Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketter: handarbetetextilvirkatstickat
Läst 2150 ggr
ringnos
0

Tips önskas till resårlösning till mössa

Hej!

Eftersom jag är höftarens mästare så har jag halvvägs in i mitt arbete kommit fram till att mössan är på tok för stor. Men så kom jag på att jag skulle kunna göra en resår antingen genom att,

1, virka direkt på. ..detta tror jag däremot kommer att bli lite fult.

2, plocka upp typ varannan maska i underkanten och sticka.

3, sticka en resår att montera fast (på "tvärsan" så att man lättare kan höfta hur lång den ska vara för att sitta bra på huvudet).

Själv tror jag mest på tredje alternativet, men jag vet inte riktigt hur jag ska montera fast den sedan. Helst vill jag ju inte ha någon "kant" som kan skava. Har någon något tips på bra monteringsmetoder?

parsley
0

Du kan ju naturligtvis prova dig fram och se hur det blir. :) = mer pyssel för pengarna.

Jag tror ju mest på att plocka upp maskor eftersom man då slipper söm, som kan lossna och gå upp.

Plockar du upp maskor så kan det vara bra att plocka upp tätt och sedan minska till önskat maskantal första varvet för att slippa hål.

ringnos
0

Haha, men jag är ju så otålig, det ska vara klart helst nyss ;)

Ja, jag provade faktiskt att plocka upp, men inte så tätt = hål. Anledningen till att jag trodde att en monteringsresår skulle vara en bra idé var nog mest för att jag fick en idé till hur jag ville att resåren skulle se ut. Men kill your darlings brukar det ju heta :P Så ditt alternativ är nog att föredra.