Sy slöjd
jag har sy slöjd men jag vet ej vad jag ska göra vill inte göra väskor,kuddar,kläder(blir bara fel)
jag behöver lite tips för om jag inte gör ngt på lektionen så får jag IG!!!!!!!!!!!!
help plz

Är det något som ni förväntas göra? När jag gick på högstadiet skulle vi kunna sticka eller virka, brodera och sy på maskin.
Måste du sy på maskin eller kan du välja något annat att göra?
Är det symaskin som gäller så har jag ett tips på en bra väska.
Ta en tygbit som är 140-150 cm bred. Klipp av en remsa som är ca 12 cm bred. Dela den på mitten, så du får två handtag.
Ta tygbiten igen och klipp en bit som är 45-50 cm bred. Dela den på mitten så du får två väskdelar, en ytterdel och ett foder.
Ta bitarna som ska bli handtag, vik in 1 cm längs varje långsida och pressa med strykjärnet. Det är möjligt att syslöjdsfröken tycker att du ska zig-zaga också, i så fall får du göra det innan du pressar.
Ta bitarna som ska bli väska och sy ihop botten och ena sidan på vardera biten. Lägg tygerna räta mot räta och vräng dem så sömmen hamnar på avigsidan. Stoppa foderväskan i ytterväskan i ytterväskan och pressa ner ett par cm tyg i överkanten. Stoppa i handtagen ett par cm mellan fodret och ytterväskan. Sy fast handtagen med en söm eller stickning längs överkanten på väskan och förstärk med en söm lite längre ner.
Har ni klädmönster i skolan. Kolla om det finns något kjolmönster, eftersom kjolar brukar vara ganska lätta att sy. Handlar det om G eller IG så gäller det att få ihop något som ger G, inte om något som man vill använda. Tänk på att lägga räta mot räta när du syr ihop olika plaggdelar.
En snäv kjol kan du sy så här. Mät höftmåttet och lägg till 14 cm. har du ett höftmått på t ex 80 cm ska du klippa en tygbit som är 80+14 = 94 cm. Bestäm kjolens längd och lägg till 10 cm. 5 cm för fåll nedtill och 5 cm för att vika ner i midjan så du kan sätta i resår.

jag vill nt göra väskor el kläder de skrev jag där uppe
-.-' man ska ju ha nått att göra de är fri uppgift men jag vet nt

du har kanske inget val om du inte vill bli underkänd..gör ett mjukisdjur eller nåt till småsyskonen om du har några? en mössa i fleece? (stavas?)
Virka!
Helena

Synd att du inte vill göra väska, det är jätte poppis med tygkassar här… Men något ska vi allt komma på betygen är viktigt!! Har du husdjur? isf kan de behöva leksaker, filtar, till en hund kan man göra en fin pläd med ben mönster på;) Katt vill säkert ha fiskbens mönster. En bebis filt med brodyr på, en skallra, nalle, kanin ja vad som hälst..
Lycka till!!
MVH Isnornin
Jag behöver också komma på något bra att göra i slöjden. Just nu stickar jag en mössa, det är jättekul faktiskt! Men garnet tog slut och det tar två veckor innan det beställda kommer, så jag måste hitta på något nytt som jag kan börja på nu och sedan avsluta när mössan är klar.
Hanna

#6 Om du gillar att sticka så varför inte pärlmuddar eller bara muddar/puls/hanledsvärmare med något snyggt mönster?!?
MVH Isnornin
#7 - Jo, fast handledsvärmare, njaaa… ^^
Hanna

#8 Halsduk en jätte lång och tjock:)
MVH Isnornin
#9 - Men det tar ju typ år ;P Fast kanske om jag har jätte tjockt garn, jag har ett väldigt tjockt på mössan nu. Super härligt är det!
Hanna

#10 Bra idé. Du får gärna visa resultatet sen ifall du har lust!
MVH Isnornin
Halsdukar är bra. De är lätta att göra och det tar faktiskt inte så lång tid… Bara man kommer in i det.
Annars tycker jag nog att det ligger lite i lärarens ansvar också att se till att ni gör ngt, och även säga vad i så fall…
Lycka till!!

Mina tips i #1 är sådana som är enkla att göra (även om du inte tänker använda grejerna sen), så har du något du kan sy så du slipper IG. De kan skriva ut länken och låta fröken hjälpa dig att sätta igång.
Gillar du att sticka eller virka så kan du givetvis göra något sådant istället.

nja nt så förtjust i att sticka :/ el virka jag låter hopplös jag vet! :P jag har frågat läraren men hon kommer me såna torra o tråkiga förslag o.O men kom me mer det är bra tips men jag e en sån hopplös tonåring XD

Något i typ av en julklapp kanske, en värnekudde iform av ett hjärta?? (man fyller den med ris bara), brodera på en kökshanduk??
Jag tycker att det är roligt att få presenter som den som ger den har gjort själv, speciell mina barn:) Nu låter jag säkert som en typiskt tråkig mamma;)))
MVH Isnornin

Gör något av lärarens tråkiga förslag så du slipper IG. Roligt kan du ha vid andra tillfällen än syslöjden. Vad har läraren föreslagit förresten?
Jag har nu börjat på en väska. På framsidan ska det vara ett mönster som jag sytt ihop med lappteknik.
Hanna

Lycka till ned väskan!!
MVH Isnornin
#18 - Tack :) Det dröjer nog ett tag innan den är klar dock. Vi har sagt att jag ska göra klart mössan först och sedan fortsätta på väskan.
Hanna

#16 ja typ överkast , väska , kudde,nesecär, såna grejer som bara e sååååååå himla tråkiga!

du kan göra en handduk juh! jag gjorde det i 8:an och det var så enkelt så det inte va sant haha.
jag tog så stor handduk jag ville ha i vit frotte(stavas?) och så vek jag in kantarna ca 1cm för att den inte skulle fransa sönder. sen tog jag en bit av någon slags smal bomullstyg och gjorde så man kunde hänga den, sen gjorde jag ett fint tryck på den med textilfärg..:)
Ja, den blev ju super!
#23 - Japp, den värmer iaf. ^^
Hanna

JÄTTESNYGG!! bra jobbat!
MVH Isnornin

vantar:)

#22 Snygg mössa. Tycker du att den glider ner kan du prova att sätta en resår i nederkanten och se om det hjälper.
#27 - Jag fick liknande tips av min slöjd lärare så jag har satt dit ytterligare ett resårband nu. Så nu sitter den på bättre :)
Hanna

Pennskrin(aa)?