Ni som var med på 80-talet!
Jag ska duka ett bord i 80-tals tema, med lite inslag av pudelrock och punk! Men -jag var ju inte så gammal på det glada neonets årtionde, så jag har lite ont om uppslag! Tänkte ni kreativa människor kanske har några bra tips? Så snart som möjligt :)
Tack på förhand :D
Jag var ju inte heller så gammal då, är ju född -84 men vad spännande om här är någon som kan komma med lite tips!!
Kanske rent av ngn som vill skriva en artikel om 80-talet ur vinkeln pynt & pyssel?

#1 Jag är född -82 så vi är väl i samma sits då ;) jag var iofs med, men tultade runt i blöja halva delen ;) Ser massor fram emot svar :)
Ja en artikelserie till och med kanske? 60-70-80-90 eller nåt, vet inte medelåldern iofs här inne :)
Det hade ju varit superskoj!! Kan ju vara andra årtionden också.
Om någon kan tänka sig skriva om ett årtionde kan ni PMa mig så ordnar jag med det!

Hmmm 80 talet, det var när jag flyttade hemmifrån… minns att ballong-gardiner var inne.. man sydde dom dubbelt och liksom puffade till dom…. men pyssel??? Hmm måste nog fundera lite… pastellfärger var i alla fall inne… och axelvaddar…..
Ang. dukningen så kan du ju ha dukar och servetter i rosa och mintgrönt… det var tjusiga färger på den tiden… fniss
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Svart, vitt och rosa, ev även någon annan pastellfärg, typ ljusgult eller mintgrönt. Gärna geometriska former. Om man var trendig, vill säga. Var man punkare, så var man åt det alternativa hållet och omgav sig inte med modeprylar. 
Filmtips: Tjenare kungen. Det var några smådetaljer som jag inte tyckte stämde, men du kan säkert hitta lite "inrednings- och pynttips" i filmen.
Kolla efter gamla "Allt om mat" eller "allt om handarbete" på loppis och glöm inte att servera kaffe och te ur rosa muggar. Muggar var nytt på 1980-talet, innan dess drack man ur koppar.
Pysslade vet jag inte om man gjorde på den tiden.
På 1980-talet stickade man. Rosa mohairtröjor med pingvinärm och båthals. Gärna med axelvaddar i.

Haha vad glamouröst och snyggt det låter *S*
Tack för alla tips!
Tjena kungen har jag sett! Det blir ett slags kombinerat bord, halva punk/hårdrock och andra halvan 80-tal a'la synth och Susanne Lanefelt *kniiip*
Det här kommer att bli så kul :)
Glöm inte leopardmönstret fast i olika färger då, gärna rosa. Tror jag själv hade ett par oranga leopardmönstrade tights.
Och lackade färgglada bälten runt midjan utanpå tröjan.
O så nitarmbanden!! O plastarmband i tusen olika färger.
Besök mig gärna på Ronias matte

Ang tallrikarna. I början av 1980-talet så hade många kvar 1970-talsporslinet (mörkgrönt eller brunt). I mitten av 1980-talet så började man byta till enfärgat vitt porslin, eftersom det var klassiskt och enfärgat vitt är något man inte tröttnar på.
Hade man fest hemma hos sina föräldrar och bjöd på mat så kanske man lånade deras finservis.
Tror inte man pysslade så mycket på 1980-talet som man kanske gör idag. Däremot sydde man betydligt mer. Annat som återfinns i handarbetstidningarna är stickat förstås, virkat och en del broderat.

Det blir vitt porslin, detta är för en firmafest så det blir kanske inte klockrent autentiskt, men ambitionen är att få till det så "riktigt" som möjligt.
Efter en djupdykning bland mina tyger är det enda som är hyffsat ett stort stycke svart duchesse/satin.. *suck* jag börjar misströsta

Om du skriver '80's ' till Google får du många svar och bilder (fashion, table decorations, food, hair, …)

Glöm inte "mummelbyxorna" med lång T-shirt över!!!!!
(För den oinvigde: mummelbyxor = man ser att läpparna rör sig, men hör inte vad de säger)
Idag kallas de tights…
neonfärger, stora bälten, pösiga tröjor, blanda mönster, rutigt med randigt osv… stort hår… tänk hårspray extravaganza… voj, det var ett jobbigt årtionde att växa upp i.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
I dukningen, använd starka neonfärger med svarta mönster. Använd spritpenna om det kniper :)
blanda friskt och ha gärna något med fiberoptik som byter färg på bordet…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ja just det, fiberoptik är ett måste! Och absolut inga linneservetter, bomull eller papper ska det vara! Och ljusmanschetter av nyckelringar + stål- eller koppartråd + glaspärlor (trä pärlor på tråden, vira fast änden på ringen, för en pärla 2-3 cm från ringen, vik tråden o snurra ihop så det blir ett spröt med glaspärlan ytterst - upprepa tills du har en väldigt spretig manschett) var inne då. Allt spretigt du kan tänka dig var inne i punk-världen tycks jag minnas. Synth-världen var neon o pastell - tänk er julröda ganska tajta byxor + mellanblå (ungefär samma som på texten"Hantera inlägg"…) kavaj med stora axelvaddar och stora örhängen till "Night Fever"-hår…tjusigt värre! (urk)
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Bild :D
Plast, allt var ju plast, bunkar i rosa eller andra grälla färger att kanske tex ha salladen i. Stora plast salladsbestik. Och åt man inte päronhalvor med after eight i värmda i ugn som efterrätt?

En idé om ni har svårt att hitta lämpligt tyg till duk. Ta vit engångsduk och måla rosa, svarta, mintgröna, ljuslila och ljusgula dekorationer på den.

Ooo, detta minns jag, mönster med geometriska former, små trekanter o streck i svart, vit, röd, rosa, mint, ljus lila o ljus gul. porslin var färgat icke genomskinligt o bulligt, tydligt industri tillverkat. glas var bulligt med reliefmönster, vanligt var glas med blommönsterstruktur på.
Vågigt var vanligt mönster också.
Kläder var breda och korta. Axelvaddar och pingvinermar. Höga byxor med smal livrem åtdraget. smala byxor nedtill som rullades upp över knölarna. Populära skor var enkla tygskor likt de som var poppis i somras, gärna i nät.
Ja det känns glasklart i minnet. Ingen skön tid direkt. Jo frisyren. Den skulle vara stor, uppkammat på sidorna o satt i tofs högre eller som mest bara överhåret i tofs bak. Sedan hade man en neonrosa transparent scarf som knöts i en stor rosett. Hårsprayat såklart. Ett tips, kolla in Lili o Sussi.

Jag minns att morsan vägrade stryka alla skjortor jag hade under lammullströjorna…så jag lärde mig hantera ett strykjärn då!!! =o)
Sen var engelsk countrystil inne oxå…ridbyxor och kråsskjortor till…finns ju nu oxå…historien upprepar sig!!!
Bara inte det värsta årtiondet av alla kommer tillbaka med alla dessa hemska mönster och färger: 70-talet… Har sett tendenser dock…huvva!!!!
Tog du några kort på dukning eller annat?
Skulle vara skoj att se :-D

Ojoj detta 80 tal o va det ska förfölja mej---fnissar högt!