SmĂ€lta stearinljus đŻ
Hej! Jag hade tÀnkta att smÀlta ljus sÄ jag kan lÀgga det i koppar (vilket dÄ blir ett stearinljus).
Problemet Àr bara att jag inte vet hur jag ska smÀlta det.
Jag har tyvÀrr ingen gammal kastrull som jag inte behöver. Kan man lÀgga ljus i ugnen i en skÄl pÄ en viss grad?
Eller hur kan jag göra annars?
VĂ€ldigt tacksam för svarđđŻ
LÀgg stearinstumparna i en mikrosÀker skÄl som du inte Àr sÄ rÀdd om. LÄt stearinet smÀlta pÄ halv effekt i mikron, men kolla ofta sÄ att du inte kör för lÀnge. Du kan Àven smÀlta stumparna över ett vattenbad pÄ spisen eller i en kastrull som du inte Àr rÀdd om. NÀr stearinet smÀlt plockar du bort de gamla vekarna.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
Du mÄste ocksÄ ha en veke av vekegarn. En veke bör ha en fÀstpunkt lÀngst ner i ljuset. Man kan anvÀnda vekehÄllare frÄn gamla vÀrmeljus. Ibland kan det rÀcka med att slÄ en dubbelknut lÀngst ner. Du mÄste ocksÄ fÀsta veken lÀngst upp sÄ att den hÄller sig rak medan du hÀller i ljusmassan. Det gör man enklast genom att klippa en veke som Àr nÄgra cm för lÄng, man knyter veken runt en pinne (eller penna) som ligger över ljusbehÄllaren. Veken mÄste vara dimensionerad efter hur stort ljuset Àr. Har du för tunn veke sÄ brinner bara mittersta delen av ljusmassan, har du för tjock sÄ Àr det risk att behÄllaren spricker.
Om du med koppar menar kaffekoppar Àr jag inte sÀker pÄ att de hÄller för vÀrmen, du bör försÀkra dig om det innan du börjar.
En kastrull behöver man inte offra för att smÀlta stearin.
Man hÀller vatten i en kastrull och stÀller ner en tom konservburk i vilken man lÀgger stearinet. Det kallas för att smÀlta i vattenbad. HÄll koll sÄ att vattnet inte kokar och stÀnker in i burken.
Ta bort att svart som blivit efter vekarna, annars fÄr du grÄ ljusmassa. NÀr stearinet börjar smÀlta kan du fiska upp vekarna med en pincett. Du bör ha en trÀpinne av nÄgot slag för att försiktigt röra runt i massan.
Kolla ocksÄ att det verkligen Àr stearin och inte paraffin eller andra konstiga oljeblandningar som du skall smÀlta, olja kan börja brinna om det blir för varmt. Paraffin Àr inte bra för miljön, men det Àr billigt (kommer frÄn petroleum) och förekommer i mÄnga blockljus.
Att smĂ€lta i mikron kan verka bekvĂ€mt men rekommenderas inte. Det Ă€r svĂ„rt att hĂ„lla koll och kan gĂ„ vĂ€ldigt fort, och snabbt liksom explodera i mikron. Har du smĂ€lt smör dĂ€r nĂ„gon gĂ„ng vet duâŠ.
- Redigerat 2021-12-19 23:19 av Sindri
#2: tack för tipps!
Vi har köpt vekar med en metallgrej i botten.
SÄ man kan bara lÀgga ljusen i en konservburk i ett vattenbad och lÄta smÀlta samtidigt som man blandar och tar ut veken? Kan man anvÀnda nÄt annat Àn konservburk?
Jag skulle inte vÄga ha nÄgot annat Àn metall. Men pÄ en loppis kan du kanske hitta en mindre skÄl i metall. Det mÄste sÄklart inte vara en konservburk.
Hitta ocksÄ nÄgon tÄng av nÄgot slag eller annat att gripa om behÄllaren med smÀlt stearin. Den blir vÀldigt varm och du vill inte spilla.