Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 4801 ggr
Sara
0

Filta och tova?

Är filta och tova två ord på samma sak?

Om inte, vilka är skillnaderna?

Sara

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen är det ju så att ull filtar sig när man tovar den, men många brukar skilja på begreppen. På engelska tror jag det är samma ord felt. Säger du att du ska tova ett par innetofflor i tvättmaskinen är det nog ingen som missförstår dig. Om du säger att du filtar när håller på med ull, varmt vatten, såpa och pinnvävsjalusi så kommer säkert någon att säga "kallas inte det tovning?"

Filtar gör man i tvättmaskinen när man tvättar t ex stickade  väskor eller innetofflor av ullgarn för att de ska krympa och bli stabila.

När man tovar så valkar man ihop ull med hjälp av varmt såpvatten. Man kan tova fyrkantiga bitar som man sedan klipper och syr ihop till önskad form, t ex en vante, eller tova till önskad form direkt.  Den tovade ullen filtar sig.

Nålfiltning är en tredje teknik som innebär att man lägger ullen på ett tåligt underlag och "pickar" ihop den med hjälp av en speciell nål. Nålfiltning kan kombineras med tovning och filtning. Tror även att dett kan kallas torrtovning.

Mer om tovning

http://student.educ.umu.se/~dis00-01/ull/tovning.html

http://www.addeboull.com/hantverk_tovning.php

Bild på filtad väska från Garnstudio

Sara
0

Tack, jätteintressant!

Sara

Sara
0

Var köper man billigast ull för tovning/filtning?

Sara

Migoff
0

#3 Från någon privat bonde. Min morfar brukar bränna upp ullen till och med!

Sara
0

Fast jag vill ha den färgad och kardad. Skrattande

Sara

Migoff
0

Då är det dyrare, fast att karda själv är hur lätt som helst! Färga däremot :/

Allamej
0

På butiker som säljer garner från Järbo kan även ta hem deras ull. Den är färgad och kardad

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sara
0

Ok, då ska jag fråga efter det.

Sara