Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 3014 ggr
petrafilip
0

Konserverad höst på burk- Hjälp!

När barnen var små gjorde vi en skoj sak på öppna förskolan. Vi plockade höstfrukter och bär, typ rönnbär, kastanjer, nypon mm. Vi stoppa dem i burkar och hällde över något, ja just det vad var det för något? Burkarna stod i fönstret länge med sina dekorativa bär och lock med fint tyg runt. Vet inte hur många år de stod konserverade. I en flytt åkte de så jag har ingen kvar att öppna för att försöka lista ut vad vi använde som konservering. Barnen älskade att vara där och vända på burkarna för att se hur bären simmade runt. Här det någon som gjort/hört om detta och vet vad det var för lag som vi hällde i burkarna som konserverade. Tänkte göra detta i min klass och blir jätteglad om någon har tips på vad det kan ha varit för lag.

Trevlig höst!

hindul
0

Det finns något man köper från apoteket, men vad heter det… formalin?… glyserin? …?
Formalin är väl det man i alla fall lägger grodor och insekter i, som ska bevaras? Fast det kanske inte fungerar med bär…?

Eller kan det ha varit ren sprit ni använde??

Hör efter inne på florist.ifokus, de vet väl hur man bevarar blommor och kanske kan lista ut om man kan göra detsamma med frukt.

petrafilip
0

Vilken bra idé, jag ska genast lägga ett inlägg där med. Har hört om glyserin men det ska man låta blommorna suga i sig om jag förstått det rättGlad.

Ceciliaolucifer
0
[TrevorS]
0

Jag har gjort något liknande jag kokade upp vatten med salt, sedan värmde jag burken la i det som skulle vara i, hällde på vattnet och skruvade på locket. Fast jag har då gjort med silikondocka (skulle se ut som ett foster till en film vi gjorde i skolan). Kanske fungerar till löv och liknande?

Ceciliaolucifer
0

#4 Oj, låter lite läbbigt Foten i munnen

[TrevorS]
0

#5. Vi spelade in en skräckfilm, ingick i filmkursen så man vart ju nästan tvungen. Skrattande Har tyvärr inte kvar filmen men en skolkamrat har den på sin dator ska se om hon kanske kan skicka den eller lägga ut på youtube.