OLIVTVÅL?
Är det någon som har ett bra recept på olivtvål…
Helst steg för steg skulle jag uppskatta =)
Crearome har kit för att göra tvål…
jag skulle vilja göra från grunden, jag vill helst inte ha en massa tillsatser som jag inte vet vad det är =) tack ändå=)
Nu vet jag inte vad starkitet innehåller, men på Crearome kan man köpa varje ingrediens för sig och göra bl.a egna tvålar. De har även en del (gratis) recept, kika där om du hittar tvålrecept- tror det ska finnas.
#2 Jag förstår hur du menar. Jag håller oxå på att leta efter recept där man slipper alla tillsatser etc… Men jag har inte lyckats än…
jag har faktiskt hittat ett, ganska enkelt=)
Shenet.se trodde inte det fanns där men jag hittade ett olivoljetvålsrecept där=)
Här är något jag skrivit om kallrörd tvål, lut och i slutet finns ett recept på olivtvål. Tänk på att olivtvål alltid blir jättemjuk! Min går nästan att knåda i duschen, och ibland "svettas" den olja (ett oljelager lägger sig över den fuktiga tvålen i duschen).
Här är texten, som jag skrev i svar på frågan "Luktar inte lut illa?"
Nej, det var inte farligt alls. Luktar inte speciellt heller, dammet från burken när du häller upp sodan får mig att hosta (häll upp under spisfläkten), men själva luten berör mig inte. Stänger man ute katterna ur köket, eller lägger en duk över fågelburen, så klarar man sig galant. Jag kör med öppen köksdörr och lukten stör inte min lukt-känsliga sambo alls.
Häll alltid kaustiksodan i vattnet!
Jag blandar på spisen, med fläkten på och ett fönster brevid på glänt. Det räcker absolut. På med handskar och långärmat. Om du har en glas-kant på din fläkt så kan du vika ner den, annars behöver du någon form av glasögon. Du blandar försiktigt, kanske 1msk åt gången och rör runt noga. Vänta tills allt löst sig. Om du, som jag, får en bunt på botten som liknar saltkorn och vägrar lösas oavsett hur mycket du rör runt, så vänta med det. När du fått luten och oljan till rätt temperatur, så häller du i luten, förutom det där på botten. Häll aldrig i olösta korn! Sen häller du lite extra vatten i de där "saltkornen" och väntar på att de ska lösas och svalna, medan du vispar tvålmassan som en tok. Det är enda gången jag häller vatten i kaustiksodan, och jag vågar endast för att kaustiksodan redan är blöt.
Man måste verkligen vispa som en idiot efter att man hällt i luten i oljan. Det är den tråkiga biten. Vispa, vispa, vispa, vispa - elvisp, stavmixer eller visp på köksassistenten, vispa på högsta. Det tar allt från 15 minuter till 2 timmar att nå "trace". Trace är när du kan dra en sked genom tvålmassan och den lämnar ett spår som finns kvar i några sekunder. Eller när du kan droppa en långsam droppe från skeden och se att den ligger kvar på ytan en liten stund. Det blir liksom… som en tjock pudding eller sockerkakssmet.
Två gånger har jag nu råkat ut för att massan inte ville förtvålas. Båda gångerna har jag fått först värma massan igen, svalnar den till under 30 innan du når trace, så behöver du värma den till ca 45-50 grader igen. Och så vispa en kvart igen. Hjälper inte det, så gör du en ny lutblandning: Använd 5% av originalmängden kaustiksoda (145g kaustiksoda, 10% är 14.5, 5% är ca 7g) och en liten slurk vatten, vänta tills den svalnat ordentligt. Häll i långsamt medan vispen går, och vispa ytterligare en halvtimme. Har inget hänt efter en halvtimme, så upprepa med mer lut. Har inget fortfarande hänt, så kan det vara att din tvålmassa är för basisk. Isf kan du prova med Borax, men jag skulle nog hellre hällt ut den och börjat om.
När du når trace, så häller du upp den i en form. Jag sätter plast på botten av formen, för den är förbaskat omöjlig att få ut annars. Täck noga med plast, så att plasten rör vid tvålens yta och försök ta bort luftbubblor. Svep ett par handdukar omkring och glöm tvålen en eller två dagar, tills den stelnat helt. Vält formen, skär upp i bitar och ställ någonstans att mogna (torka) 3-6 veckor. Vänd på tvålen då och då under tiden.
