Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: caf-60plus
Läst 74 ggr
Emo
2

Minnen från 40-talet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu dyker många minnen upp. minnen från den tid då våra grannländer var i krig och det påverkade oss.
Jag är född 1941 i Hälsingborg. Som tvååring bevittnade jag störtandet och brinnandet av ett bombplan som sköts ner av svensk militär och störtade c:a 100 meter från oss.
Någonstans i Sverige var pappa, inkallad för att hjälpa till att försvara oss. Ibland kom han hem iklädd uniform, sådana minnen finns kvar.
Att mycket var ransonerat, kommer jag väl ihåg. Min mor och jag gick till (kristidsnämnden?) stället där man fick hämta kuponger för att kunna handla vissa varor.
Bombplanen, som flög över oss var otäcka att höra.
Nu med det höga elpriset påminns jag om de kyliga nätterna och dagarna med en temperatur inomhus, som många inte skulle acceptera idag.
När jag började skolan fanns fortfarande de stora betonghindren på trottoarer och andra ställen kvar.
Vi är väl några här på iFokus, som kommer ihåg hur det var då och kanske känner ni andra också samma obehag som jag, nu när vi påminns om våra upplevelser och känslor då.
Kanske vi gamlingar kan samlas här och förstå varandra.
Ni ser varför denna bild på mig passar här.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
0

Vilken flygkrasch var det? Det enda bombplan som störtat i Helsingborg var det vid Brohult, men det var i februari 1945.

Är inte själv gammal nog att ha varit med om det, men en granne berättade att hon såg det när det flög in över stan. Har dessutom träffat en man som var svåger till en av dem som dog i kraschen. Ruggigt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
0

Det var 1943 och det var ett engelskt bombplan på väg tillbaka till England efter en raid i Hamburg (tror jag det var). planet var tomt, besättningen hade hoppat innan det störtade i Laröd. Jag har träffat föräldrarna till den som förde befälet vid nerskjutningen av planet.
HD hade en artikel om det för några år sedan. Just nu vet jag inte var jag har den tidningen.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
0

Aha. Kraschen i Laröd har jag inte koll på. Har bara läst om de besättningsmän som är begravda på Pålsjö krigskyrkogård. Eftersom ingen dog i Laröd-kraschen så känner jag inte till den. Kan tänka mig att det var traumatiskt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