Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettutanför-ämnet
Läst 2693 ggr
[TrevorS]
0

Skriva ut med sojasås?

För några år sedan behövde jag skriva ut lite papper men så tog bläcket slut. Hade inga pengar att köpa nytt men fick en briljant ide. Jag borrade ett litet hål där man kan fylla på färg på patronen (hittade instruktion på nätet). Använde mig av en gammal spruta (avmaskningspruta som jag använt på katten) och fyllde den med sojasås (färgsoja inte smaksoja) tejpade över hålet med eltejp och testade skriva ut. Nackdelen var att det står "slut på bläck" varje gång man skriver ut men det fungerade. Fick göra en nödlösning igen och fyllde på med vanlig soja men det blir ljusbrunt och inte lite bra. Dock tar det längre tid att torka än vad vanligt bläck gör.

Någon mer som testat? Funderar på om man kanske kunde göra något liknande med färg, kanske karamelfärg? Det får inte vara något som torkar när det är i patronen bara.

OBS!! Testa inte om du är rädd om din skrivare.

Ceciliaolucifer
0

Haha, jisses, du är inte lite påhittig.

Jag tror nog att karamellfärgen gör mer skada än nytta då den är så stark och flyter ut rätt lätt.

Om det dessutom är ngt som man ska ha hemma (basvaror) så bli det lite svårare. Prövat starkt kaffe? Nagellack?

[TrevorS]
0

Kaffepulver man löser i samma mängd kaffe fungerar men de. Torkar på några timmar i patronen, nagellack tror jag blir likadan rätt fort med.:)

karamellfärg med lite vatten i kanske, måste kolla upp det där när patronen är slut. Kan ju skriva ut och scanna in något så ni får se hur det blev med soja. Blir billigt ny patron kostar ca 300-400 kr. En flaska med färgsojasås 8 kr.:)

Ceciliaolucifer
0

#2 Blir nästan billigare att köpa ny skrivare, än ny patron Tyst

[TrevorS]
0

Därför jag har två skrivare 199 kr betalade jag för dem per stycket. =)

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär blev resultatet efter skrivit ut med sojasås och scannat in. =)

Ceciliaolucifer
0

Wow! Skulle vara ett bra månadens återvinningstips!

[TrevorS]
0

Ja faktiskt. =)