Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 6268 ggr
Believer
0

Porslin - vilken färg?

Vad för sorts färg kan man använda när man målar på porslin? Funkar hobby-färg?

Helenaf76
0

Du ska nog ha en färg som du ska härda i ugnen tror jag.  Har aldrig gjort det själv.

Titta på http://www.slojd-detaljer.com/ och sök på porslin så får du upp bla glasfärg.

Lycka till!

CelDara
0

#0: Jag målar porslin och jag använder ett särskilt färgpulver som är för porslin. Pulvret blandas  med en olja, och sen är det bara till att måla. Porslinet bränns i porslinsugn på ca 800 grader. Men jag har hört att det finns en annan typ av färg som man kan köpa på typ Panduro, och den färgen kan man bränna hemma i vanlig ugn. Fast jag kör ju på det "gamla hederliga" sättet då.

CarolineJ
0

Det finns utblandad porslinsfärg. hobbyfärg funkar inte

nelliots
0

Jag har använt porslinsfärgen från Panduro. Den finns både på burk för pensel och i form av pennor. Funkar jättebra öch det är så smidigt att kunna bränna i vanlig ugn.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

CelDara
0

#4: Men hur pass myclet pallar denna färgen för disk då? Ifall man målar muggar, tallrikar osv? Jag ställer mig skeptisk mot denna färgen då den för mig inte är "riktig" porslinsfärg.

Allamej
0

Man ska absolut inte diska den i maskin, oavsett vad som står på flaskan. Men annars håller det väl något sånär :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

nelliots
0

Jag har diskat i maskin och det gick faktiskt alldeles utmärkt, men man kanske ska försöka att inte göra det för ofta?

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

CarolineO
0

Jag är i Arvika en v. på semester nu och var inne på Pandurobutiken.   Där stod koppar o annat att måla o färgen som stod där var akrylfärg…. SÅ det verkar som om man kan anv'nda det…

Denna kommentar har tagits bort.
[Daisy-Moa-Elsa]
0

En liten fråga om glasfärg, men funkar säkert på samma vis som porslinsfärg. Mina färger har blivit lite gamla och sega, finns det nåt medium man kan "spä" glasfärgern med och få de smidig igen?

CarolineO
0

Står det inte på burken vad den är baserad på?
Ibland är det olja i basen o då spär man med mer olja, etc.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ska kolla på burkarna, tack