Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 30698 ggr
ninaochica
6

Vetekuddar=perfekt julklapp i vinterkylan!

Pyssel som alla kan göra och alla vill ha nu i vinterkylan är just detta: VETEKUDDAR!

det är roligt att göra, är ganska lätt, går hyfsat fort och blir fint! :)

det är cokså billigt :) man kan köpa spillbitar eller ta gamla tygbitar som blivit över  ;)
jag tycker att det är praktiskt och bra med innerpåse om man skulle råka spilla på kudden så man kan tvätta den då, men det är ju inget måste, men om man vill ha det så skriver jag det här :)

(det är lättast att sy på symaskin enligt mig och går fortare, men går även för hand)

Du behöver:

• lakanbit eller annat tyg till innerpåse 2 bitar som är 22x50cm
  • fint tyg till utsidan 2 bitar som är 24x52cm
  • sytråd
  • vete/ris ta så mycket som du tycker är lagom, jag har 1,5kg i
  • 2 Knappar eller annan anordning

Såhär gjör du:

1. Klipp ut tygbitarna, lägg de med den "fina sidan" innåt, och nåla så alla sider utan en är nålade, så det blir som en påse.
  2. Sy ihop där du nålat så det blir 2 påsar
  3. Vänd de så den "fina sidan" kommer utåt, var noga med att få ut hörnen
  4. Fyll innerpåsen med vete eller ris det går även att blanda såklart ;P )
  5. Nåla den sista sidan på innerpåsen och sy ihop
  6. Sy så kanten blir fin på ytterpåsen (vik in kanten lite och sy)
  7. Gör nu knapphål på ena sidan, lagom nära öppningen på ytterpåsen. det finns speciellt på symaskin som gör det, om du syr för hand vet jag inte hur man gör :$ :P
  8. Sy dit knapp på insidan mot knapphåler så det går bra att knäppa
  9. Stoppa in innerpåsen som är full med vete/ris och knäpp knappen
  10. Klart! ;D
  11. Värm i ca 2min. känn efter själv :)
    man kan äben stoppa ner den i frysen och ha den att kyla med :)

om du vill ha en enklare variant, utan innerpåse, är det bara att göra som det står till punkt 3 fast bara en påse, och sen fylla den och sy ihop fint :)

Om man vill dekorera med t.ex. broderi så blir det bra! :)

ninaochica
0

någon som tycker att det låter bra? :)

ninaochica
0

jag har sytt TRE! xD ska ge till mamma mormor och mormors syster :P

dara
0

jättebra tipps… är det hela havrekorn som man ska använda?vad tycker du är bäst, ris eller havre? fördelar nackdelar?

Helenaf76
0

Tack för tipset! Det måste jag prova! Är det vanligt ris man har i? Eller är det något special som man köper någon annanstans än i mataffärer? Dum fråga från nybörjare Generad

magma
0

Jag har sytt påsar där jag använde grötris från ICA, det står bara "Grötris" på den påsen.

Helenaf76
0

#5 Tack! Nu ska här sys :-)

ninaochica
0

#3 jag har ej testat ris, men har hört att det funkar :) tycker att vete (havre då tror jag :P) fungerar finemang! ;) man kan även ha körsbärskärnor :P

ninaochica
0

#4 absolut ingen dumm fråga :) det går bra med helt vanligt basmati-ris :)

Morrhoppan
0

Vete och havre är inte samma sak, men det funkar säkert med båda. Jag tror det är bovete i många, och finns säkert i hälsokost affärer, kanske i mataffären.

Jättebra ide´på julklapp, vetekudde är en sak som många uppskattar, men inte ger sig råd att köpa.

dara
0

jag köpte lånkornigt panboild ris det borde funka va?

Helenaf76
0

Tack för alla era svar :-) Nästa gång jag handlar ska jag köpa in några kilo ris/havre eller vete :-)

ninaochica
0

#9 okej bra att veta(/e) ;P

tack så mycket! helt sant! en vetekudde kan ju inte alltför sällan kosta uppemot 120kr :O :P så då fixar man ju mycket billigare och lättare en egen, dessutom är det ju roligt! :P

#10 jadå! :)

#11 kul! :D

Pysselstina
0

Ang innehåll…

När mina slöjdelever syr vetekuddar fyller vi dom med fodervete. Det finns att köpa på Granngården. Lite mycke om man är ensam men det går ju att dela några stycken. Det är 25 kg.säckar. Men…ska man ge bort några i julklapp så går det åt ite =:)

Fungerar det verkligen med ris???

