Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: frågor-o-svar
Läst 2595 ggr
Pias
0

Olika sätt att göra en tavla?

Hej!
Jag har en vägg som ser ödsligt tom ut. Den vill jag alltså fylla. Med en eller flera tavlor. Men eftersom jag aldrig kommer till skott, så tänkte jag att jag skulle be er om lite inspiration? Hur kan man göra en tavla? Förutom att köra klassikerna genom att bara måla ett motiv alltså, för jag tror inte jag kan måla i så stor skala som jag vill ha tavlan. Däremot, om jag använde mig av schabloner eller ngt…. men hur blir det snyggt? Eller man kanske ska göra nåt sorts collage?
Så, jag är mycket tacksam för tips, inspiration, hjälp och gärna bilder!

aussiemia
0

På vår vägg i huset som vi hyr så har jag satt upp en egenmålad tavla. Jag köpte en jättestor duk på ram och köpte färg i små hobbyburkar. Mitt mönster blev 4 delar, varannan lila, varannan svart och en lite fyrkan i ena hörnet. Svårt att förklara, men det blev rätt kul och ffa färglatt. Om du väljer en grundfärg så kan snurra snören runt, lite på härsan-tvärsan eller uppifrån och ned som du antinge doppar i lim eller anänder limpistolen till. Klistra på tyg, olika tapetprover, vackra kvistar som du sprejmålat osv osv. Jag tycker själv att det är rätt fint när det är 3D-effekt.

aswedishsmorgasbord.com

Zandra---83
0

Jag vet ej hur du tycker om detta, men en sak som jag kom på här och nu är att göra en höst-tavla med höstens färger av lov, då gärna lönn då de har så vackra färger.

Sara
0

Köp ett tyg med en bild på eller helt mönstrat och spänn runt en ram av nått slag. Häng upp.

Sara

Zandra---83
0

Du kan också köpa ett spetstyd och spänna upp den på duken och spraya hela med din favorit färg och sen ta bort tyget så får du en tavla med spetsmönster.

CarolineO
0

Min kompis har lånat hem en projektor från jobbet. Sen hittade hon  bilder som hon ville ha som hon skrev ut på OH-papper och projicerade på taveldukar… Blev jättebra!

parsley
0

Ett alternativ om du inte vill måla är ju att köpa ett vackert tyg och spänna upp det på på en skiva av något poröst material. Hittar du en tavla du gillar eller kommer dig för att måla en så är det bara att ta ner tygtavlan och göra något annat av tyget.

Eller fixa en ram, häfta fast hönsnät i ramen och häng upp lite kul saker i nätet.

Vill du måla kan du göra ett enkelt geometriskt motiv.