Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: tvålar-skönhet
Läst 4906 ggr
Dakrish
0

Kokosfett i kallrörd tvål?

Jag gör egna kallrörda tvålar (inte alls svårt), men sitter nu och funderar på kokosfettet. Har använt det i silverpaket tidigare..

Är det s.k. "fractionized"? För det gör en stor skillnad i mjukhet och återfuktning, enligt Soap Calc.

parsley
0

Vet du vad som menas med fractionized? Kan du förklara termen eller översätta till svenska.

Personer som äter LCHF low-carb high fat (kolhydrater i fokus) använder ofta ekologiskt kallpressad kokosolja i kaffe och te för att öka fetthalten i maten. Den ekologiska har betydligt högre kvalitet än kokosfettet i silverpaketet. En del får ont i magen av kokosfettet i silverpaket, men kan äta av det ekologiska utan problem.

Kokosfettet i silverpaketet känns lite "kemiskt" jämfört med det ekologiska. Inga farliga kemikalier odyl används vid framställning av det billiga kokosfettet, enligt Unlever. Det är någon som är aktiv på kolhydrater i fokus som frågat dem (kan tyvärr inga detaljer), men kan ev försöka hitta informationen.

Kokosfett i silverpaket är betydligt billigare än det ekologiska, ca 20 kr för 500 g, jämfört med ca 80 kr för en burk med 50 ml i hälsokostbutiken. Ekologiskt kokosfett finns även att köpa på nätet till lägre pris. För egen del så får det vara väldigt tomt i plånboken för att jag ska välja silverpaketet.

Berätta gärna mer om den kallrörda tvålen. Har du något recept? Fördelar och ev nackdelar med den?

Dakrish
0

Jag kollade upp det och kokosfettet i silverpaket är helt okej att använda som tvålerifett. Kokosfett är det enda fasta fett jag känner till i Sverige, och man behöver ett fast fett för att ge hårdhet till tvålen.

Har lite olika recept, vad är du ute efter? Jag använder SoapCalc för att räkna ut hur mycket vatten, lut och olja jag behöver. En guide för hur man gör finns här: http://millersoap.com/soapproc.html

Finns många andra också.

Fördelen med att göra egen tvål är att du vet precis vad som är i den, du kan parfymera och färga som du vill, och den är oändligt mycket mildare än en vanlig SLS-tvål.

Ska svara lite längre imorgon. Bara fråga på om det är något du undrar, är lite kort i tonen just nu eftersom jag är så förbaskat trött. Men imorgon är jag snäll och trevlig igen!

Skrattande

CarolineO
0

#2  Vilken tur att vi har dig här!!  :-D

Jag har velat göra tväl länge, men aldrig riktigt kommit till skott…. Nu när du finns här och kommer med tips känns det som om jag äntligen ska ta tag i det  =0)