Krympplastproblem
Jag har köpt s.k. klar krympplast o innan man lägger den i ugnen så har den ju en matt sida o en blank sida. Sedan har jag ju sett folk som gör fina saker av krympplast men då när de är färdiga så verkar krympplasten vara helt klar o genomskinlig, men när jag tar ut mina krympplastbitar från ugnen så är ena sidan ff. matt o andra sidan klar, men biten ser alltså ff. matt ut eftersom det inte har försvunnit.
Jag har en varmluftsugn o jag har försökt både höja temperaturen såväl som sänka den o bara köra med övervärme, men jag blir inte av med den matta ytan. Hur gör ni som får helt klara krympplastbitar. Vilken temperatur har ni använt o hur länge har ni den inne i ugnen?
Man kan väl köpa olika slags krympplast? alltså olika färger?
Ska man inte använda en värmepistol när man jobbar med krymplast? Eller är jag helt ute och cyklar :)
#1 Jodå jag har vit o svart krympplast också o jag har köpt den "klara " krympplasten på 2 ställen (Slöjddetaljer o Pysseltagen) men ingen av dem blir helt klara efter att de varit i ugnen o jag har sett andra som gjort smyckesdetaljer o de har fått krympplasten helt klar o det ser mycket snyggare ut. Så det borde gå o få den klar - men hur???
#2 Det skrivs på förpackningen att man ska använda ugnen 140 grader eller så kan man använda en embossingfön, så båda delarna skall alltså gå lika bra.
Fick svar på min fråga av flower1. Det finns 2 sorters klar krympplast. En som är helt klar på båda sidorna o en som är som min d.v.s. mjölkig matt på ena sidan. Så jag får alltså leva med mitt misstag tills jag gjort slut på mitt lager jag köpte från slöjddetaljer o se till o köpa från panduro istället eller någon annan butik som har den helt klara krympplasten-
*Stor suck*
#5 Ah, det var lite så jag tänkte :) då var jag inte helt ute och irrar. haha