Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettlera
Läst 2122 ggr
graleh
0

Problem med New Fando-lera

Hej,

Jag har precis fått tag på tre paket New Fando-lera från japan. Jag har googlat men hittar inte svar på mina frågor. Jag öppnade förpackningen och skulle börja forma en rund boll. Det gick inte alls att forma och det smulades bara sönder. Jag provade att ta på lite varmt vatten och då blev det kletigt men lerklumpen smulades ändå sönder ännu mer.

Någon som vet om man ska göra något speciellt med leran innan man börjar arbeta med den?

Tack på förhand!

/Graleh

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

graleh
0

Alternativt: någon som har förslag på lera att göra figurer på typ 20-30 cm av?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

hindul
0

Jag har använt en som liknar panduros Hobby Clay, fast den hette något annat och jag köpte den någon annanstans. Den blev liggande i en otät burk, så den torkade lite. Försökte också med vatten först, men, tänkte jag, eftersom den är gjord av något plastaktigt, som ju består av fett, så kanske det funkar att knåda in olja. Provade med matolja och det fungerade bra! Fast jag vet inte om matolja är det fräschaste, kanske babybadolja är bättre?

Jag vet ingen annan bra lera, bortsett från keramik förstås, men då får man köpa en ugn och det blir ganska dyrt.

hindul
0

Jag har använt en som liknar panduros Hobby Clay, fast den hette något annat och jag köpte den någon annanstans. Den blev liggande i en otät burk, så den torkade lite. Försökte också med vatten först, men, tänkte jag, eftersom den är gjord av något plastaktigt, som ju består av fett, så kanske det funkar att knåda in olja. Provade med matolja och det fungerade bra! Fast jag vet inte om matolja är det fräschaste, kanske babybadolja är bättre?

Jag vet ingen annan bra lera, bortsett från keramik förstås, men då får man köpa en ugn och det blir ganska dyrt.