Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 8021 ggr
kajanus
0

papier machier

skulle vilja prova på detta, är det ngn som vet hur man gör???har ngt svagt minne från skoltiden att de var tidningspapper o tapetklister. snälla hjäl mig.

Tina-A
0

Jag vet inte ens vad det är! Någon som kan berätta lite mer?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Daydreams
0

säg att du ska göra det enklaste som man gjorde i skolan lol. En spargris i papier machier. Du behöver en ballong, tapetklister och en himla massa tidningsremsor. dränk remsorna i tapetklister och börja lägga dem på grisen. Man måste låta dem torka mellan varje lager. Voila!

Madde
0

Då kan man ju limma fast fötter och tryne på en balong som man gör av äggkartong och sen som du skrev #2: så kan man börja gegga. =)

Det är ju superkul, men man tar sig ju aldrig tid. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

CarolineO
0

Ja, det är skoj, fast att det är lite kladdigt! I skolan på lågstadiet gjorde vi en dinosaur på det sättet. Stommen gjorde vi av hönsnät, sen kladdade vi en massa med tidningspapper och tapetklister och till sist målade vi dem.

på en spargris vill man ju ofta ha en öppning undertill, så man slipper skära upp den när man ska ha ut pengarna… Vad har ni för olika lösningar på det??

lailas
0

man kan bygga upp med var som helst huvudsaken man har en stome, finns ballonger i alla möjliga former. just nu håller jag på att göra en pinata, hönsnåt är bra om man ska göra något större

varulven
1

om man vill göra en ansiktsmask då? hur gör man då? om man vill göra en som inte är sm ett vanligt ansikte utan som kanske har näbb elelr något sådant?

Puma77
0

#& Antingen så gjuter du av ditt eget ansikte med gips eller köper en färdig ansiktsmask o bygger på. Du kan använda dig av hönsnät eller annat att bygga med.

//Pia

mandymoo
0

Vore jätte kul om ni som provar eller redan provat tar foton o visar - jag är nämligen alltid så nyfiken *ler*

Hellis
0

Jag försöker göra en provdocka till mig själv. Gips var ingen bra idé, men vad tror ni om att göra den i papier maché? Först göra en "gjutform" på mig, som med ballonggrisen, och sen använda den för att göra stommen till dockan med papier maché och hönsnät? Nån som har provat?

kajanus
0

om jag då fattat  rätt så kan jag göra vad jag om jag ex kör med en grund/form ex hönsnät,ska det sitta kvar sen när alla tapetlims lager har torkat? o man kanske vill måla det?Om man vill jämna till ytan kan man då ex sandpappara där då lite försiktigt?Vill så gärna göra ansikten/masker/huvuden låter kanske märkligt 'L*hur får man till fina detaljer sen om man ska göra ögon öron näsa  osv??bara kleta på med papper o lim då?Måste nog ttes tköra ngt….

TheWho
0

Hej!

Ett stort papier machier arbete går att se på sidan www.cirkusovariete.se om Ni går in under Bilder och öppnar bilderna med namnet Hörsalen eller bilderna under Julavslutning.

Den röda bollen är gjord av tidningspapper och är ca 70 cm i diameter. 

Fungerar jättebra att krypa in i och ha som mycket fint cirkusnummer.

TheWho
0

Någon som har kollat in bollen på hemsidan??

kajanus
0

ja jag har kollat in den men hittde itne bollen…

CoolCat-1
0

Angående det där med provdockan…

Har nånstans läst att man skulle ta på sig en t-shirt och sedan få hjälp av någon som lindade in en med silvertejp i några lager. Inte för hårt förstås! Sedan klipps "formen" upp i sidan och tejpas ihop igen när man krupit ut.

Har länge tänkt testa men inte kommit så långt. Du som gör det, kan du inte skicka med en bild på hur det blev?!

TheWho
0

Hej Kajanus!

Som jag skrev förut så går det att se ett stort papier machier arbete på sidan www.cirkusovariete.se om Ni går in under Bilder och öppnar bilderna med namnet Hörsalen eller bilderna under Julavslutning.

Den röda bollen är gjord av tidningspapper och är ca 70 cm i diameter. 

Hälsningar The Who

kajanus
0

ja nu såg jag den stora röda bollen va jämn o fin den var…….vad hade ni som grund eller stomme när ni gjorde den??en badboll kanske? *L*

TheWho
0

Hej! Vi använde en pilatesboll som grund till den röda.

Numera har tjejan även en silverboll som är gjord på lite annat sätt. Den tillverkades med fiberweb istället för med tidningspapper. Blev då mycket lättare - vilket är bra vid transport. Vet dock inte vilken som är bäst att uppträda i vid regnväder utomhus.

Hälsningar  The Who