Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettlera
Läst 14640 ggr
MissQuinn
2007-07-31 15:28
21

Silverlera.

**Till min glädje såg jag en länk om silverlera och jag tänker definitivt ta och beställa hem och tillverka Smycken av det. Precis vad jag vill syssla med. frågan är:-Hur gör man när man ska bränna leran?? Går det i vanlig spisugn eller måste man lämna in det till en keramikverkstad??Fundersam
**

Diana61
2007-07-31 15:37
1

Kan tyvärr ej hjälpa dig fullt ut, men det står på leran om du kan använda en vanlig ugn.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

MissQuinn
2007-07-31 15:38
0

Tack!Skrattande Får se om någon här kanske jobbar i silverlera och kan berätta…

MVH MQ 

irode
2007-07-31 15:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just använt silverlera för första gången tilsammans med glassmycken.

Silverlera är härligt att arbeta med - men jättedyrt. Silverleran sprutas på emnet och torkar sedan upp till ett dygn i vanlig rumstemperatur. I denne fas är dett ganska ömtåligt. Går sönder om dett stötas eller ramlar i golvet.

Sedan måste man bränna leran antingen i en ugn eller med en gasolbrännare. Jag menar att minimumstemperaturen ligger runnt 650grC.

Efter dett har bränts är det 999-silver som kann löddas och putsas som vanligt silver.

CarolineO
2007-07-31 15:54
0

#3  Supersnyggt! Var får man tag i plattorna som den du har innanför silvret?

Diana61
2007-07-31 16:39
0

MQ, det är med ett léend på läpparna när jag ser att su skriver under med MQ. Jag går själv under det namnet i vissa kretsar sedan 80-talet då jag körde BBS (Före Internet) och min BBS hette MQ (Med syfte på mig Metal Queen) då jag var och är fortfarande hårdrockare men lyssnar på annat också.

Förlåt att detta blev lite OT CarolineO Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

CarolineO
2007-07-31 17:06
0

#5 ingen fara, lite skoj måste man ju få ha *hihi*

irode
2007-07-31 18:23
0

#4 Glasbitarna gör jag själva - glasfusing. Båda den på bilden och dom andra i mitt fotoalbum.

MissQuinn
2007-07-31 19:00
0

#5 Ha ha,då förstår jag att du ler..Flört

Om det ska brännas i den temperaturen,var gör du det då?? Hur länge ska ett smycke brännas…alltså i en timme eller?? Skulle man inte kunna bränna det själv nu när det är sommar,om man packar in silverleran i tex folie och lägga ner det i en glödbädd i sin utegrill?? Ja,jag tänker kanske lite roligt,men man kan ju alltid fråga..Skrattande

MQ Flört

Hildur
2007-07-31 19:11
0

Var någonstans köper du Silverlera?

MissQuinn
2007-07-31 19:13
0

#9 Jag hittade en länk….(har inte köpt själv ännu)

**www.silverlera.nu
**

irode
2007-07-31 20:00
0

www.pmc.se finns mycket god information om leran.

MissQuinn
2007-07-31 20:01
0

**Tack så mycket…Skrattande
**

Diana61
2007-08-04 12:34
0

Silverlera är något helt nytt för mig. MQ, har du några bilder av vad du gjort att visa Skrattande

Mvh.

---=:MQ:=--- (detta var och är min MQ logga) Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

MissQuinn
2007-08-07 02:21
0

#13 Det är helt nytt för mig oxå och jag har ännu inte köpt nån lera och gjort Smycken,men så fort jag får råd,så ska jag sätta igång och då ska jag gärna visa upp eländet här…Skrattande

FlörtMQ Flört

Ia0708
2007-08-10 21:03
1

Silverlera är relativt dyrt och finns i olika typer och med olika bränntemperaturer. Om du inte vet skillnaden, dvs hur de används ska du inte köpa för att testa på egen hand. Gå först en grundkurs - det finns många olika och med olika prislägen beroende på din ambitionsnivå. Bor du i Stockholm hittar du kurser överallt, dels lite dyrare via studieförbunden men även i föreningar o privat, vilket förmodligen blir billigare. Du behöver inte köpa en massa dyra specialverktyg, det mesta har du antagligen redan hemma. Du behöver inte heller bränna leran i ugn utan kan arbeta hemma med en gasbrännare - det blir 99,9% silver ändå - om du väljer en lera som passar att bränna på det sättet. En del silverleror måste däremot ugnsbrännas för att bli silver, det beror på deras smälttemperatur.

