Bidra med en hjärtekatt?
Har publicerat detta inlägg på amigurumi.ifokus.se men tänkte att det passade här också.
Fick ett mail här om dagen, tänkte att detta var ett bra forum att dela med sig av det på. Så här stod det i mailet:
Hjälp oss att hjälpa. Virka en katt
Ibland tar livet oväntade vändningar. Som när ett litet barn föds med hjärtfel och måste tillbringa sin första tid i livet på barnhjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. När sådant händer är det lätt att känna sig osäker och rädd – och då behöver man trygghet. Någonting att hålla sig fast vid.
Någonting som påminner om att det lilla barnet är unikt och speciellt. Inte bara sjukt. Någonting konkret och pedagogiskt men samtidigt mjukt och tröstande. Någonting som en Hjärtekatt.
Det är här vi kommer in.
Vi är två mammor (en med ett hjärtebarn och en handarbeterska) som vill göra någonting för hjärtebarnenoch deras föräldrar. Vi vill ge dem någonting som symboliserar hopp och tröst och samtidigt ger dem ett minne från tiden på sjukhuset.
Vi vill ge dem en Hjärtekatt. En handvirkad katt med ett stort hjärta som på ett pedagogiskt sätt visar att även katten varit ett hjärtebarn.
Helst av allt vill vi att varje barn som lämnar sjukhuset ska få med sig en alldeles egen unik Hjärtekatt, men då det föds omkring 1000 hjärtebarn i Sverige varje år inser vi att det är för många maskor för oss att virka.
Vi har därför satt upp ett mål på 100 handvirkade Hjärtekatter. Men vi behöver hjälp.
**Det är här du kommer in.
**Eftersom vi bara är två personer, och blott en av oss kan virka, behöver vi förstärkning. Därför vill vi fråga dig om du skulle kunna tänka dig att bidra genom att virka en Hjärtekatt åt oss. Det är en rolig virkning, du får rabatt på garnet och ett hjärtebarn får en present. Alla vinner!
Så här går det till.
Du går in på http://hjartekatten.blogspot.com och klickar på fliken Så virkar du din Hjärtekatt. Där hittar du information om garnalternativ, nålstorlek och så vidare. Där finns också länken till mönstret. Sedan letar dui listan över garnbutiker som ger Hjärtekatts-rabatter efter din närmaste butik, eller beställer från någon av nätbutikerna. Sedan är det bara att börja virka.
När din Hjärtekatt är färdig ger du den ett namn och kontaktar oss på Hjärtekatten så talar vi om till vilken adress
du ska skicka den. Vi märker katten med dess namn, ditt namn och din bloggadress innan vi skänker bort den. Vi kommer också att länka till din blogg från vår Hjärtekatts-webb.
Och vipps så har du gjort en hjärtebarnsfamilj lite gladare!
Andra sätt att hjälpa.
Har du inte tid eller lust att virka men ändå vill göra någonting finns andra sätt du kan hjälpa oss på. Du kan exempelvis blogga om oss, gilla vår Hjärtekatts-sida på Facebook, följa oss på Twitter eller lägga upp vår banner på din blogg.
Du kan även skriva ut vårt flygblad och sätta upp på passande ställen i din stad.
Bifogat material. Logotypen i jpg-format i olika storlekar (för webb) Logotypen i eps-format (för tryck eller om du vill göra eget material eller ändra storleken) Ett flygblad i pdf-format som du kan skriva ut Generella webb-banners som du kan sätta på din blogg "Jag är en Hjärtekattsvirkare"-banners som du kan sätta på din blogg om du bestämmer dig för att virka en katt.
Tack för att du tog dig tid att läsa om oss och vårt Hjärtekattsprojekt. Vi hoppas såklart att du tycker att det här är en lika bra idé som vi och att du vill vara med och hjälpa.
Med hjärtliga hälsningar Therese och Susanne från Hjärtekatten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller på och virkar en Hjärtekatt :-)

Vilket bra initiativ. Jag är själv ett hjärtebarn och kommer antagligen att opereras nu till sommaren vid den späda åldern av 33år. Jag kan tyvärr inte alls virka men det är nästan så att jag känner att jag måste lära mej nu så att jag kan virka en Hjärtekatt till någon 
Ser att jag får skriva om er på Facebook så jag kommer att göra det i alla fall och hoppas att någon annan kan virka