Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 15282 ggr
[TrevorS]
0

Måla porslin - klarar disk och ugn?

Jag är grymt sugen på att börja måla på vitt porslin, men lite orolig att färgen ska lossna om man diskar tallrik/glas/skål som man målat på. Undrar också om det går att måla på ungsform, vore grymt kul att ha lite mönster på som man gjort själv.

hindul
0

Ingen fara! Läs om den här porslinsfärgen. Den tål maskindisk. Finns sådan färg även till glas.
Visst, den slits lite med åren om du målar precis där man skrapar upp och skär maten på en tallrik. Men t ex utanpå en mugg/kopp ser den orörd ut fortfarande efter många år. Jag har testat, så jag vet.

Liknande färg finns att hitta på många ställen. Färghandeln kan ha, eller din pysselaffär i Vbg kanske.

[TrevorS]
1

Pysselbutiken har tyvärr inte de hänvisade till panduro, men deras sida är märklig finner inte när jag söker på den, den färgen ser bra ut. Men undrar lite hur man ska måla med den, hur lång tid man har på sig att måla?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag inte målat på porslin utan bara glas med färg från Panduro. Man kan måla i lugn och ro, färgen sätter sig inte förrens man bränt den i ugnen. Så ångrar man sig är det bara att diska av och börja om igen innan man bränt den. Dock har jag inte provat att köra dem i maskin inte.

[TrevorS]
0

Jag köpte färg för länge sedan och målade muggkannor som var i vit porslin, den färgen var kass, den lossnade efter nästan första disken och då diskar jag med disksvamp för hand. Men kan man ha all form av porslin i ugnen när man "bränner" fast färgen? Jag har dålig koll, så de inte exploderar typ glas eller porslin i ugnen?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den glasfärgen jag körde med från panduro sitter fast som bara den, glasen är väl iallafall en 8 år nu och diskas hela tiden med disksvamp….borde rimligen vara samma med deras porslinsfärg kan man tycka

[TrevorS]
1

Ska testa i alla fall, bara att den kostar lite så man vill ju veta om det blir bra eller inte, funderar lite på att måla vita tallrikar. Skrattande

hindul
0

Hur går det? Har du vågat testa?

Panduros glas- och porslinsfärger fungerar likadant. En flytande färg som man lätt kan torka bort med våt trasa om man vill ändra något. Väldigt lik hobbylackfärg/allmogefärg att måla med, fast man målar på ett blankt underlag.

Jag målade muggar med panduros poslinsfärg ca 10 år sedan. De har gått i maskin sedan dess och färgen är lika fin fortfarande.

Ja, allt porslin går att ha i ugnen. Den här färgen ska ju bara upp i 150 grader. När man glaserar keramik bränner man den i över 1000 grader, gissar att det samma gäller för porslin, så 150 gr ska den klara.

På panduros hemsida hittar du porslinsfärgen om du klickar "Alla varor", "Måla & rita" och sedan "Vattenburen färg".

Lycka till!!

[TrevorS]
0

Jag har inte haft pengar en till det, måste köpa porslin också. Pratade med en kompis som ska till Ullared och handla, de ska tydligen ha massor av sådanna färger.

Men jag visar såklart upp det jag målat sedan när jag fått grejerna. Skrattande