Målar du?
Hej!
Jag vet inte om detta hör till Pyssel egentligen, men för mig är att måla en form av pyssel. Ngn som målar/ritar? Vad gör du? Motiv? Material? Jag behöver lite inspiration, tycker det är så avkopplande att t.ex. hålla i en pensel men vet inte vad jag ska göra… Måla en tavla… ja, men med vilket motiv? Eller så skulle jag kunna måla på en kruka eller något… Jag behöver inspiration helt enkelt! Kanske ngn kan tipsa om en inspirationsrik hemsida? Tack på förhand! 
Jag målar i perioder - oftast någon månad på hösten och en på våren. Tecknat och målat i akvarell har jag gjort sedan jag var barn. Som vuxen provade jag guache och senare med oljefärger men upptäckte att jag inte trivdes med oljefärgerna. Testade istället akrylfärger som passar mig bättre. På senare år har jag börjat måla i äggoljetempera och tycker att det är en jättehärlig teknik som kan kombineras med pastellkrita, akryl, färgpennor etc. Dessutom är det jättebilligt både med duk (papper går också bra), bindemedel, pigment o penslar.
Ibland leker jag bara med färgerna, dvs målar non-figurativt och ibland kanske jag målar något jag minns. Det kan vara en känsla eller kanske ett naturmotiv. Ibland ser jag mig omkring här hemma efter motiv och väljer t ex en frukskål, en blommande blomma eller bara en grön växt, en vas rätt upp och ned kan också vara spännande, eller varför inte lägga ut ett gäng potatisar på ett passande fat … Testa att måla hur ett tyg faller t.ex. en duk på ett bord eller en kjol eller måla dags- o kvällsljus, en äng i snö och samma äng i sommarskrud. Testa att måla ett äpple så verklighetstroget som möjligt och sedan målar du samma äpple i en helt annan färg, t ex lila. Antagligen kommer du att ändra inte bara färgskalan utan också hur du använder penseln! Du upptäcker kanske att det lossnar lättare om du gör på ett annat sätt än du brukar.
När jag är på teckningshumör är mina djur i riskzonen. Det är jätteroligt att teckna dem, men man måste vara ganska snabb eftersom de väldigt ofta ändrar ställning. Ungefär som när man tecknar kroki. Inga detaljer innan man hittat rätt i 'rörelsen'. Det går alltid trögt i början eftersom det dröjer så länge mellan varven, men det brukar lossna efter en stund. Foton kan vara bra om man i lugn o ro vill detaljstudera för att lära sig, t ex hur en tass beter sig i ett visst läge. Risken med fotos är att teckningarna gärna blir lite stelare än om man tecknar fritt.
Du har antagligen många fler idéer och motiv omkring dig, och i minnesbanken, än du tror.
Lycka till!
Tack så mkt för ditt långa svar! Alltid kul att höra om vad andra gör! Ibland tror jag att jag litegrann måste "tvinga mig" att sätta mig ner och måla, bara för att komma igång. När man väl sitter där med pensel eller penna i hand så brukar det vara härligt men det känns ofta så trögt innan jag har satt igång!
Jag målar inte särskilt mkt… Har också en del problem med inspirationen. Blev dock inspirerad nu när jag såg bilden på toalocket i en annan tråd! Kom att tänka på en tavla jag gjorde till min pappa när jag var liten… Jag tittade på en papperstallrik med The Flintstones o målade på frihand. Det var superskoj!
Så nu tänkte jag att jag ska hem o kolla inspiration o sätta fart =0)
Jag målar/ritar rätt ofta, men mest bara som kladd, var ett rätt bra tag sedan jag satte mig ner och ritade på papper bara för ritandets skull (senast var det en rollspelskarta, men den var riktigt kul att göra, använde då tusch (sådan som man använder m pensel) och vattenfärg)
Fast nu när jag är ledig ett par dagar har jag faktiskt tagit mig i kragen och fortsatt på en bild som jag började med i våras. Denna bild gör jag i photoshop och är fanart av Star Trek, annars brukar mina motiv vara diverse olika djur och en och annan figur i manga-/anime-stil.
Jag använder rätt många olika medium, favoriten är dock blyerts men när jag väl kommer igång inser jag hur roligt tusch, vattenfärger och kritor är. Datorn använder jag också och jag har en ritplatta jag är väldigt nöjd med.
Det där med inspiration är svårt och det värsta är att när jag vet hur jag vill att det ska se ut så blir det sällan som jag tänkt mig….
Vill man ha inspiration så kan man ju gå in på nån konstsida, tex Deviantart… risken är dock att man drabbas av mindervärdskomplex då det finns en del grymt duktiga konstnärer där inne…
Jag målar på trä, glas och porslin, men mest på trä och då använder jag oftast vattenbaserade färger. Jag gör också en del decoupage blandat med målning. Har lagt in lite bilder i mitt fotoalbum ….

