Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettutomhuspyssel
Läst 11825 ggr
parsley
2

Gjuta i cement

Vilken cementsort är bäst att använda när man ska gjuta trädgårdsprydnader?

En gång försökte jag gjuta ett fågelbad av ett rabarberblad, men det blev inte så lyckat, eftersom fågelbadet inte var vattentätt utan allt vatten läckte igenom. Vad kan det ha berott på?

SirpaFingerroos
0

Hej! Jag har oxå gjutit rabarberblad. Hålet efter stjälken måste plomberas med betong. Jag gjuter med vanlig fin alt. grovbetong. Kan köpas från bygghandeln.. Bauhaus mfl. En del har i nät. Jag har ej haft i det och mina fågelbad har hållit. Betongen ska läggas 3-4 cm tjock och ska brinna 2 dygn innan bladet tas bort. Hoppas det här hjälper dig vid nästa gjutning. Lycka till. Jag ska gjuta i sommar igen GladDet är roligt. Hälsn Sirpa

mandymoo
0

Kan ni inte ta lite foton o skriva ihop lite om hur man gör för oss andra nyfikna vetgiriga här på pyssel?

Adriana
8

Hej! har gjutit ett nyligen med finbetong.Du kan läsa om hur i min dagbok.Har tagit en bild med som finns i fotoalbumet

CarolineO
0

#3  WOW! Ursnyggt!! Hur gör man det? Man gör ju avtrycket genom att trycka bladet emot cementen kan jag tänka mig, men undertill… eller det är bara en klump under?? Eller är det tunnt som ett rabarberblad också?

Adriana
0

Om man gör det i en sandlåda ska man göra en kulle ungeför lika kupad som man vill ha bladet med fuktig sand.Sedan tar man o lägger bladet upp o ner så att man får dom grova trådarna uppåt.Man lägger betongen lämnt så tjock man vill ha den och gör den lite platt om man ska ställa den plant så att den inte "gungar" Ska man ha den i en rabatt kan den vara rundad.Jämna till kanterna på bladet.Sedan ska den bränna ca 2 dagar.Man plockar bort bladet,trådarna kan vara lite kinkiga men det går med ett spetsigt föremål och pincett

CarolineO
0

#5  Tack!

holmer
0

Blev jätte bra med rabarberavtrycket :)

/ Magnus

Hopi
0

Vill oxå testa! ;) Om man inte har sandlåda.. Vad ska man då hitta på? Bara en sandhög på marken eller..?

parsley
0

Det går säkert bra med en sandhög på marken.

Hopi
0

Tack! det ska testas!!! hehe.

Adriana
0

Lycka till!! Skriv hur det gick!!Glad

parsley
2

Nu har jag spräckt mina formar. Hit med lite epoxilim, så blir det nog bra.

http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=2906 

Försökte göra Krukor av IKEA-lampor enligt tips från Vi i Villa, men lämnade ett hål i mitten för att kunna plantera i det. Gjutningen sprack när jag tog den ur formen, därav behovet av epoxi.

Mitt första betongförsök misslyckades ju eftersom vattnet rann rakt igenom fågelbadet, men nu har jag stått i hällande ösregn, plockat bort täckplasten och vattnat mina små skapelser, så verkar de hålla tätt i allafall.  

Småkrukorna, som jag gjorde av betongen som blev över,  verkar OK 

Projekt gjutning går vidare.

jecki
1

Hej. Ny här. Jag har gjort fågelbad och dörrmatta i betong. Nästa projekt är gångplattor och ljusstakar

CarolineO
0

#13  Dörrmatta, det var spännande  =0)
Ljusstakarna skulle jag gärna se!
Har du bilder på ngt du gjort?

fd-sockerknarkare
0

Vad kul…kanske något att testa i sommar!

Ljusstakar? Hur gör du dessa?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

jecki
0

Här är en bild på dörrmattan. Några ljusstakar har det inte blivit än Rynkar på näsan Jag har mer foton på min hemsida

CarolineO
0

#16  Den blev ju jättebra!

parsley
0

Nu har jag gjutit lite grand. Två papprör, 20 resp 30 cm höga och 14 cm i diameter med genomgående hål samt några mindre föremål typ ljusstake i liten plastkruka. Ev ska jag testa att måla dem för att se hur det blir.

SusannAlg
0

Får vi se bilder på resultaten?Flört

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Aklejalotte
0

Det är så himla kul att gjuta i betong, det blir liksom lite som ett gift. ;) Jag började föra sommaren och i morgon ska jag ha en liten gjutarkurs för en trädgårdsförening. Är lite nervös.

Mina betongalster

SusannAlg
0

Hoppas det gick bra på kursen!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Aklejalotte
0

#21 Ja det gick jättebra och jag tror de var nöjda när de gick hem. ;) Tror att några av dem kommer att bli lika "betongtokiga" som jag.

parsley
0

Lovar att fota när jag fått ordning på kamera + dator. :)

Papprören blev inte alls så tjusiga och skulpturala som jag tänkt mig, så de åkte ut och fick stifta bekantskap med varsin liten fetbladsväxt. Det blev snyggt.

Börjar få kläm på det här med betonggjutning nu. Flört