Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: smycken
Läst 2498 ggr
Tezza
0

Dåligt med information...(Smyckestillverkning)

Det finns dåligt med sidor som ger tips om hur man går till väga vid smyckestillverkning, eller har jag missat nått? Jag håller på med Scrapbooking och korttilverkning och där finns det massvis med bra sidor och forum man kan få hjälp och ideer på. Men nu när jag så gärna vill börja med smyckestillverkning så hittar jag ingenting. Lite finns det på vissa sidor där de säljer pärlor men jag saknar framförallt ett forum med enbart smyckestillverkning. Så ända sättet att lära sig tillverka Smycken är att gå en kurs, men nu går det ingen kurs och jag vill så gärna komma i gång. Får trösta mig med mina två böcker som är på väg och hoppas de kan hjälpa…..:)

Allamej
0

Det finns forum men dom är väldigt… svåra… Jag håller på att lägga upp ett forum som hanterar ganska mycket olika pyssel, med onlinekurser osv… Jag har ju kunskapen och så men jag har ju lagt av med live kurser…

Annars finns det ju pärlplatsen. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CarolineO
0

Vad är det du behöver veta?
Tanken med forumet är ju att vi ska hjälpa varandra och här finns hur många som helst som är jätteduktiga på olika tekniker etc.
Är det ngt särskilt du tänker på?

Ylva-Li
0

På teardevil.se finns det lite tips och basic kunskap. Titta under smyckesinfo t.ex. Där förklarar hon vad man använder allt material till och hur. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tezza
0

#1 Vad spännande! Hoppas det kommer i gång snart:)

#2 Massvis!:) Jag har alldeles för många frågor för att ställa alla här känner jag. Så som vad är hattpinnar och vad använder man dem till?,  öglepinnar? och vad bör jag inhandla för att kunna komma i gång? Men förhoppningsvis så blir jag klokare av böckerna jag beställt och sen kan jag kompletera det med att fråga här:)

#3 Tack den fliken har jag missat, trots att jag besökt sidan flra gånger:)

parsley
0

Jag tycker det fungerar att utgå från böcker och ev göra om mönstren lite. Andra kanske föredrar att köpa snygga pärlor och sedan bestämma vad de ska göra med dem. Ett tips är att handla på Tradera. Tycker det fungerar bra att köpa det jag behöver just nu där. Ska försöka skapa lite trådar om några av de Smycken jag gjort, samt förklara hur de är gjorda och vilket material jag använt till dem.

Tezza
0

#5 Ser fram emot det!

Det finns inte någon artikel skriven om smyckestillverkning här?

Allamej
0

#6 Det är ju så otroligt mycket inom smyckestillverkning att en artikel inte skulle kunna ta upp allt… inte ens en del… En sorts smycke, en artikel…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tezza
0

Hmm kanske flera artiklar då som tar upp olika saker och framförallt en för nybörjare vill jag ha, en som tar upp de grundläggande så som hur man kommer i gång och vad man bör införskaffa för att komma i gång:)

Allamej
0

Men det grundläggande är ju massor :D

Ylva-Li
0

Well och, basic borde inte vara så svårt att slänga ihop något. Typ en lista med de bästa verktygen att ha och hur du använder dem och de bästa tillbehören. Naturligtvis så är det ju olika vad man tycker. Jag har ett par standardsaker som alltid finns hemma. Som jag alltid måste ha till mina Smycken osv. Knutgömmor osv.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

Men sen kommer ju trådens vara och inte vara… om man ska sy Smycken eller trä på wire… Teknikerna finns i det oändliga och pärlsorterna likaså :D

Ylva-Li
0

Oooja! :D Jag har gjort både och faktiskt. Ett tag så sydde jag bara och det är ju en smaksak. Idag gör jag Smycken på wire. Hm, skulle kunna (om jag orkar och har tid senare) skriva ihop en snabb guide hur jag sydde mina Smycken och hur jag enkelt gör Smycken idag. Vad jag använder för material osv. Sen får man ju helt enkelt se det som tips och inspiration till eget. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tezza
0

#12 Vore ju jättebra:)

Och precis man behöver ju inte ta upp allt. För visst borde det gå att skriva artiklar om vissa delar av smyckestillverkningen?

CarolineO
0

#12   Bra idé! Skriv gärna ihop ngt och PMa mig, så publicerar vi det som en artikel!

Roligt om fler vill skriva lite artiklar   =0)

Ylva-Li
0

Jag ska se vad jag kan knåpa ihop. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

CarolineO
0

Parsley har idag skickat en artikel till mig som jag håller på att redigera. Lägger upp den så fort jag har hittat bra bilder och redigerat klart!