Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettlera
Läst 45 ggr
Sindri
0

Fimolera - öglor till undersydda knappar

Jag behöver göra egna knappar och har köpt Fimolera. Jag vill ha undersydda knappar och på alla filmer på Youtube använder de färdiga öglor med en liten bas.
Hur jag än söker lyckas jag inte hitta något sådant på svenska sidor. Eller vet jag bara inte vad det heter? Helst skulle jag vilja ha såna öglor i plast då metall kan nöta av tråden. Skulle det vara möjligt att göra även öglan i Fimo?

Och - kan jag dutta knapparna med lite micapulver och sedan bränna i ugn?

Hoppas någon här har erfarenhet och vet.

Marinas Mix
0

Nu har jag inte pysslat med lera på länge, men vad jag kommer att tänka på är att om du formar knappen med en liten kon på undersidan och sedan för in en tandpetare genom den och sedan bränner i ugn eller kokar knappen borde fungera.
Micapulver har jag aldrig använt. Däremot vet jag att anki1 inne på smyckestillverkning har gjort massor av fimo/cernit saker. Kanske kan du finna svar i hennes trådar?
https://smyckestillverkning.ifokus.se/discussion/1487888/pyssliga-anki-del-9

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Smyckestillverkning, en oas på nätet för oss som pärlar
Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
0

Tack för svar. Ja, min tanke var som du skrev att göra allt lera, men i de filmer jag sett har de små färdigs öglor i metall. Eller gör själva av tråd. Men ditt förslag låter bättre.
Skall kolla på Smyckestillverkning också.

Marinas Mix
0

Jag har gjort en del knappar, med "vanliga" hål och då använde jag tandpetare för att få till hålen.
Om du har hattpinnar med ögla kan du lätt klippa av öglan och trycka in den i knappen innan du bränner dem.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_