Pyssel iFokus

Pyssel

Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 5292 ggr
KnasigaEllinor
3

Nålfiltning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev så inspirerad när jag gjorde katten på kattens dag, så idag ägnades åt att skapa en liten kompis till mig själv, vet inte riktigt vad det är för något.

Någon annan som hållit på med Nålfiltning något? :)

Marinas Mix
0

Tycker det verkar vara en rolig hobby, men ull och jag kommer inte överens tyvärr😭 Så jag får nöja mig med att titta på andras skapelser

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

KnasigaEllinor
0

hehe okej,
ja jag insåg förut att det är ett lagom pyssel för mig, tar lite tid men samtidigt kan man sitta titta på tv samtidigt eller nåt, för det krävs ganska mycket för att man skulle råka göra något fel, då man måste trycka in nålen ganska många gånger i ullen innan man får synlig effekt. inget "hoppsan, nu förstörde jag allt på en sekund"

dock har jag lite hål i fingrarna efteråt :D otroligt vassa nålar

Emo
0

Vad det nu är för en, så är den riktigt söt eller kul.

Du är duktig på det här. Roligt att du visar oss dina vackra skapelser.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

KnasigaEllinor
0

Tack! Sanningen är att jag pysslar massor, ritar, målar, nålfiltar, och mer, älskar det. Tycker även om att skriva och sånt, älskar det mesta kreativt och gillar att prova nya saker. Ibland går det stunder mellan inspiration dock, men är just nu inne i en fas då allt sådant är riktigt kul igen. (Synd att man är upptagen med universitetet bara! hehe)
Tittar ofta här inne på Pyssel iFokus och får massa inspiration och tankar :) Mest varit tyst dock.

CamillaS
2

Aww vilken söt!
Jo jag har precis börjat nålfilta själv, det är verkligen jättekul, men man får lite stick i fingrarna då och då som är mindre kul haha!

Här är min första nålfiltade katt. Det ska föreställa min mammas katt Maja som hon sen fick av mig i födelsedagspresent. 🙂

Emo
0

Så fin katt. Då blev väl mamma glad.

KnasigaEllinor
0

Åh vad tjusig! Vad är de för ögon?

CamillaS
0

#6 Tack, ja hon blev jätteglad och tyckte att jag fångat Majas utseende väldigt bra.

#7 Tack! Det är vanliga 6mm säkerhetsögon, fast jag limmade fast ögonen istället för att sätta fast dom med brickan som man brukar sätta fast dom med. :)

Niwa
0

men så söta misssar

Hälsa gärna på mig på Facebook.

KnasigaEllinor
0

ok, jag får kanske införskaffa lite ögon jag med till min Nålfiltning :) blev ju väldigt tjusigt

[JeanetteK]
0

Vad duktiga ni är! Jag har aldrig testat att nålfilta men jag skulle absolut vilja prova. Jag har ju till och med får… 😇

Emo
0

#11 Har du får, så är det kanske klokt att lära sig denna teknik. Jag har läst att det inte är lönt att sälja ullen. Då är det kanske mer lönt att sälja nålfiltade figurer.

[JeanetteK]
0

🙂Ja, så är det nog! Våra tackor är blandraser så deras ull har inte toppkvalitet men baggen är av finull så hans ull är nog toppen!

KnasigaEllinor
0

Va kul med egna får! 
Finns ju massor med hjälp på nätet om hur man gör rent och färgar ull så det borde inte vara så svårt att göra saker av egen ull :)

[JeanetteK]
0

#14 Nä, så är det! Jag har tänkt försöka efter vårklippningen.

[malda]
3

Jag har nålfiltat lite grann bara, är helt nybörjare. Förra året vid jul så gjorde jag några tomtar och en del svampar. För någon vecka sedan provade jag igen och då blev det dessa två små möss.

Niwa
0

så söta🙂

KnasigaEllinor
0

Så fina!

Emo
0

Så härliga möss - och inte hittar de på något dumt heller.

[JeanetteK]
0

Jättesöta möss!

[piggaplattan]
0

Så fina saker ni har nålfiltat. Hur gör man? Detta verkar vara en spännande hobby som jag gärna vill prova på

KnasigaEllinor
0

Allt man behöver är ull och så kallade filtnålar :) Finns på panduro men jag är säker på att det finns billigare ställen. Tror de har lite papper på panduro också om hur man gör.

Nu är jag inte bra på att förklara saker alltid, och saknar kanske de rätta orden, men i princip tar du nålen och trycker in i ullen, när du gör detta så tovas ullen ihop, det tar ett tag innan det faktiskt blir något. Man fortsätter att trycka in nålen om och om igen, så blir den tjockare och kompaktare och man märker ganska snabbt hur man ska göra för att forma, lägga till ull, osv.

[piggaplattan]
0

Tack, då skriver jag genast upp filtnålar och ull på inköpslistan. Bor ju inte så långt från en Pandurobutik, så kanske jag hinner dit idag

CamillaS
0

Jag drar upp denna tråd igen då jag vill se om det har kommit några nya nålfiltare. :)

Själv har jag hållit på sedan december som man kan läsa i mitt inlägg högre upp.
Måste säga att jag tycker att jag utvecklas väldigt fort i denna hobby. Jag ser verkligen skillnad för varje djur jag gör och lär mig nya tekniker mm hela tiden. 😃
Älskar verkligen detta, det är så otroligt kul!
Här är mitt första marsvin som jag gjort, det ska likna mitt marsvin Tweeny som jag hade år 2008 som ni också ser i collaget. 🙂

CamillaS
0

Och detta är mitt andra marsvin som blev klart igår. 🙂

Jag vill se fler nålfiltade/nåltovade alster av er som också håller på. 👍

Niwa
0

så söta!!!! 😍

CamillaS
0

Tack så mycket!😃

Emo
1

Så (g)ulliga. Inte konstigt att du gillar tekniken. Du har ju lyckats så bra. De ser så riktiga ut.

Hubert.prp
0

Så många vackra djur ni har gjort. Kan någon göra en lika vacker åsna?

Marinas Mix
0

Underbara marsvin CamillaS

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

KnasigaEllinor
0

Vilka söta marsvin!

Mitt nålfiltande har hamnat på hyllan lite, dels för att jag är besatt av att prova på nya saker inom pyssel, men mest för att studierna på universitetet hindrar mig från att riktigt ha tid och få inspiration.

Men nu blir man ju påmind och lite sugen igen, kanske får hitta på nåt i alla fall

[piggaplattan]
0

Så fina marsvin.