på adlibris där jag köpte min.

/ Lycka till

beem
0

Jag läste på ett ställe att Cernitleran är hårdare och därmed mer svårarbetad - antar jag.

Jag håller mig till Fimoleran då.

Tack för ditt svar.

KawaiiThings
0

jag har testat sculpey III den är hård som sten den är lika jobbig som cernit. Gillar nog mer fimolera

KawaiiThings
0

det finns också nåt som heter fimosoft, som är ännu mjukare. Men jag har inte testat den.

beem
0

Jag kollade på Panduro och det är Fimosoft de har. Hittar inget som heter bara Fimolera. Det kanske inte finns längre.

CamillaS
0

Jag tycker absolut att det är skillnad på Cernit och Fimo. Cerniten är hårdare än Fimo men den färgar inte av sig lika mycket som Fimo gör om ens nästan inget alls det är bara vissa färger som färgar av sig. Cerniten håller formen bättre just för att den är hårdare. Fimo blir alldeles för mjuk och kletig när den blir för varm. I vissa paket kan man ha otur med cerniten då brukar den vara så torr och hård så att den smular sönder. Men det är bara att arbeta den ordentligt gärna med lite olja eller så kan man köpa en liten flaska med clay softner och arbeta in i leran. Det räcker med bara några droppar, annars blir den kladdig istället om man tar för mycket, så man får känna sig fram. Skulle jag bli frågad om vilken lera jag skulle välja av dom här två, så skulle jag valt Cernit. Har bara berättat nu om personliga erfarenheter finns säkert dom som tycker annorlunda. ^^

beem
0

Det är bra att föra höra personliga erfarenheter.