Gelé ljus
Nu har jag gjort massa gelé ljus i julklapp till släkt och vänner. Men jag fick lite problem….
Jag kokade upp gelén i ett vattenbad. Hängde ner veken i en ren "skål". Hällde sen i den varma gelén. Och la sen i mina dekorationer.
Ljuset såg först väldigt bra ut. Sen när det stelnade mer och mer så blev det grumligt. Och jag får massor med luftbubblor i gelén!
Varför blevd et grumligt? Det var bara det första ljuset som blev så.
Hur undviker man luftbubblor?
Jag köpte gelén på Panduro.
Oj, gjorde flera när jag var yngre min minns inte de detaljerna :S Minns att vissa blev bubbliga och att vissa inte blev det helt enkelt. Bubblorna kan ju vara fina - men kanske inte när man har annat i som man vill visa.
Nu fick du mig sugen på att göra dem igen! Gah, min "vill-göra-i-pysselväg-lista" börjar bli riktigt lång :P
Paulina

Kan vara för att du inte värmt upp gelén till 85 grader celsius. När det blir så varmt så försvinner det "grumliga" (man kan använda sig av en termometer man har till tex maten )

aha… ja, det var ju bara första ljuset som blev grymligt. och jag ha vart lite för ivrig att hälla i det i skålen, så det var helt enkelt för svalt.
bubblorna i sej är ganska fina. men det känns som om att det hade vart finare utan, eller iaf att man vet hur man gör utan bubblor 
Googlade lite och fann på ett ställe att bubblor konde bildas om gelén var för kall och därför hann stelna innan bubblorna hann stiga upp. Ett annat ställe menade att man inte ska röra om gelén för mycket under värmningen, för att då blir det många bubblor. De menade även att om minsta lilla vatten kom med eller fanns i kokkärlen eller det du hällde upp i så blir det grumligt.
Nu vet jag ju intevad som stämmer eftersom de säger olika på olika ställen, men det kanske kan testas iaf :)
Paulina

tack! då var det nog helt enkelt så att jag inte värmde tillräckligt mycket bara….. för vatten kom inte med, och jag rörde inte.
Bilder Citrus :)

har inte orkat tömma kameran…. men jag har fotat ;)