Näsduksfodral.
Nu har även jag hakat på trenden med att sy näsduksfodral. Var och köpte tyg idag och har gjort ett. Hade lite stuvbitar innan så jag testade på fyra stycken och det var så himla enkelt och tar ju bara några minuter.
Utöver detta har jag även beställt band från minaband som jag ska använda på dessa sydda alster.
//Pia

näsduksfodral? hade jag aldrig hört talas om! :]
jättefina tycker jag, kanske nåt jag skulle kunna försöka mig på :P
Nej det var först för ett par veckor sedan jag såg det men det ska ha blivit en riktig fluga. Tror det var en som kallar sig florin som började allt. Många som länkar till henne.
//Pia
Jättefina! Vilken bra idé!!
#4 ja det är ju så enkelt.
//Pia

använde ni en mall ellet tog ni bara måtten och sydde?
Här är beskrivningen jag har till ett fodral:
1. Klipp till två tygbitar i storleken 15X17 cm. Som foder fungerar lakansväv och sen kan man ta ett mönstrat tyg som yttertyg.
2. Lägg tygernas räta mot varann och sy ihop kortändarna.
3. Vänd rätan ut och pressa.
4. Vik de ihopsydda kanterna mot varann så de möts på mitten soch innertyget kommer utåt. Nu har du två nya kortändar som är osydda.
5. Sy ihop de nya kortändarna.
6. Vräng runt fodralet och du har ett näsdusfodral.
//Pia
Så bra! Tack för mönstret!
Har gjort en grupp som heter "Mönster" Lägg gärna in det där också. Eller ska jag fixa det?
#9 fixa det du caroline så e du go. Du får även låna min bild om du vill.
//Pia
Låter ganska skoj :)
eh.. kul ide :) man ska altså lägga näsdukar i dom??
haha ja, det kan ju kanske va bra o ha :)
Ja det är ju lite snyggare att ha i väskan t.ex än de där plastförpackningen de ligger i.
//Pia
Jag har haft med mig på begravning. Funkar super!! Slipper man prassla när det är helt tyst i kyrkan, hehe

Jättefina!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hehe, jag ska nog ta och göra en sån sen när jag har tid..Min katt snor åt sig näsdukarsförpackningarna coh springer o gömmer sig så han kan klösa sönderpåsen..Men då går näsdukarna oxå sönder så det är nog dax att göra något åt det..heheh
#16 hehe, ja katter kan få tag i det mesta & strimla sönder :-)

Jag köpte ett näsduksfodral för tre jular sedan på en julmarknad. Igår kom jag på att jag skulle vilja sy ett sånt, men så kom jag på att jag inte har någon symaskin =( Mitt fodral är lite mer avancerat än det #8 gav beskrivning på, så jag uppskattar den förenklade versionen, om jag får händerna på en maskin. På dom jag har är hörnen sydda så att det får formen av en tegelsten. Säkert inte svårt, men jag är inte så bra på att sy. Lite roligt att jag hittade den här tråden efter jag blev sugen å att sy ett, fast det kanske var just därför jag fick ögonen på den =)
#18 så kul. Hoppas att du får händerna på en symaskin sen så du kan göra det. Jag är ju ingen hejare på att sy på maskin, kan lite av det man lärde sig på mellanstadiet fast en del har nog försvunnit med åren. Men detta mönser var det inga problem med utan det är så enkelt.
Lycka till.
//Pia
Jag sydde mina för hand, men det var ju av den lite enklare modellen…