Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 2792 ggr
precis
0

Teknik & Mtrl-fråga

Jag är väldigt okunnig inom textilområdet.
Jag är också amatörkonstnär, så jag letar efter nån bra, enkel teknik och tillvägagångssätt för att göra nån typ av landskapsmålningar med olika mjuka textilier.
(som mest skildrar himmel, vatten, vind och storm i skärgården och så långt ifrån hötorgskonst som möjligt)

Vad jag inte vill göra är väva eller sy collage/lapptäcke.
(för lite tålamod och ogillar tidskrävande arbetsmetoder/tekniker som behöver mycket utrustning)
utan funderar på något som kanske liknar ull-tovning, för att kunna göra mjuka rundade former, som blir 3-dimensionella för åskådaren, i olika svarta färger och kalla och varma gråskalor, och gärna mjuka och inbjudande till att röra vid… (utan att några delar lossnar)

Hoppas att jag kan få några bra tips från er… :)

mina målningar och annat finns här: www.precis.to/johan

isnornin
0

Fantastiska målningar!!

MVH Isnornin

precis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Bock & tack! :D nu blev jag glad, mitt i vårregnet…

Några idéer eller tips om mtrl&metoder till min tanke? (det är nåt sånt som i bifogad fil jag vill försöka skapa: Målning av August Strindberg fr 1903)

isnornin
0

Jag tycker att du ska köra på med ull-tovning.. det kan inte bli annat än bra!! Jag ser fram emot att få se resultatet!!!

MVH Isnornin

precis
0

#3 hur gör man tovning då? räcker det med en säck ull och händerna? vattenbaserat lim? och vad färgar man med? jag är helt "okunnig", har bara sett det nån gång för 25 år sen

isnornin
0

#4 jag har bara tovat engång, man kardar väl ullen först, sen har man såpa och vatten för att arbeta ihop ullen. Jag mins inte så bra hur man gör!!!

MVH Isnornin

CarolineO
0

På sajten textilhantverk.ifokus   finns en tråd om tovning som jag läste för ett tag sen.. Det stämmer att man kardar ullen först.  Jag ska föröka leta upp den artikeln och länka till den i så fall.   Fråga sajtvärden där om färgning. Vad jag förstått är hon vävlärare eller textillärare och verkar mycket kompetent på det området.

CarolineO
0

Nu har jag hittat tråden, men kom på att jag vet inte hur man länkar till en viss tråd… Men om du går in på textilhantverks sajten finns det en grupp som heter tovning där det står, annars kan du söka på tova där så kommer du till den tråden!

Sofiae
0

Jag var på Panduro idag, där hade de ull för tovning. Tittade inte så noga på det så jag vet inte om de har beskrivning hur man gör också.   Bara ett litet tips.

isnornin
0

#0 Har du börjat med tavlan?

MVH Isnornin

precis
0

#9 nä, har inte gjort ett dugg. det ligger på skiss-stadiet. och letar lite sidor på nätet efter mtrl. Om jag börjar så blir det en hel serie tavlor, med liknande färgskalor och format… (men det är alltid en massa andra projekt som surrar runt i min skalle)

hejbe
0

Jag gör ibland tavlor i blandteknik, där jag både använder mig utav textilier och oljefärg, akrylfärg och bilder… blandar "hejvilt" med andra ord… kanske kunde vara något för dig?

hejbe
0

Eller varför inte fritt broderi….

parsley
0

Eller någon variant av fritt broderi /applikation. Jag tänker mig något motiv klippt i tyg och fastsytt mot bakgrunden med ganska stora stygn. Kan man måla tyg med någon konstnärsfärg och knöla ihop det lite för att få en ojämn bakgrund? Eller något ytfyllande broderi med grova stygn?

Pomperipossa
0

Väldigt fina tavlor måste jag säga… Gillade "linjerna"..

Maja-LenaH
0

Man kan lägga "kuddfyllningsmateria" under tyget hör att få struktur.

Ska man tova mindre föremål kan man andvända ett specialverkyg i form av en eller flera "nålar" som sticks ner i ullen (finns hos Slöjddetaljer med flera hobbyaffärer)

Maja

precis
0

#14 tusen tack, pomperipossa! jag bockar o niger ännu en gång! :) här kommer därför en skiss/studie, som är alldeles ny, som en bonus bara till er… :)

Ewerhof
0

Jag tycker definitivt att dina tavlor överhuvudtaget borde vara lätta att omvandla till textilt med tovningen och att lägga in tunna tyger inuti tovningen för effekterna.

precis
0

Tips! Endags-workshop i ulltovning på Konstcentrum i Gävle lördagen 15:e mars. (mtrlkostnad 200 :- tror jag det var)(föranmälan krävs)