Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettsmycken
Läst 6211 ggr
timmelin
0

virka i silvertråd

Hej. jag blev sådär kreativ som jag är i vissa perioder och mitt nyaste som jag testade på var att virka i silvertråd. Och sätta in olika pärlor i det.

Jag har gjort tre ringar, två armband och så gjorde jag ett hjärta i silvertråd, med små röda rosor i tyg och svarta pärlor och fasettslipade genomskinliga pärlor som jag ska ha med mig till svärmors begravning.

miffo
0

Spännande, det låter som en härlig kobination att virka med silvertråd och pärlor

vickan1976
0

Låter fint! Kan du inte lägga upp kort?

Mitralis
0

Ja, kort! Låter hur fint som helstGlad

Aviendha
0

Jag vill också se bilder, tycker det är såå vackert! Jag skulle gärna prova själv men jag vet inte hur man gör för att få dit pärlorna Skäms För själva virkningsbiten är väl som vanlig virkning?

vickan1976
0

#4 Pärlorna trär du på innan du börjar virka och matar fram dem när du vill ha dem. Alltså dra fram pärlan så nära virknålen som möjligt och gör sedan en luftmaska (lm). Pärlan sitter fast. Virka några lm till och dra fram nästa pärla.

Det är inte svårt! Det fixar du!

Aviendha
0

#5 Ah, det är så man gör! Nu känner jag mig lite dum som inte tänkte på att man kunde trä på dem innan, du skulle sett hur mina tankegångar gick när jag klurade på det nyss ;) Hm, jag har lite tunn metalltråd hemma, jag borde testa bara för sakens skull. Men, hur tunn tråd bör man ha egentligen? Eller finns det grader av "hårdhet"? Antar att man inte kan virka med stängselståd precis ;)

timmelin
0

Ska försöka fixa bilder.

Ja precis som det sägs så trär du på pärlorna innan. Tjocklek på tråden har jag varierat men beroende på hur styvt jag vill ha tex armbandet, jag gjorde ett med jättetunn tråd och sedan tog jag den i flera varv runt handleden och den andra ganska tjock och då blev det ju ett luftigt styvt armband.

För att fästa virkar du bara ihop trådarna , så då behöver du ju inget lås om du inte vill ha det.