Dags att börja med scrapbooking...
Har tänkt att börja med Scrapbooking, men behöver hjälp med vilka vertyg som ska inhandlas innan man börjar. Någon som kan hjälpa till här?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ingen här inne som pysslar med Scrapbooking? 
Ja du, jag sysslar själv inte med det där men en sax är väl minimum tillsammans med lim eller liknande ;) Sen finns det ju roliga mönstersaxar, stansar osv.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Egentligen är det ju du själv som avgör vad du behöver. Om du vet vad du vill göra så vet du ju vad du behöver =0)
Man kan ju börja med enklare saker och köpa lite åt gången så det inte blir så dyrt! Kolla på www.pema.cc de har fått in en massa scrap prylar nu.
Du vet nog redan att allt "bör" vara syrafritt för att inte missfärgas genom åren eller förstöra fotona genom åren som kommer. Sedan så är syrafria pennor ett måste, syrafritt lim (finns i olika varianter beroende på vad som skall limmas), garn, spets, knappar, pärlor…… Verktyg, Sax är viktigt och även skalpell. Olika stansar kan vara bra att ha finns allt ifrån små billiga till stora dyra klumpar på bordet. Shalk är något som jag lagt märke till är ett måste men inte som nybörjare. Men vill man få papprena att se åldrade ut så är detta jättebra att ha. Det vins som puderkakor eller som små ögonformade stämpeldynor. Så kan man ju skaffa lite eyelets och brads för att piffa upp lite. Bäst är nog att söka på ingernet efter Scrapbooking och titta runt lite och se vad andra gjort och på så vis få idéer om vad man kan göra.
Lycka till!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tack för era tips! 
Lycka till!

HEJ! Jag är också en liten scrapare som har hittat hit… vill säga att en pappersskärare är oumbärlig och bör införskaffas…

behöver fotopappret också vara syrafritt?

Mitt tips till nybörjare:
- Papper
- Lim (Jag rek. gluedots, ett flytande och 3Dkuddar)
- Band
- Brads
- Sax
- Pennor
- Stickers
Sen om man märker att detta verkligen är något att fortsätta med så köp en cuttlebug eller quickqutz. Det är två olika stansmaskiner som kostar mellan 700 och 1200. Men med quicken så får man även med ett alfabet.
#10 Vad är brads, cuttlebug och quickqutz förnågot?
#11 tror brads är de som vi även kan kalla för junfruben;) Man sätter dem i hål och på baksidan delar man på "benen" så sitter den fast på pappret.
Det andra är som stansar kan man säga fast i lite mer avancerad form. Googla på det så ser du hur de ser ut. Finns i olika utföranden och sorter. Quickqutz ser ut som en stor tång med en platta framtill där man stansar "trycker" ut olika typer av modeller och även alfabet.
//Pia
Rekomenderar dig att kika på Tradera på auktioner, kan vara rätt dyrt att köpa upp sig på lager. Man kan göra mycket bra köp där. Kolla dock vad nypriset är, har sett exempelvis begagnade stämplar gå för dyrare än nypriset….sånna köp är ju inte skoj
Jag hade precis samma problem när jag skulle börja med Scrapbooking, det finns så otroligt mycket saker och man vet inte rikitgt vart man ska börja. Det första du måste inse är att du inte kommer kunna köpa allt du vill ha på en gång. En bra idé när man ska skapa sig ett litet "startförråd" är att titta i de webbutiker som har rea eller utförsäljning, då kan man oft komma över en hel del bra saker som inte känns för dyrt.
Detta bör du ha från början:
- En smidig, liten och vass sax
- Lim
- Fotofix (små klisterlappar att fästa foton mm med)
- Cardstock (tjockare papper som är basen i dina scrappar)
- Mönsterpapper (att dekorera med)
- Knappar, klistermärken, blommor eller annat att dekorera med
- Pennor
Gå in på www.scrappiz.se, där kan du träffa många andra som håller på med Scrapbooking och du kan få tips, idéer och svar på alla dina frågor. Där kan du också hitta länkar till olika webbutiker!

Problemet är….. att man aldrig får tillräckligt mycket saker.. det fattas alltid nåt papper… eller nåt annat hur mycket man än har. Så Varning… det är en dyr hobby. Men ack så kul!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken