Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 383 ggr
musse_lusse
2

Sy och måla tygkasse

Hejsan! Vet inte om jag är i rätt tråd men tänker att jag kan få hjälp ändå. Är intresserad av att göra en tygkasse, Min första fråga är vilket tyg ska jag använda? Ska jag använda vanligt bommullstyg eller finns det något speciellt tyg som är bättre för just tygkassar? Min andra fråga är om jag kan måla med akrylfärg och vilket tyg hade varit bäst till det. Då den inte ska tvättas i tvättmaskin så bör färgen hålla tänker jag. Och för att få mer hållbarhet, ska jag stryka färgen med tyg mellan så att det sätter sig, eller är detta nödvändigt. Tacksam för svar!

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Soligajag1
0
sy en kasse
Kasse – mall

Jag har tagit en vanlig liten pappkasse, som jag fått från någon affär. Klipp gärna isär kassen och använd som mall till din kasse. Variera storleken hur du vill, gör exempelvis en bredare och kortare kasse, tag ev. längre handtag osv. Här har jag ritat min kasse med alla delar som behövs, som en enkel skiss.

sy en kasse

diysweden.se  , sy en kasse , där står det hur du gör , hela beskrivningen . 

Tack för tips , detta ska jag med testa , kul!! 🙂

HH 🙂

starhawk
2

Har också varit inne på att sy en kasse men tygkassar tar så mycket plats! jag fortsätter nog med den metod jag använt i minst ett årtionde; att återanvända plastkassarna. Vanliga typ ICA-kassar håller inget vidare länge men ex.vis Slöjddetaljers kassar är bättre, betydligt kraftigare och hållbarare. Har alltid minst en kasse, vanligen två, i jackfickan/motsvarande. Hade ett tag en tygkasse men den tog som sagt för mycket plats och hade inte ens samma kapacitet som Slöjddetaljer kasse, värdelöst!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2

Du bör ha ett kraftigt tyg för att det skall hålla ordentligt. Till exempel canvas som nuförtiden oftast är en blandning av bomull och syntet. Det är bra med lite syntet i så  kassen tål lite väta. Tänk på att det inte skall vara så mycket struktur i tyget, då blir det svårt att måla.

Jag tror att textilfärger kan användas på syntettyger, jag har dock bara målat på bomull. Vanlig akrylfärg skulle jag inte använda, blir kassen blöt av t ex regn så blir det inte snyggt. Det finns så mycket färger till tyg, både flytande, kritor och färger med roliga effekter. Googla Måla på tyg så lär du hitta massor.

Tant Grön
2

#2 Har sytt kassar av fodertyg som jag köpte på second hand. De tar inte mer plats än en plastpåse och är superstarka. Har haft dom i 7 - 8 år nu. Fast dom är ju inte så snygga som den som TS tänker göra. Men snyggare än en plastpåse i alla fall.

starhawk
2

#4: Fodertyg? skall kolla det.

Soligajag1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#0  Hejsan ! 

Hur går det med tygkassen ? 🙂 

Jag har sytt 2 st örngott idag , utav gamla gardiner . klippte dem som mina andra kudd överdrag / örngott .  Det va roligt att prova . 🙂

Brukar ni sy  något ? Gardiner , dukar , handdukar eller örngott . 

HH 🙂

starhawk
3

Har sytt en del på mina symaskiner, det första projektet var ett kuddvar som jag tidigare förfärdigat med häftklammer på den tiden jag bara hade en handsymaskin som jag aldrig blev klok på. Sen har jag mest ägnat mig åt att laga mina gamla jeans som fått lite hål här och där.

Emo
3

Återbruk är bra. En sparad slant är bättre än en förtjänad - den är ju  skattefri. 🙂

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973