Säkerhetskunskap:
Ha alltid handskar på dig, tills tvålen mognat ca 3 veckor. Den är starkt basisk, även efter sapoinifieringen. Om du får kaustiksoda på händerna eller omognad tvåmassa så kommer det svida, klia och bränna. Skölj med massor av vatten och häll på lite ättiksprit. Skölj igen med massor av vatten. Tvätta med tvål och skölj noga. Fungerade bra för mig när jag fick kaustiksoda korn som tyckte att min hals var ett bra ställe att sätta fast sig på. Aj. Jag har två fina, små röda märken där. Fast efter jag fick på ättikan (som sved som fan i en sekund eller två), så slutade det svida och klia, och så var everything fine. Det är bara liksom första hjälpen-kunskap, är man försiktig så händer det inget och det är inte jättefarligt.
Däremot, om du får kaustiksoda eller lut i ögat: Skölj med glas efter glas av vatten (häll från glaset försiktigt in i ögat) och ring läkare. Om du lyckas svälja kaustiksoda: Drick mjölk eller ännu hellre fil eller ättiksvatten, ring 112 och framkalla inte kräkning.
Igår gjorde jag en sats olivtvål, förresten. Det gick jättebra och mycket smidigare än första omgången tvål. Här är receptet:
750g olivolja (jag hade kallpressad, men läste efteråt att varmpressad är bättre att göra tvål av) 150g rapsolja (gissar på samma här) 200g kokosfett 145g kaustiksoda 3dl vatten
Förbered allting: Mät upp oljorna och fettet i en kastrull, häll vatten i en annan kastrull och mät upp kaustiksodan i ett glas. Kombinera kaustiksoda och vatten långsamt, under köksfläkten. Sätt oljan på fyran och kika på när kokosfettet smält. Kontrollera tempen i oljan (dra av den vid ca 47 grader, tempen kommer stiga lite efter det), kolla tempen i luten. Jag använder numer en och samma termometer, en digital, och det verkar fungera bra. Min kombinationstemp är ungefär 48-52 grader. När båda vätskorna är där emellan hällde jag oljan i bunken till köksassistenten, slog på den på långsam vispning (det finns ett lock till den så det inte skvätter), hällde ner luten (utom det där som inte ville lösas, det löste jag och hällde ner en stund senare), slog på på näst högsta, täckte det lilla hålet i locket med papper… och så pulserade jag fram och tillbaka med vispningen från högsta till näst högsta, till lägsta för att kolla läget. Sen lät jag den bara stå på tredje och gick och satte mig framför datorn en timme. Efter en timme värmde jag massan och hade i 5% mer lut, och då förtvålades det ordentligt.
Köksassistenten blev jättekladdig (allt blir jättekladdigt) och jag har fått tvätta av den med ättika idag. Men nu är den helt ready to go igen.

En gissning från min sida. Vissa "konstigheter" behövs för att tvålen ska fungera för rengöring, andra är förhoppningsvis ganska oskyldiga tillsatser som t ex förbättrar hållbarheten.
Crearome har bra information i sin katalog tycker jag, även om det är en hel del konstiga ord att hålla reda och en del av de här konstiga orden finns med i innehållsförteckningen på schampoflaskan, vilket gör att man blir lite misstänksam.
Vill passa på att tipsa om en sida som heter lockig.se, som handlar om hur man sköter sitt hår med hjälp av billig balsam istället för schampoo.
Det behövs inga konstigheter. Fett, olja, vatten och kaustiksoda (100%, inte Gripen eller Mr Muscle). That's it.
#8 Måste jag testa!!!
Det är väl kaustiksodan som är lite "halvskum" då, hehe…. känns inte helt naturligt…. Men å andra sidan vet jag inte mkt om kaustiksoda heller, det kanske är gjort på naturens skafferi?
Var kan man köpa det? I en vanlig affär?
Sugen på att testa receptet som du delade med dig av…. :-D
Köp kaustiksoda i en målar eller järnaffär, och se till att det är 100% kaustiksoda. Om du tittar på innehållsförteckningen så är endast natriumhydroxid i burken. Det är därför Gripen eller Mr Muscle inte fungerar, men vissa Coop-butiker har en 100% natriumhydroxid.
