Ljus
Jag skulle vilja kunna göra egna ljus av gamla ljussumpar, är det någon som vet hur man gör? Lite tips vore fint! 
/ Fiddeli

Vad jag vet vörmer du upp ljusen i vattenbad och sen heller du över den smälta ljuset till fina formar och sen lindar en veka på en tandpetare eller så och i med det i ljuset innan set selnat.
(Dålig på att förklara, men går du in på Panduro eller så så kan de också förklara hur du ska göra).
Ja, man smälter stearinet i vattenbad, men du behöver inte linda veken på tandpetare… Jag brukar hålla i veken när jag häller ner det smälta stearinet, bara… det går ganska fort för det att stelna så pass att den blir stående.

Man kan också köpa en ljusform, det är lite enklare för här finns det plats till att spänna upp en veke.
Annars tar man en mjölkkartong eller någon annan förpackning som ståler värme och som är större upptill än nedtill. annars får man inte ut ljuset sedan. Gör ett litet hål i botten. Trä i en veke och var noga med att tejpa över hela veken och hålet under kartongen så att inget stearin rinner ut. Jag brukar smälta stearinen i en gammal rostfri kaffepanna i en kastrull med lite vatten i, (vattenbad) Så blir det enkelt att hälla i formen sedan, och här finns ju ett handtag så att man inte bränner sig. Det finns sjusmassa att köpa på bl a Panduro. Om man fyller formen med alla sina ljusstumpar, som man rensat ifrån smuts och vekar, och så smälter man ofärjad ljusmassa och häller över, så får man fina ljus och man har använt alla sina stumpar.
Om man smälter stumparna så kan man råka ut för att färgen på ljusen blir någon ståkig röd-brun-grå nyans. Om man häller på ofärjad massa får man ett ljus där man kan skymta en massa olika färger inuti det vita ljuset och när man bränner det kommer det fram olika färger hela tiden.