jag är den som målat toalocket, tycker det är kul måla olika saker, du kan se lite av de lilla jag har foton på här:
WOW! Du är verkligen superduktig!!
Shelab och Kittentotts: Ni är båda otroligt duktiga!!!!
Jag var hemma hos en god vän igår och blev inspirerad över en kopp kaffe. Hon målar tavlor och jag blev så sugen att jag ska åka och köpa väv nu i de närmsta dagarna =0)
#9 Ja, kreativa vänner är bra att ha för inspirationen! =)
#6 Vilken go häst du har målat, en sådan där som man blir glad av att titta på.

#13 Vilken charmig tavla. Du är visst jätteduktig på att måla!
Jag har också försökt men på akvarell men har också svårt att hitta motiv.
Det finns ju en sat som heter www.teckning.ifokus.se om detta anses som stötande reklam så får ni ta bort det :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
jag målar också, massor! kika här: www.precis.to/johan
tack för tipset om teckning.ifokus!
Tack Caroline :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag sitter och målar tavlor mycket

Jag målar inte något speciellt bra. Men min syster däremot ^^ Här kan du låta dig inspireras lite -> :D
Mvh Ellenfyrkant
WOW! Är den målad?! Det ser ju ut som ett kort!! Helt fantastiskt fin!
Jag målar också mest i olja eller akryl.
Ser det som en meditativform
kika gärna in på min sida om mina målningar www.yvonnestavlor.dinstudio.se

#24 Tack vad glad jag blir
nääääproffs är jag inte hihi
va fin nyponakvarellen är som du har gjort
jag tycker att det är mycket svårare med akvarell än olja-
oljan kan man "kladda" över lättare
hoppas att du kommer igång igen med att måla-det är så kul.
Lycka till /yvonne
Kul att min gamla tråd livats upp igen! Och vilken tajming, för jag blev faktiskt idag jättesugen på att måla igen!!!
#23 Ja, vad ska jag säga?! Det är så självklart att du är fantastiskt duktig att det känns fånigt nästan att ta upp det. Men ÅH vad duktig du är! Vilka fina tavlor!!!
#24 Kul att du har börjat igen! Då finns det hopp även för mig att jag till slut ska komma igång igen! Jag tycker verkligen om din nypon-tavla!!! Den har nåt som tilltalar mig jättemycket. Och så verkar du ha hittat ett bra sätt att använda akvarell på, som gör mig lite avis… ;) Själv målar jag mest som om det var vanliga vattenfärger… vet inte hur jag annars ska göra riktigt… och att läsa böcker om akvarell är så tråkigt…

#25 Jag håller med om att olja och akryl är lättare att måla än akvarell. Det har jag gjort förut, ville pröva något nytt nu.
#26 Är du sugen på att måla skall du naturligtvis göra det. Jag har en bok om akvarell som jag lärt mej lite ur. Kan hålla med om att de är tråkiga att sträckläsa, men man behöver inte läsa allt. Man får mycket bra tips om olika tekniker, så jag väljer ut det som intresserar mej.

#25 och #26 Jag glömde tacka er för den fina kritiken, alltid roligt med beröm. Nu väntar jag på att få se vad du målar, Pias.
# 26 Tack !
va kul att du har blivit sugen på att börja måla igen -Lycka till / Yvonne
en helt ny målning av mig. vill gärna ha feedback o kommentarer. Är den färdig eller ska jag riskera att förstöra stämningen med mer bakgrund bakom roboten???

#30 ja tycker den är helt underbar som den e !:O love it!
Hej!!!
Jag tycker att den är helt klar----spännande & bra ;-)
jag målar jäyye myket

#21 Kan ärligt talat inte annat än att hålla med (:
Mvh Ellenfyrkant

Målningen är helt klart färdig, ingen mer bakgrund. Superbra!!!