Pysselstina

catlins
0

Tack för tips - från mig som lyckades bränna upp min köpta i micron :(

Besök mig gärna på Ronias matte

Migoff
0

#14 man måste ha ett glas vatten i micron samtidigt som vetekudden :)

catlins
0

Hmm, aldrig hört faktiskt. Det funkade iaf bra tills den nästan brann upp Cool Tackar för tipset!! Ska verkligen läggas på minnet Glad

Loria
0

Tänk bara på att glutenallergiker kan ha problem emd vete, men om ris funkar lika bra så e ju dt ett allergivänligt allternativ! Någon som testat ris o vet att det funkar?

Jag har aldrig hört att man ska ha ett glas i micron med, men jag har heller aldrig ägt en egen vetekudde heller, gäller det för riset med?

Migoff
0

Vet inte med ris, men med vete ska man :P Det är bara för att vetet inte ska ta eld när det blir varmt. Så är det riktigt skönt med att kudden är lite fuktig av den varma ångan :)

dara
0

jo, då ris funkar bra, det har jag i mina

Anfa
0

När man ska värma dom är ett tips att ta ett glas/en mugg med vatten i och värma samtidigt, då "håller" den längre.

Migoff
0

#20 Har sagt det ;)

catlins
0

Tåls att sägas igen så inte mina framtida kuddar kommer brinna upp dom med :) Luktade f-n gjorde det oxå Tyst

Pysselstina
0

Svar #17

Men glutenalergiker är väl den som ÄTER sädeskornet eller produkten? Kan man vara kontaktalergiker mot detta???

Pysselstina

Migoff
0

#23 De kanske inte har vete hemma ;)

SofiaDalarna
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vetekuddar är så skönt när man har mensverk! (Eller nackont…) Jag har sytt fem stycken till familjemedlemmar och andra… Jag syr i en form som gör att man även kan ha dem över nacken, men jag syr utan innersäck. Bifogar en bild så att ni kan se hur formen är.

Jag köper (Freebaco) matvete i mataffären, det kostar ungefär 15 kr för 500 gram och jag avänder tre paket. Jag brukar även lägga i en nypa lavendel så det ska lukta gott och bidra med en rogivande effekt.

catlins
0

Fin, den där kanske sitter kvar bättre på nacke/skuldra oxå?!

Ska nog dra igång projekt vetekudde i helgen här. Har lite svårt o bestämma vad jag ska fylla den med än bara efter alla förslag här. Kom vi fram till vad som var billigast?

Kan yttertyget vara i vilket tyg som helst eller är det nåt man bör tänka på?

CarolineO
0

Ris borde vara det billigaste om man köper på Willys eller Lidl…
Bomullstyg funkar ju alltid.   Valour är ju ganska skönt, men frågan är om det inte "smälter" i micron?

Satin hade ju varit skönt, det blir ju varmt av sig självt, men det kanske bränns om det hamnar i micron? Fast det borde ju svalna ganska fort iofs.

lkn02001
0

vart får du tag på lavendel?

CarolineO
0

Man kan hitta jättemycket i naturen som växer fritt. Det sprider sig som en löpeld om man sätter en liten planta!    Jag har en egen liten odling och får även av grannen det som självsått sig mellan hennes plattor på uteplatsen!

lkn02001
0

okej, men det är nog svårt att hitta under denna årstid. går det att köpa någonstans?

CarolineO
0

Vet faktiskt inte… Eftersom jag är så bortskämd med det i naturen har jag inte letat…
Har för mig att jag har sett på Eko här hemma… Även 10kr butiken har haft lite påsar med luktegott av olika slag…
Ngn annan som vet?

SusannAlg
0

Jag vet att jag köpt lavendel på apoteket… det var ett bra tag sedan, men det borde nog finnas fortfarande!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Anfa
0

#21 Oj, läste inte alla inlägg XD

SofiaDalarna
0

#26: Ja, den sitter jättebra över axlarna/nacken! I alla fall om man syr utan innersäck så ska det helst vara ett lite tjockare/hållbart tyg, gärna som är som en blandning av linne och bomull… Jag köpte mitt tyg på Jysk, men det var länge sen… Vet dock inte exakt vad det är för material.

Sen så ska man inte ha den varma säcken direkt mot huden så det spelar inte så stor roll om tyget inte är så jätteskönt…

Lavendeln köpte jag på "Ljusgåvan" i Falun i en liten påse med 10 gram för 10 kronor. På vissa ställen kan man alltså köpa lavendel i lösvikts-påsar…

palsternackan
0

JULKLAPP TILL MAMMA PÅ G! Skrattande

som den lilla 13-åriga symaskins och nålrädda lilla flicka jag är, så får vi väl se hur det går ObestämdTungan ute

Fjarilen
0

vilket bra tips.. Jag har sytt en vetekudde.. och ska trycka text på den (som jag har skrivit ut från datorn på trensferpapper) .. blev nu lite osäker, hur det fungerar i mikrovågsugnen.. Tror ni att det smälter eller liknanade. Har ni ngt erfarenhet av det?