Säljer du smycken?
Det verkar vara många här inne som säljer sina Smycken. Hur har ni gått till väga med skatt osv? *Nyfiken*
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Nej, jag ger bort dom.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag säljer mina (och en massa fler saker) via min hemsida www.carolz.se
Jag mailade skatteverket och frågade om jag skulle registrera enskild firma på en gång, men fick till svar att upp till 30 000kr kunde man tjäna, sen kunde det komma fråga om momsregistrering… Jag ska iaf starta egen firma. SKa skicka in pappren på Måndag.

# Aha, okej! Spännade Caroline! Vad säljer du mest av? Hur stor åtgång är det på dina Smycken?
Hur gör ni andra?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Det svåra är att marknadsföra sina saker… Folk måste ju hitta sidan för att köpa =0) Det jag säljer mest av är örhängen, som tur e för det är det jag tycker är roligast att göra *s*
Hur mkt varierar jättemkt… Ibland är det mkt ibland mindre, så bara smyckena i sig är ju ingen säker inkomst direkt, tjänar mer på det andra… Men jag läste att ngn här hade Smycken i affärer som sålde och fick ngn procent på det. Det har jag också funderat på… Så ska man bara ta mod till sig och våga fråga också…

Jag kan mycket väl tanka mej sälja de Smycken jag gör,det är allt från pärlor av olika slag till silverlera.

Nu säljer jag =)
Hur går det för er andra som säljer? Säljer ni mycket? Hur hittar folk era saker? Osv.

Jag säljer till släkt och kompisar. Fasten inte så mkt, har tjänat cirka 350kr på det: :P
Jag säljer en del av det jag gjort men nu för tiden så ger jag bort mer av det. Det mesta jag gör idag är sånt som jag skänker till KKS som de kan sälja vidare i förmån till de hemlösa katerna m.m. Det känns mycket bättre än att jag ska sälja för min egen vinnings skull.
//Pia

Jag säljer sycken. Men på min fritid. Sätter mig ute på skyltsöndagar m.m. Och folk som har köpt av mig förut, vet ju vart jag finns så dom hör av sig om dom är intresserade av mer ;) Får även endel önskemål och beställningar ^^ Kulkul
Mvh Ellenfyrkant
#11 På stan eller så? Behöver man tillstånd för det? Hur gör du själv medd skatt?
#13 Wow! Det var ju lite häftigt. Vilka har du gjort till?

jag gör till regina lund och mi ridell.åsa

#15 va häftigt!
har dom kontaktat dej?
Jag har ju då precis startat ett mindre företag här nere i Tyskland. I regel så är det lättare att vara egen företagare här nere än i Sverige verkar det som. Skatt behöver man inte betala förrän jag börjar sälja över 500.000kr.. Och det gör man ju verkligen eller hur? ;)
Annars när jag bodde i Sverige så sålde jag till släktingar och jag hade en mindre kundkrets hos min mammas arbetskamrater.
Men jag har också gett bort väldigt mycket. Det roligaste är ändå att göra dem tycker jag och se någon bli glad över att bära dem. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Gör egna Smycken åå säljer. men inkomsten är inte tillräckligt stor för att behöva skatta på det.
Mvh Ellenfyrkant
Bara för att kolla så jag förstått rätt; man kan alltså tjäna upp till 30 000 innan det blir tal om skatt på det man säljer?
Ja, en hobyverksamhet får tjäna upp till 30 000kr, sen finns det ju ngt som säger att man får sälja "lösören" alltså typ gammalt skit som man inte använder längre, ungefär som det som säljs på Blocket, då får man tjäna 50 000kr…
MEn allt ska ju redovisas i deklarationen.
#23 redigera ditt inlägg :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag säljer mina Smycken som Ioma Smycken.
Gjorde tidigare pläterade Smycken och samlade på mig hundratals Smycken närmare tusen som bara blev liggande efter min cancersjukdom.
Nu har en vän till oss de smyckena och hon säljer lite då och lite då plus att jag hade en annan kompis som hade klädbutik och hon hade Smycken i butiken och sålde endel.
Nu för tiden gör jag enbart äkta Smycken i antingen silverlera, guld, sterlingsilver, koppar tillsammans med murano, sötisar, swarovski mm och dessa Smycken ska jag sälja på homepartys som jag haft tidigare med både Smycken och aromaterapiprodukter mm.
Att marknadsföra sig är egentligen rätt enkelt om man bara ger sig den på att det ska gå, behöver inte kosta mycket.
Först och främst, skriv ut reklamblad och dela ut på stan eller lägg i brevlådor, gör en hemsida som du marnadsför på olika sidor såsom blocket, tradera eller olika shoppingforum mm.
Allt går om man bara vill och tänker till lite.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
#24, oj vad du får säga till mig hela tiden :) Men det där inlägget var menat för så att man kan kolla för inspiration, inte reklam :)
Jag väljer att inte gå in och ändra i ditt inlägg här, eftersom adresser efterfrågas, då är det inte längre reklam, utan ett svar på en fråga =0)
Reglerna är lite luddiga, men i stort sett är det så, att om någon frågar får man skriva ut sin adress, men inte annars….

#12 Stan vet jag inte om man kan kalla det men centrum (:
Frågar bara om lov av de jag sitter pås mark.
Skattar inte, inkomsten är inte tillräckligt stor.
Mvh Ellenfyrkant