Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 5503 ggr
CBA
0

Hjälp! Gipsavgjutning

Jag vill gör en avgjutning av underarmen och handen men har totalt kört fast när det kommer hur jag skall gå till väga på snyggast, enklast sätt.

Gipset skall sedan målas i en antik allmoge guldfärg och jag vill att ytan skall vara så slät som möjligt med ev den naturliga strukturen av min arm och hand synlig.

Gipset som jag vill använda är stengips för tungden samt den väldigt släta strukturen som den ger.

Tankarna har gått i att köpa formgummi och pensla i lager på min arm för att sedan använda som form att hälla gipset i, men jag tror att gipset kommer vara för tungt för formen då formgummit eg. är till för mindre gipsföremål.
Gipsbindor har för grov struktur för att bli så slätt och snyggt som jag vill ha det.

Tanken sen är att när den här nöten är knäckt så skall vi göra en avgjutning av en hel mansarm som sedan skall målas för att likna en zombiearm som sträcker sig upp ur jorden hållandes i ett glas (regnmätarbägare) :o)

Hjälp mig knäcka nöten :oD

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Allamej
0

Gör en avgjutning i fler steg. Du tänker bra men lite kort bara :) Enklast möjligt. Min instiktiva tanke när det gäller ditt problem är denna :)

Börja med att pensla formgummi runt handen och armen. Lägg sen på gipsbindor :) Då får du detaljerna av formgummi men styrkan hos gipsbindorna :)

Sen gjut :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CBA
0

Så var jag inne på litegrann på att göra men började vela lite :o)

Har du gjort en sådan avgjutning…blev det bra isf?

Vet du hur lång tid varje lager av formgummi behöver för att torka?

Allamej
0

Svaren på dina frågor är Nej, och ingen aning :) Jag bodde ihop med en som gjöt superdetaljerade gravstenar och gravprydnader :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CBA
0

Aha, men du skall ha tack iaf :o)

Jag skall klura lite till om hur vi skall gå till väga för att den skall bli så bra som möjligt ;o)

werner
0

Gips bindor är ett alternativ men då får du ju inte den där släta ytan du vill ha och om du skulle göra formgummi efter din arm skulle den bli deformerad inte avgjutningen av din arm utan gipset som du häller i formen för det kommer bli för tungt, det enda jag kommer på är ifall du skulle kunna göra det med "dagis" deg, salt deg typ fast inte så mycket salt så det blir kornigt.. och att du kan få degen i lådor som är lika långa som din arm och du tar bort ena kort sidan och sedan gör en avgjutning på det sättet men det behöver du hjälp med.. för det kan bli tungt, ta lådorna med degen i och pensla degen med olja så degen inte klibbar ihop sig lika lätt, ta ej vatten för det använder man som lim till det där (rätta mig någon om det blir samma effekt med olja) sen så tryck ihop lådorna med degen över din arm och känn efter tills du känner att degen tagigt form.. sedan sätter du ihop lådorna utan din arm så det blir ett hål från där du gjöt högst upp på din arm och häll försiktigt i gipset där, ablastergips kan bli för sprött tror jag så stengips är nog bättre, och sedan låter du det torka sen när du vet att det är stelnat så tar du isär lådan och drar bort degen, som sagt KAN funka men det kan även gå åt helvete… http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS530R&IDN=1093 kolla pdfen på den länken :) (hoppas länken funkar annars gå in på panduro - gipsgjutning - ideer.. du kanske finner något användbart kanske inte

Facklan
0

Jag gjorde min gravida mage med Gips bindona Apoteket har ..det finns flerpack (klart billigare .. ) Jag klippte dom i lagom långa stipor ca 3-4 cm du kan ju ta en del kortare så du kan klippa ,virade lite gladpack på handen o se'n är det bara att doppa gipset snabbt i vattnet o lägga på o forma efter behag … tror att det är bästa att om du ska göra hela handen ha nånn som ska kunna "klippa loss dig " annars köra  halva handen i taget …

Bara en snabb tanke på morron kvisten !