Virkning - tips?
Är det någon som har lite tips på vad jag kan virka? Har redan gjort en grytlapp, och har påbörjat min andra..
Vet inte om jag kan göra något till djuren (hund och råttor) eller om det är helt uteslutet..
Idéer har ingen dött av. ;)

Virka en mössa.
Mobilfodral / IPOD-fodral antingen av fasta maskor eller av två mormorsrutor + lock av fasta maskor.
Korgar för förvaring.
Halsduk av stora mormorsrutor.
Jag älskar att ta mormors gamla slitna dukar och virka nya med samma mönster!
Tack för tipsen! :) Ska se vad mamma kan, eftersom det är hon som får lära mig sånt nu. ^^

Går det inte att virka benvärmare eller vantar?Det är ju något som böejar bli aktuellt nu,och benvärmare är mordent igen efter alla år det har varit borta.Håller själv på med benvärmare men med Quick Knit.
Absolut! Allt går att virka! Och det är inte särskilt svårt att själv komma på mönster heller… Det är ju nästan det som är det roligaste =0)
Dukar, gardiner, tröjor, bikini, koftor, tofflor, sängöverkast, sjal….
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
man kan virka kakor det är alltid kul

Jag gör min första virkning just nu, en boll jag ska fylla med vadd o ge till katten, kanske de gillar den lika mycket som nystandet… Ska nog testa på att göra ett par toflor till syskonbarnen när jag är klar med denna. Att virka i en ring var inte lätt, jag tror inte att jag fått rätt antal maskor i varje varv, så nästa gång ska det i varjefall bli nått fyrkantigt
#8 fyll den med lite kattmynta så ska du se att den blir mer poppis än nystanet =-D

Hur virkar man korgar? Blev jätte nyfiken på att prova. :-)

# 10 En rund korg virkar man genom att virka en rund botten. Man börjar i mitten och ökar antalet maskor succesivt. När botten är tillräckligt stor så slutar man öka och fortsätter att virka runt. På så sätt får man kanter på korgen.
Googla på crochet basket så hittar du engelskspråkiga beskrivningar.
Googla på virkad korg så hittar du bl a en en beskrivning på en fyrkantig korg som varit publicerad i ICA-kuriren.
Den som är duktig på att virka kan virka korgar i tunt garn och någon form av spetsmönster. Ev behöver sådana korgar stärkas för att hålla formen.
http://www.frostadesign.se/sv/
har materialpaket för virkade korgar.

Här finns det massor med gratis virkmönster på svenska
http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
Lycka till!
Det finns även en virkskola på samma sida.

#11 Tack :-) Det måste jag ju bara prova. Plastlådor är ju bara så tråkiga!!
Virka är fruktansvärt kul! Just nu har jag dille på mössor. Har gjort en till mig, och en till sambon. :) Dekorerade min med en litet blomma. Ska ta kort senare.
Jag hittade jättebra beskrivningar på youtube.
http://www.youtube.com/profile_videos?p=r&user=tjw1963&page=3
Den här tjejen har massa bra videos, och bra beskrivet.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#14 Tack för tipset!

Jag blir gaaalen! Kan tydligen inte läsa en virkbeskrivnig, oavsätt hur simpla de saker jag ska ta mig för ser ut att vara är beskrivningarna ett enda virrvarr. Ock precis när man tror att man förstår dem är det nått nytt som ställer till det totalt!!! GGGAAAHHAHA
O om det inte var nog med att beskirvninarna är helt oläsbara så fins det tydligen 5430 sätt att skriva oläsliga beskrivningar!!
Jag lovar, allt, och då menar jag ALLT jag varit med om mina 6 år på universitetet har varit lika förvirrande o svårt som dessa! Fins det nån som har nått rikgig bra beskrivning med logisk struktur och inte allt för komplicerat slutresultat?

jag försökte mig på en barntoffla från garnstudio, kom fram till att det inte var nått till mig, särskilt när jjag insåg att man skulle göra "högersko: likadant fast tvärtom" Det hade således bara blivit en venstersko!
Menjag hittade det här mönstret på Hemmets Journal. Skulle ni bedömma det som lätt eller svårt. Att virka på frihand klarar jg hyfsat. Har gjort lite virkade påsar och sånt, men nu vill jag verkligen lära mig att läsa beskrivningar!
Det som står i början av beskrivningen:
1:a dst på varv = 4 lm picot = 3 lm, 1 sm i 1:a lm
Vad innebär det? Vad är en picot och vad är dst? Är det stolpar eller nån specialvariant av stolpar?

Dara - Så fina kissar!!!

När man gör stolpar gör man omslag på virknålen, dvs man tar garnet runt virknålen, en eller flera gånger, beroende på vilken sorts stolpe man ska göra. Se om du kan hitta någon virkskola på nätet som förklarar stolpar.
En picot är en uddkant. Tänk dig att du har virkat en grytlapp och vill ha en uddkant runt den. Garnet och virknålen befinner sig i en fast maska. Virka ett par extra luftmaskor och "fäst" dem i nästa fasta maska. På så sätt för man en liten udd som står upp.
Ljusmanchetterna från Hemmets Journal ser inte så svåra ut, om man kan läsa virkbeskrivningar vill säga. Kan man inte läsa virkbeskrivningar kanske man kan virka på frihand. Man börjar att lägga upp några luftmaskor och sluter dessa till en ring med en smygmaska. Sedan virkar man runt ringen och sedan runt detta varv. Vet man hur olika stolpar ser ut så kanske man kan gissa sig till hur mönstret ska vara genom att titta på bilden. Ett tips första stolpen brukar motsvaras av några luftmaskor, på samma sätt som man virkar en luftmaska i kanten när man vänder och byter varv på en grytlapp som virkas med fasta maskor.

