Tappad pyssellust
Det är så tråkigt! Jag hade sån stark pyssel-lust men nu är den som bortblåst! Och jag saaaaaknar den!
Så mysigt att pyssla ju! Men jag har varken orken eller lusten.
Kan ni känna så i perioder också?
Det skulle va hemskt om pysselinspirationen var borta för alltid! Men jag antar att det för min del kan bero på att jag har mycket på jobbet och alldeles för lite fritid.
Men men… behövde bara skriva av mig lite! Och höra efter om alla andra här alltid har oförsvagad lust att pysla?

Kan säga att jag har haft uppehåll med mitt pärleri i ca 2 månader men börjar komma igen nu. Tror att det är svårt att ha insperation året runt utan man kan behöva en period då man kopplar av och gör andra saker :) Även om jag tycker det är avkopplande att pärla ;)
Ja! jag har alltid lust att pyssla! Jag tycker att era kommentarer känns lite konstiga, overkliga. Men det kanske har med att ni pysslar kanske bara med en och samma form av hobby/hantverk hela tiden? Eller? Jag kan ha fel.
Jag gick i höstas på en kvällskurs i koppargrafik, och det var en kvinna som vid två-tre olika kvällar bara gick runt och tittade på de andras jobb, och hon högljutt gnällde över sig själv : "jag har inga idéer just nu"… :( jag blev oerhört förvånad.
Idéer finns ju överallt, och på alla ställen där man minst av allt väntat sig att få idéer och inspiration till pyssel elelr konstverk.
Jag menar att det kanske är lätt för en författare att låsa sig, om den bara sitter vid samma skrivmaskin och ett blankt papper hela dagarna, hela året om…
Då är det prestationsångesten som sätter gränserna. Man måste inte skriva en nobelprisvinnare varje gång man ska skriva en dikt/novell.
Och har man andra saker som distraherar, så man försöker tvinga fram nåt, krystat. Det är inte heller kul.
Om man bara har många olika sorters pysselmtrl hemma så är det bara att prova att byta stil eller verktyg och leka runt lite.
Sätt ett par krokiga streck på ditt tomma vita papper, eller måla hela pappret skitigt grå-grönt innan du ska börja teckna, ta fram en bit mtrl ifrån köket som ni inte använt till pyssel förut, häll lite curry eller kaffe i färgen eller gipset innan du skagjuta, experimentera, knäpp på nån dokumentär på tv, eller radions P1, eller kunskapskanalen, eller titta på ett pysselprogram på bolibompa, gå ut i en park/skog eller trafikerad gata eller shoppingcenter med en kamera eller skissblock, eller ta en riktigt bred tuschpenna och sätt i handen medan du ringer upp en kompis eller mamma…
bara mina 25 öre… / Lycka till / J min youtube/johan
Jag är ju en mång pysslare o jag har inte rört vissa pyssel projekt på månader t o m år men det kommer tillbaka bara en dag är man på "g" lixom … efterom det är en kreativ sida kan man sällan tvinga fram det men det som jag gillar är att man ska göra nått till nånn man gillar med kännsla o värme …då växer min kreativitet o det är som en lavin den drar över o lugnar sig se'n *ler
Jag hoppas du snart hittar nått litet o roligt att göra nått som inte kräver för mycket tid eller ork så ska du se att du är på "g" igen
Lycka till !!!!
#0 Pyssellust brukar komma tillbaka. Jag sitter heller inte och pysslar så mycket nu för tiden. Har ju visserligen nästan hur mycket fritid som helst. Men, men… Min tid går till att sitta och läsa just nu. "Jag måste kunna texten utantill." Pust! Suck! T.o.m sockorna får vänta med att bli färdigstickade just nu.
Jag är också en mångpysslare, men jag kan tröttna ändå… Ibland känner jag bara för att glida ner i soffan och slappa…
Jag har också svackor i mitt pysslande. Pärlorna har jag ej pysslat med sedan slutet av 90-talet då jag tog upp broderierna igen. Decoupage har en svacka just nu för jag behöver ett bra lack som tål utomhusliv, så därför ligger jag lågt med det just nu. Korttilverkning och Scrapbooking ligger lågt det med just nu av olika skäl. Jag är arbetslös och denna hobby är dyr!
Virkning har jag ej gjort sedan mitten av 80-talet då jag fick handledsproblem (yrkesskada) och jag fick så himla ont i handlederna när jag virkade. Sticka är nåot jag aldrig kommer att bli vän med tyvärr och jag har bara gjort två tröjor ett par vantar och några halsdukar och detta under mitten av 80-talet.
Just nu så vill hag lära mig hardanger och vet ej hur det skall bli av, men det löser sig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Fördelen med att pyssla med olika saker är att det alltid finns någonting som lockar. Jag får inspiration av naturen, från bilder, av att titta i pysselböcker eller egna noteringar alternativt "klipp" från tidningar om roliga ideér (jag har gjort en ide´-bok för tillfällen när jag vill ha inspiration). Det är särskilt avkopplande att pyssla när man har det stressigt omkring sig. Medan jag "ställer i ordning" det jag ska använda flyger tankarna kors & tvärs och även om jag inte på förhand har bestämt mig i detalj så ger det sig när jag börjar . Förr var jag så nitisk att det skulle "bli färdsigt snabbt" men i dag pysslar jag bara så länge lusten finns och pressar inte mig själv med någon Dead-Line: det blir färdigt när det blir - om det så tar år .. Nog har jag en del projekt som är vilande men efter en längre eller kortare paus är det roligt att fortsätta igen! Jag kan inte tänka mig att din pyssellust är borta för evigt! Lycka Till! / Maja