Pyssel iFokus

Pyssel

Etikett: smycken
Läst 2160 ggr
parsley
0

Lämplig tråd till långa halsband

Vilken slags tråd är bäst att använda om man ska trä långa halsband, ca 120 cm? Jag tänkte blanda rocailler med olika större pärlor.

Puma77
0

Jag brukar använda antingen lite grövre typ fiskelina men vill jag att det ska vara extra hållbart använder jag smyckeswire.

//Pia

parsley
0

Samma sorts fiskelina som man har när man fångar fiskar? Vilken grovlek ska man använda?

Puma77
0

Jag har två olika tyvärr står det inte grovleken längre. Men det tunnaste köpte jag i smyckesaffären här och är som en vanlig fiskelina. Sen har jag en lite grövre med. Den grövsta är så pass att jag kan bara trä genon en vanlig rocaillepärla ca 2 ggr. Den använder jag mest när jag gör längre enklare halsband för den tål klämpärlorna bättre. Men ska man göra knut tror jag den vanligaste är bättre (så den inte ska gå upp)  nrukar dock limma knuten för att vara extra säker.

Men testa dig gärna fram.

//Pia

CarolineO
0

Jag använder oxå fiskelina när jag gör långa halsband. Ska det vara ett knythalsband eller ett med spänne?  Om man ska ha spänne fungerar knutgömmor ganska bra för att få knuten att hålla, men jag brukar använda lim oxå för att vara säker.

Allamej
0

Långa halsband blir bäst om man använder fiskelina typ Firewire, Spiderwire osv. Alltså spunnen fiskelina. Den kostar lite mer men det är det värt eftersom man vet att den inte kommer att torka med åren och gå sönder som vanliga monofiliament gör.

Man kan ju även använda vanlig smyckeswire men den har ju den otrevliga egenskapen att blir den böjd så är den alltid knycklig just där. Men även med smyckeswire gäller "ju dyrare, desto bättre" Tar du tex. en wire med 7 strands så är ju den sämre än samma tjocklek med 49 strands….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mandysan
0

Jag användet vanlig elastisk tråd, såg dock ett urläckert armband (knyt) som var mocka band och organzaband blandat med gudomliga pärlor! Allting i rosa ;) Nästan så jag funderar på att göra ngt liknande halsband fast i lila/vit…