Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettlera
Läst 2886 ggr
Loria
2008-10-31 13:36
0

Silverlera

Är det någon som testat detta material? En kompis tipsade mig om det. Verkar vara en lera man kan skapa till vad man vill o sen bränan för att göra silversmycken! Är det så coolt som det låter? Nån som testat?

BitteS
2008-10-31 21:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gått tre kurser i olika steg i våras och under försommaren. Det är ett helt underbart material att jobba med. Det är som det låter silver uppblandat med lera och man bearbetar den som en lera. Formar den som man vill ha den. Det är väl i princip bara fantasin som sätter gränser.

Man bearbetar leran dels när den torkat och sedan gör man slutfinnichen när man bränt den. Det beror på hur noga man är när man håller på, hur slutresultatet blir. Gå en kurs och få lära dig grunderna. Det är verkligen värt pengarna. Sedan kan du låta fantasin flöda. Det är väl ingen billig hobby, men om man tänker igenom vad man vill göra så är det ju ett smycke som består i värde sedan. Slutresultatet är ju rent silver.

Här en bild på det smycke jag gjort senast. Det är kavlat mot ett mönsterark och därefter slipat noga och länge. Därefter har jag oxiderat det så att mönstret ska framhävas.

Bigblomman
2008-11-01 11:54
0

#1 Oj, vilket snyggt smycke!

CarolineO
2008-11-03 11:56
0

Irode här inne är också väldigt duktig på silverlera.

Loria
2008-11-03 12:19
0

Coolt! Just nu är jag inne i en pärl och smyckesfas och har köpt på mig rätt mycket material. så det får avvakta ett tag. Har en kompis som är superduktig på små cerenitlerafigurer o tror han hade gillat det.

Ska leta efter kurser, då slipper man ju köpa alla tillbehören själv samt får lite handlednign.