Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettljus
Läst 6089 ggr
Endroppeihavet
6

Stöpa egna ljus

Jag har hittat lite tips på hur jag ska göra men vart köper jag ljusmassa om jag vill göra stearinljus enbart och inget som innehåller paraffin?

Eller kan man helt enkelt inte göra utan paraffin?

Om någon provat detta och har vettiga tips på saker man bör undvika och vart man köper billig stearinmassa, vekar osv. Svara omedelbart ;)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

SusannAlg
0

cchobby har bra ljusmassa, å bra priser.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Endroppeihavet
0

Är det en affär på nätet eller IRL? Adress/länk?

ANNIA
0

Endroppeihavet du kan kolla i färgaffärer och ev järnaffär. Jag köpte gjutmassa på järnaffärn här hemma.

Och den gjutmassan jag köpt kommer från ett företag som heter joelvax och det finns på nätet och man kan tydligen handla direkt från dom. Om det är bra priser vet jag inte för jag har ingen koll på vad det rimligen ska kosta.

Endroppeihavet
0

Tack för tipset :)

SusannAlg
0

cchobby finns på nätet. www.cchobby.se  tänk bara på att deras priser visas exkl.moms. (Men även privatpersoner kan handla där.)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Delfinen
0

Självklart kan man göra ljus i enbart stearin. Att många blandar med parafin är av ekonomiska själ då stearin är dyrare att köpa än parafin.

Vill man göra tjockare ljus typ blockljus skall man tänka på att då ljus med enbart stearin brinner saktare och sämre att man får ha en lite grövre veke än annars. Risken finns annars att det blir som ett hål rakt ner i ljuset och all massa smälter inte ner.

CarolineO
0

#6  Haha, det lyckades jag minsann med, fast då berodde det på veken!!   Jag var väl runt 10 år och fick för mig att göra egna värmeljus eftersom det var slöseri att slänga ljusstumpar…
Så jag tog en vek-hållare i en tom värmeljyshylsa och satte i en bit vanligt "virkgarn" och satte fyr…
Max 2-3 min senare hade mitt första värmeljus brunnit ner, och jag var aningen snopen *hihi*

Delfinen
0

#7 ha ha ha där fick jag ett gott skratt. Har nog aldrig hört talas om att någon försökt använda virkgarn som vekeFlört

Det är nog det som är absolut svårast när man skall göra egna ljus att få "rätt" veke till den ljusmassan man har. Man får testa sig fram oftast.