Lera
Vilken lera är bäst till vad?
Hur ska man torka den?
Gillar att pyssla med det mästa har längtat efter att göra något i lera men vet inte vilken jag ska använda till vad o var man köper den mm
Kan ingen ting alls om lera har dyselexi ( orblind) så har lite svårt att läsa långa fackta böcker i ämnet.
Såg jätte fina mobil Smycken i en tråd vilken lera används till det?
Vill göra egna Smycken vilken lera funkar bäst o hur gör man med den.
Vill även göra figurer i lera vad ska jag använda då?
Många frågor
O många ider om mad jag vill göra med leran. Hoppas någon vill dela med sig av sina erfarenheter.
På bilden ett halsband o armband jag gjort med köpta figuer, vill göra egna mm
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Vilken lera man använder är lite olika, vad man föredrar…
Cernit är väl den som brukar kallas "nybörjarlera"…
Sculpey tycker många om. Den brukar man använda till att göra figurer, ofta då med en stomme i ståltråd eller annat…
Till Smycken kan du använda t.ex. cernit eller fimo, skulle tro att mobilsmyckena i tråden här är gjorda i det…
Annars är silverlera fint att göra Smycken av, men då måste man ha en särskild ugn att bränna den i…
Kika i kategorin "lera" här på forumet, så får du lite inspiration och mer information 
Monsi: Jag gör både figurer o Smycken i lera. Den lera jag jag gillar bäst är Fimo, den är väldigt bra till Smycken och till att göra pärlor av.
Det bästa är att prova sig fram. Sen finns det massvis med inspiration och tutorials på nätet, har inga adresser just nu i huvudet.
Man torkar den här leran i ugnen.
Visar en bild på vad jag gjorde igår. Har använt Fimo, ugn 130 grader i ca 25-30 min.
Jag tycker det är jätteroligt att jobba med lera. Man kan göra så mycket.

Alex vad snyggt,
Det där är en del av sakerna jag vill göra.
Var hittar jag leran?
Är helt ny innom området vet nada
Tack!
Leran finns att köpa på bl a Panduro. Ibland finns det på Tradera.
Jag har köpt en del från Ebay UK förut när pundet var billigt. Vet inte hur det är nu.
Kolla runt i hobbybutiker, eller på nätet, jag vet ju inte var du bor, storstad eller landsbygd.

Bor på landet o kommer sällan in till stan så då får det bli panduro.
Tack! För tippset.

Åh, va söta dom små figurerna va!
#Tack!