Men det är ju att läsa virkbeskrivningar jag vill lära mig… Var ska man börja om man inte fått nån träning i det?
Kanske lite sent nu men man kan göra en tomteluvejulkalender. Du hittar det på www.skapligtenkelt.se Jag gjorde det. Fast kom bara till nr 19 måste göra resten
Jag har nyligen virkat en väskorgenaizer mönster på orginalet
själv gjorde jag en med en tovad tröja min rosa variant
det var snabbt gjort o super smidigt jag har ju jämt en massa oreda i mina väskor som inte har egna fack

#26 Vilken skillnad det blev i din väska. Snyggt.
Grytlappar är iaf enkelt! Fast rätt trist efter ett tag.
Ska snart gå en kurs i amigurumi
Det ska bli skoj.

Såna där som dom virkade förr i världen och satte på glas med värmeljus i
Äggvärmare
Blomma till halsband
Sjal
Huckle
Hårband
Mobil/mp3 hållare
Tofflor (Jag har fått från farmor och en annan tant. Lite olika i uppläggen, men båda paren funkar på alla fötter, eller hur jag ska säga.)
Pynt som fungerar som droppstoppare till vinflaska
Handväska
Pynt till handväska
Kudde
Filt
Spets som du syr fast på duk
Bokmärke

Har precis hittat hit, men vill bidra med ett tips: gå till biblioteket och kolla i hyllan för handarbete. Där brukar finnas diverse mönsterböcker och annat kul!

#21 Åh, den var ju alldeles underbart söt! Med vilket garn virkade du den med? Älskade den gråa färgen! :)
Lite sent att ge tips nu kanske, men amigurumis! Det är superkul o virka! :)
jag har blivit en pytte saker virkare …
har virkat cerathållare
hjärta som man kan ha som nyckelring,bokmärke o annat …
har virkat owlets på löpande band virkade ugglor
där kan man gå lös på små projekt man snabbt kan bli klar med !
#32 Jisses, så söta små djur!!

tycker vi puttar denna tråd lite

Mössor och hattar är kul att virka! Jag har virkat en hel del som jag t o m har sålt. Jag börjar uppifrån och gör en ring och i ringen 15 maskor (stolpar) Sedan ökar jag enligt följande:
1:a varvet - 2 maskor i varje maska
2.a varvet - 1 m, 2 m i samma
3:e varvet - 2 m, 2 m i samma
4:e varvet - 3 m, 2 m i samma
Man fortsätter till ca 8:e varvet, eller tills man har ca 120 - 130 m. Det blir ungefär storlek 50 - 52, beroende på hur tunnt garn man använder. det garn jag virkat med passar till virknål Imra nr 7

Missade lite i beskrivningen:
Efter ökningsvarven virkar man 20 - 21 varv "rakt" och sedan kan man avsluta med ett litet brätte.
#35 Vilka fina hattar, som karameller 
Jisses vad ni kan :)
Min favvosida för virkmönster, och ideer på vad man kan virka, är CPC. Nackdelen, eller hur man nu ser det, är väl att den är på engelska. Fast jag är nog mer flytande i virkning på engelska än svenska, eftersom jag lärt mig från CPC o likande siter.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Nej nej nej, nu börjar jag fundera på virkad illerpuff.. GAH.. ska nog sluta logga in på ett tag ^^ börjar ha för mycket pyssel..

Du kan också virka Amigurumi, då virkar man bara fastamaskor och man kan göra små djur och dockor.

Vantar virkade på längden. Jag hjälpte till att översätta mönstret på Textilhantverk i fokus. Har inte testat själv, men tycker beskrivningen verkar användbar.

http://www.smart-knit-crocheting.com/images/crochet-slipper-patern1.jpg
Diagram till tofflor. De kan t ex virkas av mormorsrutor (granny sqaure) eller som någon annan ruta, eller av fasta maskor. Diagrammet kan även användas till stickade tofflor om man föredrar att sticka. Gör man tofflorna tillräckligt stora och använder garn som filtar sig så kan man även göra filtade tofflor efter den här modellen.
http://piperredfern.blogspot.com/2008/09/ive-been-asked-couple-of-times-in.html
Man kanske kan få på en råtta sånt ^^
MEn attan så söta ugglorna var! och bilderna gjorde ju det hela så lätt! Dem ska jag prova som kattleksaker, fast med sydda ögon!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
"Virkar" en baby filt i denna teknik just nu, jätte kul :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Oo1nf6DDzlo&playnext_from=TL&videos=_nUFv54FFBk
Gjorde länken klickbar / Mvh Parsley / medarbetare
Tixy, jag skulle gärna vilja se något du virkat. =)

http://www.billigt-garn.net/virkbeskrivningar-p-smsaker.html
Anna Lundevall på Billigt garn delar med sig av virktips, hon med.
Puttar upp denna
Så många trevliga och annorlunda alster.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973