Stärkelse till handarbeten.
Har en simpel fråga till er duktiga pysslare här inne =)
Till mina virkade saker jag vill stärka, ex. skålar osv använder jag florsocker+vatten. Jag har även hört att man kan använda socker+vatten eller tapetklister.
Jag har hittills bara virkat i vitt, o det jag undrar är om man har anda färger, om det blir på något sätt färgat av sockervattnet/klistret? Iom att det är vitgrumligt. Och isf om ni vet någon annat man kan ha som inte färgar =)
Jag brukar sticka dukar, dom stärker jag som dig i florsocker + vatten.
Sockervattnet varken färgar eller "fördunklar" färgerna. Däremot så kan färgen släppa lite i sockervattnet…men det beror mest på att en del garner är "övermättade" av färg, så det märks knappt när det torkat.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Jag brukar sticka dukar, dom stärker jag som dig i florsocker + vatten.
Sockervattnet varken färgar eller "fördunklar" färgerna. Däremot så kan färgen släppa lite i sockervattnet…men det beror mest på att en del garner är "övermättade" av färg, så det märks knappt när det torkat.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har stärkt virkade skålar med lika delar trälim och vatten. Fungerar kanon och färgen är densamma när det torkat. Trälim blir genomskinligt när det torkat.
Jag har använt stärkelse två gånger. Första gången med florsocker och vatten och andra gången med Verda stärkelsespray eller vad det heter. Verda var rena skräpet i förhållande till sockret, för det första fick jag spraya ett oräknerligt antal gånger och för det andra så höll jag väl flaskan fel så det blev som små klumpar i tyget. Florsockret var klibbigt att hålla på med och tog lång tid att torka, men bra blev det efter en gång! Garnet jag använde var hälften vitt och hälften blått och det blev inga missfärgningar på något av det!