Att jobba med silverlera är otroligt roligt och spännande, fantasin flödar hur mycket som helst, och leran är ganska dryg. Jag har jobbat med keramik i många år (är bl.a. kursledare), men 'jobbar' numera parallellet med silverlera och tycker att det är otroligt roligt. Tycker att du - och alla andra som är intresserade - absolut ska prova. Ni kommer att hitta en helt ny värld!

Våga o vinn!

Nenne
2007-08-11 07:12
2

… gå en grundkurs med certifierad lärare -  Det finns mycke felaktigheter i detta träd som gör mig mörkrädd … eller börja med att läsa en bok finns på http://pmc.se

Ia0708
2007-08-11 14:25
0

Ser att jag kan missförstås bl.a. vad gäller ugn. Man kan aldrig bränna silverlera i vanlig spisugn. Eftersom jag annars jobbar med keramik tänkte jag inte på att förtydliga att jag med "ugn" menar en keramikugn. Sorry! Använde också ordet "smälta" fast det egentligen handlar om att silvret "sintrar" olika vid olika temperaturer, precis som vanlig lera gör. Tänkte att ordet "smälta" är lättare att förstå för den som aldrig jobbat med lera i någon form. För övrigt finns det numera en tillsats som gör att man kan bränna både silver- eller glassmycken i en vanlig micro.

Det finns två märken att välja på när man köper silverlera och verktyg/tillbehör: Art Clay och PMC. Läs deras com.hemsidor och kataloginnehåll (de svenska innehåller bara en bråkdel av vad de har) så att ni själva kan avgöra vilket märke som erbjuder er mest för pengarna.

Båda håller s.k. certifierade kurser. Man ska naturligtvis vara medveten om att kurserna finns, för den som vill gå en sådan, men man ska också veta att det finns alternativ som också är bra och inte så styrda. Det ena är inte sämre än det andra. Allt handlar om vad som passar den egna personligheten bäst. Jag känner t.ex. flera silversmeder som inte skulle drömma om att gå en märkesanpassad flerstegskurs, men som gör underbara Smycken av silverlera ändå … De vill helt enkelt jobba lika fritt som de är vana vid. Detsamma gäller för keramiker. Just nu är kursmarknaden fortfarande oerhört märkesstyrd, men det är bara en tidsfråga innan marknaden blir fri tack vare alla guld- o silversmeder och andra konstnärer, som startar egna, märkesoberoende kurser. 

Tipset att köpa böcker är jättebra. Nätbokhandlare som Bokus och AdLibris har många om silverlera att välja på (de har ofta olika priser på samma bok), skrivna av konstnärer/designers som jobbat länge med materialet och inte längre känner sig märkesberoende. Ett tips är att när du sett en bok som du blir intresserad av kan du först gå in på författarens hemsida och där få en uppfattning om deras design-stil innan du beställer boken. Är du nybörjare kan en bok som steg-för-steg beskriver hur man tillverkar olika Smycken vara en god hjälp. Men jag vidhåller ändå att en kurs där du lär dig materialet och grundteknikerna hjälper dig att inte köpa dyrt material som du genast förstör p.g.a. okunskap.

Om du har jobbat med keramik tidigare har du mycket 'gratis' både vad gäller verktyg och tekniker.

Hoppas att mina inlägg har hjälpt någon att förstå mer om silverlera.

kia1
2007-09-04 19:45
0

Jag tycker oxå att man ska gå en kurs för att spara pengar materialet är dyrt och du kommer snart upp i kursavgiften i materialkostnader det är en genväg att gå kurs.

Jag håller oxå med om att marknaden är alldelens för styrd av de två märkerna jag har själv gått både PMC och ART CLAYs lärarutbildningar och tror nog att jag är ganska ensam om det, båda utbildningarna har sina fördelar och båda märkerna har sina, på mina kurser så får man möjlighet att prova båda och välja själv vilken man vill jobba med

katica
2009-02-04 12:44
0

#3: Den blev supersnygg!

Skall kolla ditt fotoalbum.

SonjaMaans
2010-04-19 23:20
0

Silverlera är lätt att bränna med liten gasolbrännare. Förmånligaste priset på silverlera och tillbehör får du hos Sonja Maans. Certifierad både hos Art Clay och PMC och håller kurser. Se www.sonja.maans.dinstudio.se

SusannAlg
2010-04-30 00:10
0

Jag gick på en silverlera-kurs förra våren. Det var jättekul, men inte helt enkelt. Men jag har varit dålig på att använda mina smycken…. dom ligger i en ask…

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken