Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: utanför-ämnet
Läst 18166 ggr
[TrevorS]
21

Ta bort lukt från böcker? HJÄLP!!

Jag har en bok som luktar apa, den har blivit fuktskadad. Jag undrar har någon något bra tips på hur man blir av med lukten, jag vill så gärna läsa boken. Den finns i få exemplar och går för tusenlappar på marknaden, jag klarar inte av att läsa den på grund av doften.

Mari
1

Hm mitt tips är nog inte den bästa. Jag har en bok som en av mina katter kissade på, blev mest pärmen som blev blöt och lite av insidan. Jag skölde helt enkelt av den och tog något tvättmedel, tror det var såpa med citron och gnussade pärmen med. Insidan av boken blötte jag lite lätt och sen hängde jag upp den på tork.
Den luktade fortfarande rätt illa så pärmen fick jag rengöra i omgångar och sist så sprutade jag faktiskt på lite parfym så den luktade lite bättre. Den har hängt ute väldigt länge och tillslut försvann lukten så pass så jag har kunnat läsa den igen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[TrevorS]
1

#1. Jag löste det rätt bra inatt, jag la boken tillsammans med bakpulver i en plastpåse inatt, doften försvann, tänkte lägga ner den igen med ris inatt också. Kom på att min mormor brukade lägga tidnignspapper mellan varje sida i några dagar efter boken blivit torr för att få bort doft.

Men tror jag ska testa att gnugga med tvättmedel också, låter som en bra ide. Skrattande

Mari
1

#2 Det var ju en bra lösning du kom på inatt! Det ska jag lägga på minnet för jag är säker på att katten min kommer kissa inne igen någon gång och säkert på något man vill behålla!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[TrevorS]
0

#3. Fick även ett tips från bokhandlaren att man kunde lägga en stor låda med kattsand som klumpar sig sedan en liten låda med boken i och ett lock över den stora. Låta stå i en månad, tar bort doft och lukt, även av katturin. Man ska torka försiktigt av boken med en torr trasa innan.

Mari
0

#4 Det ska jag också lägga på minnet!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[TrevorS]
0

#5. Det var bra tips, vet dock inte om det fungerar men testa kan man alltid göra. Bakpulver fungerar till doften, men man måste damma av den efteråt. (nackdelen)

Mari
0

#6 Drar inte bakpulver även åt sig fukten? Jag har för mig att man brukar ha bakpulver på tex. dukar om man spillt vin eller annat som är svårt att få bort.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[TrevorS]
1

#7. Bakpulvret drar inte åt sig fukt om det är härsket (som det oftast är i böcker) bästa är att blanda ris och bakpulver, är boken blöt ska man lägga den med ris först.