Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 2792 ggr
precis
0

Teknik & Mtrl-fråga

Jag är väldigt okunnig inom textilområdet.
Jag är också amatörkonstnär, så jag letar efter nån bra, enkel teknik och tillvägagångssätt för att göra nån typ av landskapsmålningar med olika mjuka textilier.
(som mest skildrar himmel, vatten, vind och storm i skärgården och så långt ifrån hötorgskonst som möjligt)

Vad jag inte vill göra är väva eller sy collage/lapptäcke.
(för lite tålamod och ogillar tidskrävande arbetsmetoder/tekniker som behöver mycket utrustning)
utan funderar på något som kanske liknar ull-tovning, för att kunna göra mjuka rundade former, som blir 3-dimensionella för åskådaren, i olika svarta färger och kalla och varma gråskalor, och gärna mjuka och inbjudande till att röra vid… (utan att några delar lossnar)

Hoppas att jag kan få några bra tips från er… :)

mina målningar och annat finns här: www.precis.to/johan

isnornin
0

Fantastiska målningar!!

MVH Isnornin

precis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Bock & tack! :D nu blev jag glad, mitt i vårregnet…

Några idéer eller tips om mtrl&metoder till min tanke? (det är nåt sånt som i bifogad fil jag vill försöka skapa: Målning av August Strindberg fr 1903)

isnornin
0

Jag tycker att du ska köra på med ull-tovning.. det kan inte bli annat än bra!! Jag ser fram emot att få se resultatet!!!

MVH Isnornin

precis
0

#3 hur gör man tovning då? räcker det med en säck ull och händerna? vattenbaserat lim? och vad färgar man med? jag är helt "okunnig", har bara sett det nån gång för 25 år sen

isnornin
0

#4 jag har bara tovat engång, man kardar väl ullen först, sen har man såpa och vatten för att arbeta ihop ullen. Jag mins inte så bra hur man gör!!!

MVH Isnornin

CarolineO
0