Läs säkerhetskunskapen ovan jättenoga, och läs på så mycket du kan om "coldprocess soap" innan du börjar. Luten (vatten + kaustiksoda) kan ge svåra brännskador och om någon dricker den, så kan man dö.
Häll alltid kaustiksodakristallerna i vattnet! Aldrig vatten i kaustiksodan.
Men, med handskar, långärmat och glasögon, så kommer du långt. Ha alltid en bunke med ättiksvatten och en med ren ättiksprit intill dig. Jag har fått kaustiksodakristaller på halsen, och det bränner av bara fan. Skölj, skölj, skölj och badda med riktigt av ättika för att neutralisera.
Under sapoinifieringsprocessen så slutar luten att vara så starkt basisk. Men det är pågrund av den, som en tvål alltid behöver stå och mogna i fyra-sex veckor! När du rör tvålen, ha handskar på dig, tills det gått tre veckor. Efter drygt fyra veckor är det klart.
Allt det sagt, så är resten av processen bara rolig! Om du har en stavmixer, så är det bästa sättet att kombinera olja och lut, då kommer du till "trace" rätt snabbt.
Receptet ovan ger dig en rätt mjuk, men väldigt hudvänlig tvål som inte luktar något alls. :)
Lycka till och fråga om det är något.
Oh, just det. Jag har blivit rättad på en annan sida. Öka aldrig lutmängden, inte ens med 5% som jag skrev i texten ovan.

Jag läste om olivtvål på en annan sida som handlade just om olivtvålstillverkning, att det är typiskt för olivtvål att vara väldigt mjuk och fet.. Men om den lagrades i längre än sex månader så skulle den bli annorlunda, riktigt hård och dryg :) hur länge lagrade du din?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Min har legat två månader nu, och gått från mjuk lera till gräddost i konsistensen. Däremot har jag gjort ytterligare en omgång med olivtvål, och den har legat i… tre veckor, snart, och är mycket hårdare.
Omgång 1 är klar till påsk och omgång 2 till missommar. 
Nästa projekt är shampotvålar, då behöver jag ricinolja, bl.a. Sen ska det bli lipsyler, lotion bars och handkräm också. *längtar*

Jag har tre omgångar tvål som ligger och myser i ett skåp här hemma - en olivtvål med ca 80% olivolja, en tvål med två olika sorters oljor och kokosfett, och även en med bivax,mjölk och honung.
Kommer bli intressant att se hur olika de mognar.. Olivtvålen har legat några dagar nu och är ju förtvålad och stelnad men helt hopplös och seg att dela.. så den har jag inte delat ännu. Den blir typ som små klumpar av modellera när jag försöker skära den, den är verkligen speciell när man jämför med de andra tvålarna jag gjort.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Mm… den får gärna ligga upp emot en vecka, innan du skär upp den. Å andra sidan, till nyår nästa år kommer du ha en helt ljuvlig tvål! 
Måste testa någongång. 
Vill du inte använda kaustik kan man göra lut på björkaska. Vet att svärmor brukar göra det för att luta lutfisken, hennes far tål inte köpelutfisk. Har dock ingen aning om hur man gör luten, har bra hört att man kan göra tvål av den oxo…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#17. Jag tänkte köra efter #6. Björkaska vart får man tag i det och är inte det lite i det dyraste laget, känner inte till så mycket om det förutom att man oftast gav detta förr till cancersjuka patienter (eller om jag kanske tänker på något annat).
Funderar lite, vad händer om temperaturen överstiger rejält? (ursäkta min korkade fråga, bara nyfiken)
Trevor: Björkaska får du genom att bränna björkved o ta hand om askan. :) Det är precis vad det låter som, askan från björk. Behöver inte vara så dyrt om du har tillgång till öppen spis. Men tänd inte brasan med tidningspapper eller sånt, spinta veden o tänd med den. Annars får du inte ren björkaska.
Du hittar recept på lut på Shenet om du scrollar ner till slutet av sidan. En annan bra beskrivning hittar du på Umeå universitet, del 1 och del 2.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#19. Tack för informationen. 
Angående kallrörd tvål som det står lite om här, det står olivolja, rapsolja och kokosfett, fungerar det med endast en olja eller måste det vara ett fast fett som margarin eller kokosfett i också? Jag har hittat lite olika information beroende på vart jag kollar, vissa skriver att det går medans andra skriver att det är omöjligt.